långhårig häst

Evergreen

Trådstartare
en av våra hästar har inte tappat vinterpälsen ordentligt, utan är fortfarande rätt långhårig, i normala fall har hon knappt någon päls alls.
Hon har fått B-vit sen i mars, ordentligt med mat, är avmaskad. Blodprov är taget men påvisade ingenting...
Vad finns det för orsaker till "långhårighet" som vi kan ha missat?

kanske kan tillägga att hästen kom till oss i Januari, och gick då från normalt till MYCKET utevistelse. Kan det ha rubbat pälsfällningen på något sätt?

Sv: långhårig häst

Jag vet inte, tittar just nu på en shettis med samma "problem"
Fick höra av någon att det berodde på bristande rykt..
Inte för att jag inte tror du borstar din häst, men i Shettisens fall är det inte omöjligt..
Vad sa vet. när h*n tog blodprov?

Ser h*n förövrigt pigg och vaken ut?
Kan vara nåt som stör inne i kroppen.
Där jag jobbade förra året vid den här tiden fanns det en vallack som också var mkt långhårig. Han satte nästan päls när de andra släppte sin.
Ägaren tog ut en homopat och behandlade honom, enligt henne hade han tarmproblem som spökade. Han fick några kurer medicin och blev bättre, det är ju inte säkert att det är samma, men dt är ju liknande symtom iaf.
Lycka till!

en av våra hästar har inte tappat vinterpälsen ordentligt, utan är fortfarande rätt långhårig, i normala fall har hon knappt någon päls alls.
Hon har fått B-vit sen i mars, ordentligt med mat, är avmaskad. Blodprov är taget men påvisade ingenting...
Vad finns det för orsaker till "långhårighet" som vi kan ha missat?

kanske kan tillägga att hästen kom till oss i Januari, och gick då från normalt till MYCKET utevistelse. Kan det ha rubbat pälsfällningen på något sätt?

Samma här, valacken har inte sommarpäls :crazy: Är inte sjuk och har 0EPG på träckprov. Men päls har han.

Har en nordis i hagen som har lite längre hår på magen, nu nyavmaskad.Han är tjock och har inte direkt någon kondition.Kan detta påverka??
Sen har vi ju min gamling men han kanske har cushings.,..

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 953
Senast: Pallen
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 971
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en Welsh cob - Dponny som jag haft i ca 1år. När jag köpte henne så var hon inte i det bästa skicket muskelfattig & svankig -...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Smulan75
·
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka