Sv: Långhårig Collie, Hjälp!
Jag har sett statistiken förut, men det är fortfarande lika sorglig läsning.
Jag har sett statistiken förut, men det är fortfarande lika sorglig läsning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi kan för skojs skull titta lite på detta:
http://www.svenskacollieklubben.se/Avelsstatistik langhar.pdf
Får nog hålla med dig där. De som föder upp hundar som inte klarar ett sketet (för det är det! Vilken vettig sällskapshund som helst ska gå igenom det) anser att alla former av beskrivningar och tester ang mentaliteten är skit. Lustigt.
Jag var på AdventurDogConferenc i December där bl a P-E Sundgren föreläste o hans omdöme om Schowavlade LånghårsCollies var inte nådigt.Instämmer. Det sägs dessutom om och om igen att utställningsinriktade uppfödare OCKSÅ bryr sig om mentaliteten, men varför får de då så dåliga MH-spindlar? Har ALLA deras hundar dåliga dagar just när MH ska genomföras? Otrolig otur isåfall.
Alltså jag svarade på hur mina colliehundar har varit/är.
Ska jag svara för schäfrar oxå???
Jag har figurerat vid flera MH men jag står fast vid vad jag sagt. Det är en skitgrej! Allt handlar om extrema situationer. Det handlar om tillfälligheter.
Jag jobbade mkt för att lägga fram andra test/beskrivningar istället.
Vad är viktigast hur hunden reagerar, vid möten av spöken eller vid möten av barn tex.?
Det har inte med rasen att göra vad jag tycker om MH.
Jag är även emot utställning från en viss nivå. Rena schäferutställningar avskyr jag. Snacka om att dra ner en ras i skiten.
Jag skulle ALDRIG skaffa mig en rottis tex. Har träffat påtok för få som varit barnvänliga.
Som jag sagt innan så ser jag hellre att jag har en barnvänlig och trevlig hund än en som får 1:a på skott![]()