Långhåriga ponnytravare.

Holger

Trådstartare
Igår var det ponnytrav på hemmabanan (vilket vi totalt missat :o) kryllade av små glada ponnyhästar. Jag sysslade själv med sådana för ca 100 år sedan men kan inte komma ihåg att de var så himla långhåriga?
Inte alla givetvis men väldigt många hade ordentlig päls, samt täcke....
Varför klipps inte de som är med och tävlar och därmed måste tränas regelbundet? Måste ju vara fruktansvärt jobbigt i sommarvärmen med en päls som håller hästen varm i minusgrader?!?
Men söta, det är dom!

Sv: Långhåriga ponnytravare.

Håller med dig, och de har en benägenhet att lägga sig på platser som är skitiga och så. Det är ju så mkt lättare att hålla dem rena, osv. Vi klippte vår redan som 2 åring för han hade päls, som hette duga.:p

Vet inte om det är något ärftligt med långhårig sommarpäls?

Men har sett en hel del ponnytrav men inte har de varit långhåriga inte. Det är väl individuellt om de vill klippa dom eller inte, men för mig hade det varit självklart att klippa en långhårig tävlingsponny.

jag har en 3 årigt russ som redan börjat få vinterpäls. :cool: Tänkte ha henne täckad i vinter så att hon slipper den långa jobbiga pälsen. Hon ska förmodligen inte starta nått i höst men vill försöka hålla igång henne hela vintern. Då blir det ju jobbigt med lång päls :crazy: Men vet ni vad för täcke man ska ha till en liten 3 åring och när man ska börja täcka henne? Det gör ingentig ifall hon har lite vinterpäls.

Sorry, kanske lite OT.

jag har en 3 årigt russ som redan börjat få vinterpäls. :cool: Tänkte ha henne täckad i vinter så att hon slipper den långa jobbiga pälsen. Hon ska förmodligen inte starta nått i höst men vill försöka hålla igång henne hela vintern. Då blir det ju jobbigt med lång päls :crazy: Men vet ni vad för täcke man ska ha till en liten 3 åring och när man ska börja täcka henne? Det gör ingentig ifall hon har lite vinterpäls.

Sorry, kanske lite OT.

Ett regntäcke med fleecefoder är kanon om ponnyn/hästen har lite päls.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 170
Senast: Wenniz
·
Utrustning Nu vill jag gärna ha era tips på slitstarka utetäcken med god passform för en stor häst som inte är alltför bred över bogen :) Gärna med...
2
Svar
29
· Visningar
2 828
Senast: Wembley
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 744
Senast: BIMM
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar