Långhårskatt

N

*nuthella*

Har en långhårskatt som AVSKYR att bli borstad. Varje år när han börjar fälla får han jättemycket tovor som man får klippa bort (inte snyggt). Några tips?

Sv: Långhårskatt

Vi har en huskatt som är korthårig men med massor av underull och nu i våras så fick hon tovor på ryggen (trodde inte det kunde hända korthåriga missar).

Hon gillade verkligen inte heller att vi kammade henne, men vi var ju tvugna så vi tog lite lite varje dag i samband med att hon fick sin mat och då gick det bra. Hon fick fokusera på maten och inte på kammen.

Det kan ju vara ett litet tipps.
Sen får man ju ta lite varje dag så man inte släpper det så långt som till tovor i pälsen. Det tror jag är bäst.

Vår korthåriga röda katt hade tovor nu i våras på ryggen. Han är en speciell katt som man inte får störa vid maten, då flyr han fältet, så för oss gick det inte att borsta vid maten. Vi fick ta det lite då och då när vi kom intill. Han måste haft en massa underull, inte sett det förrut dock hos honom.

Vi rakar vår långhåriga kisse, i omgångar. Hon är inte så förtjust i att ligga still nån längre tid, men det går bra. Maken håller i henne och jag klipper. Det blir ju inte så snyggt när jag klipper och rakar henne men tovorna försvinner :)

Jag började med att kamma min misse försiktigt när hon låg och mös på bordet eller i soffan. När hon ändå var kelig. Drog mest försiktigt över henne och lite i pälsen. Höll inte fast henne, placerade henne inte på ngt speciellt ställe eller annat tvång. Hon ääälskar att bli kammad numera. Gärna på magen och ibland blir hon så förtjust att hon måste tugga lite på kammen. :D Nu får hon aldrig tover eller liknande så jag borstar mest när hon fäller för att få bort päls och ibland bara för att det är så mysigt. :)

Funderar på det där med klippning,med måste nog ge honom lugnande då... Vi borstar på. :D

Helrakning? :angel: :D

Svårt det där när de inte gillar att man grejar med pälsen på dem kan jag tänka mig...
Men han måste nog vänja sig är jag rädd.
Det blir ju som sagt tovigt annars.
Du får börja borsta han ofta. Ett par gånger i veckan så han vänjer sig ordentligt vid det..;)

Hejsan!

Vad ger du kissen för foder? Finns ju speciella foder som hjälper till att hålla pälsen fri från tovor.. Jag har 2 st långhåriga katter som aldrig haft problem med tovor.. Sen har min mor en katt som hade stora problem med det tills jag bytte foder åt honom.. Han har fortfarande lite tovor men jämför man så har han kanske 5st nu mot 50 förut.. Så stor skillnad..

Skulle rekomendera dig att ge kissen ett foder från en ledande leverantör inom torrfoder för katter..

Hejsan!

Vad ger du kissen för foder? Finns ju speciella foder som hjälper till att hålla pälsen fri från tovor.. Jag har 2 st långhåriga katter som aldrig haft problem med tovor.. Sen har min mor en katt som hade stora problem med det tills jag bytte foder åt honom.. Han har fortfarande lite tovor men jämför man så har han kanske 5st nu mot 50 förut.. Så stor skillnad..

Skulle rekomendera dig att ge kissen ett foder från en ledande leverantör inom torrfoder för katter..

vad är det för foder?
Min mamma har samma problem med tovor på sin katt (norsk skohskatt)

Ungefärligt pris? :bow:

Vi har också en norsk skogskatt som tovar till sig emellanåt. Men det verkar mest bli så på vintern då pälsen är tjockare och hon får mer sånt där ulligt hårt under.
Nu på sommaren har hon varit stort sett fri från dom :) Fast visst kammar vi henne när hon kommer in.

Jag ger mina Royal Canin Outdoor samt Beauty and Care! Nu kommer dock Beauty and care utgå och ersättas med Hair and Skin!

Beauty and Care hjälper till vid fällningen så egentligen behövs det bara ges vid fällningsperioder.. Men jag ger dem en blandning av båda året runt!

10 kg kostar 498:- och räcker ca 3 - 4 månader OM man endast ger dem det! Men mina äter mkt råttor samt att jag ger dem blötfoder 2 ggr per dag för vätskenivån!

Kika runt så hittar du nog flera ledande företag som säljer bra foder för långhåriga katter...

Bara för att RC passar mina behöver det inte passa dina! Så jag rekomenderar dig att pröva er fram.. Företagen ger gärna ut provpåsar om du mailar.. Brukar även finnas i djurbutiker!

Hoppas på framgång.. Tovor är inge kul, spec. om katten HATAR att bli kammad -suck- =)

Oj! Jag rättar mitt egna fel.. Det räcker inte i 3-4 månader utan har en jour på 150-180 dgr beroende på vilken sort man har..

Jag räknade ju på mina och dom är 3 st som både äter torrfoder, blötfoder och diverse andra saker ute i naturen ;)

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
217
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama