Langharig pa sommaren?

E

Englishgirl

I mitt stall star en 27 arig gammal new forest som har vinterpals pa sommaren? Verkar valdigt varmt nu under sommaren. Undrar vad detta kan vero pa? Kan han vra sjuk pa nagot satt. Ar ny i stallet sa jag vet inget om hasten, ifraga om foder, motion osv.

Sv: Langharig pa sommaren?

många (särskilt)äldre hästar kan få curshings. min gamla shettis har det (36 år) att fällningarna inte funkar, pälsen blir ovanligt lång och kan även bli lockig (vår ser ut som en oklippt pudel när hon blir blöt) är väldigt vanliga symtom. kanske något sådant ?

Det där är inte så ovanligt, det behöver inte vara cushings för det.
Många äldre hästar för svårare att fälla vinterpälsen, får lättare att sätta ny päls vid kyla/regn eller när betet är för dåligt och de går småhungriga... småfryser i rregnet, kan inte hålla värmen för att blodcirkulation som bekant blir lite segare med åren...

Vi hjälpte våran hingst de sísta åren med att klippa hans päls vid våren, och täckade honom så fort vi såg att han frös.

Det fungerade helt tillfredsställande.

Man ska hjälpa sina gamla vänner så gott man kan..

Det är relativt enkelt att kolla om det är chusing, vanligtvis får de ju fång också i samband med det och de dricker mycket. Värt att kolla upp.

visst kan dom få fång, men inte alla. vår ponny dricker även som vanligt. vår har inte fång och curshingen har hon haft i många år. vet. ställde diagnosen pga. hennes päls blivit annorlunda, lång tjock och vågig. hon har även "rinniga" ögon vilket oxå kan vara ett symtom. tydligen är det vanligt att äldre hästar får det, då det enligt vår vet. har ett samband med hormonerna. dom kan tydligen leva länge utan att få större problem.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Min sambo ( och darmed ocksa jag) har en aldre labrador korsning sedan 4 ar tillbaka. Nar sambon forst fick ta over henne var hon...
Svar
6
· Visningar
971
L
Träning Hejsan, I slutet pa Augusti far jag hem min 2 ariga pre hingst..Jog bor i england och jag har tre hagar, tva som ar stora och en...
Svar
14
· Visningar
1 266
Senast: lovelylace
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 659
Senast: Spunkgrodan
·
Hästmänniskan behover bara fa skriva av mig lite blir sa fundersam:p Fick en anonym anmalan i borjan pa vintern, hastarna var magra, hade inget...
Svar
17
· Visningar
1 840
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka