Längesedan jag körde "brukslydnad"

Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

något jag bittert har ångrat att jag inte tog på allvar från början är läggandet. det återkommer så ofta att det är många poäng som hänger på ett snabbt läggande.

utgångsställning (rumpan in) är alltid bra om det sitter från början.

dirigering och sändande (borde du vara en fena på) kan man lika gärna börja med direkt, det brukar stjäla en massa tid annars.
 
Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

Sändande och fjärrdirigering kommer ju en del i vallningen också. Frågan är vilka olika kommandon man ska använda sig av, så att hon skiljer på uppgifternas utförande :confused:
 
Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

använd din fantasi! visst hade det varit roligt med något lite udda kommando typ "ta domaren" eller "attack" vid framåtsändandet. förhoppningsvis hoppar de till lite och skriver en etta och en nolla i ren nervositet.
 
Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

På en tävling som jag var på, så var det en rottweiler som gick elit programet, och på färren så sa hon "PLATT" då skulle hunden ligga. Det såg så gulligt ut...:D
 
Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

Det kanske man ska norpa :idea:

Som det är just nu, kan hon sitt, ligg (inte alltid) och helt av sig själv så går den lilla sötingen fot tämligen klockrent. Lite för nära benet ibland, men jag har alltså på intet vis tränat just detta med henne :eek: :love:
 
Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

Ta vara på fotet! :) Om hon tränger lite så är det bara att gå in i en cirkel, och belöna när hon inte tränger! :)
 
Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

Kan vi inte ha en buketräff när du kör SM om två år :) Då kan vi sitta och heja på dig med banderoller å allt :D
Sen dricker vi champagne när du vunnit :d
 
Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

Kan vi inte ha en buketräff när du kör SM om två år :) Då kan vi sitta och heja på dig med banderoller å allt :D
Sen dricker vi champagne när du vunnit :d

Det lät bra :bump:

hela bukeexpertisen får allt slänga in alla tips och råd de kan om det ska gå vägen dock :o
 
Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

Kontakten, GUD vad jag ångrar idag att jag inte tränade detta när han var liten.... Idag har vi det sådär halvbra i två sekunder och sedan så finns det ju en massa fåglar att titta på, domaren ser ju rolig ut och för att inte tala om den som skriver. Jippi, nu ska vi leka.... Han går bra fot annars ca 8-9,5 p har vi haft i tvåan, så jag ska inte klaga men hundjäckeln vill för allt i världen inte titta på matte..

Är äckligt avis :devil: när det kommer ekipage där hunden inte skulle släppa föraren med blicken om det så skulle gå av en atombomb elr nått brevid...

Sedan, snabba lägganden är ju inte fel att ha. Jag har börjat använda "UPP" vid stående, för att inte blanda ihop Sitt & Stå.

Lycka till så ses vi på SM om två år!! :banana:
 
Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

Kontakten, GUD vad jag ångrar idag att jag inte tränade detta när han var liten.... Idag har vi det sådär halvbra i två sekunder och sedan så finns det ju en massa fåglar att titta på, domaren ser ju rolig ut och för att inte tala om den som skriver. Jippi, nu ska vi leka.... Han går bra fot annars ca 8-9,5 p har vi haft i tvåan, så jag ska inte klaga men hundjäckeln vill för allt i världen inte titta på matte..

Är äckligt avis :devil: när det kommer ekipage där hunden inte skulle släppa föraren med blicken om det så skulle gå av en atombomb elr nått brevid...

Sedan, snabba lägganden är ju inte fel att ha. Jag har börjat använda "UPP" vid stående, för att inte blanda ihop Sitt & Stå.

Lycka till så ses vi på SM om två år!! :banana:

Ja kontakt övningar är viktiga...... Finns nog ingen gång som jag är så kär i min hund som när han vägrar släppa mig med blicken, vare sig de gäller lydnad eller bara när han väntar på ett "varsågod":love:
 
Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

Ja, jag tar tillvara på de få sekunderna som det kan hända ibland!!
:angel:
 
Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

Det är också ett tips jag rekomenderar, jag säger alltid upp vid stå. Eftersom sitt och stå börjar på samma bokstav.
 
Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

Ja jag håller med. De gånger min hund är snabb i tankarna så blandar han gärna ihop sitt och stå. Gärna från liggande, då kan det ibland vara svårt att höra vad matte säger...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

Sändande och fjärrdirigering kommer ju en del i vallningen också. Frågan är vilka olika kommandon man ska använda sig av, så att hon skiljer på uppgifternas utförande :confused:

Detta har jag med funderat på, en vallhund som man ber att gå åt höger går ju inte spikrakt ut, vilket det ska va i lydnaden. Likadant med framåt, klart dom vet att det är framåt dom ska, men skulle ett djur bryta sig ut så tar dom ju det.

Jag skulle nog ha använt nya ord till lydnaden, fick faktiskt själv en funderare här då jag har tänkt tävla lydnad med föräldrarnas BC som är vallad mycket med. Tex vid stanna så ska hon ligga ner i vallningen, hon tror nu när jag ber henne stanna när jag satt henne ner att hon då ska ligga...
Det får helt enkelt bli nya ord, varför inte på enegelska?! Tex left & right...
 
Sv: Längesedan jag körde "brukslydnad"

jag har sabbat "vänster" eftersom jag har ett kommando som heter "vänta". det blir "däråt" och peka med hela armen. hmmm vi borde kanske hitta på något bra alternativ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp