Längdskidor i Stockholm?

Murphy

Trådstartare
Planen är att flytta tillbaka ner till Stockholm efter min examen, och jag tänkte ta min partner med mig.Sagda partner gruffar dock lite över att flytta söderut, pga snö och skidåkning.
Finns det spår att åka i nere i Sthlm?
Med snögaranti?
Åka stjärtlapp i Götgatsbacken?

MVH
//noll_skidkoll

Planen är att flytta tillbaka ner till Stockholm efter min examen, och jag tänkte ta min partner med mig.Sagda partner gruffar dock lite över att flytta söderut, pga snö och skidåkning.
Med snögaranti?

MVH
//noll_skidkoll
Det finns ju lite konstsnöspår ibland, men snögaranti... Nej, det går nog inte att räkna med.

Det finns ju lite konstsnöspår ibland, men snögaranti... Nej, det går nog inte att räkna med.
Inflikar här att jag kanske har högt ställda förväntningar efter att ha jobbat på Högbo Brukshotell, där det finns ett spår som det ligger mkt prestige att hålla åkbart nästan oavsett förutsättningar. :o

Finns ett i Bålsta konstsnöspår (inte riktigt Stockholm, men ändå)
Detta spår är 2km långt och delar snökanon med den mycket korta alpina backen bredvid.
Kvalitetsspår, sköts om mycket bra av skidklubben.
Ändhållplats pendeltåg, sedan buss en handfull hållplatser.

Anekdot:
En av de första gångerna snökanonen skulle användas för skidspårens räkning var det tänkt att den skulle stå och mata ut snö över en parkering under natten, för att snön senare skulle transporteras ut i spåren. Något gick dock fel i snöspridningen, och istället fick en talldunge på 10x10m ett både oplanerat och galet lokalt snöoväder den natten, som knäckte många grenar och flera träd.
En typisk lokal nyhet, som nådde utanför kommungränsen.

Med snögaranti?

MVH
//noll_skidkoll

Jag förstår att din partner gruffar över det. De hade jag också gjort :p.
Min brorsa bor i Täby och han gruffar över att det är så sällan det går att åka där. Det blir med andra ord inte mkt skidåkning. Men han och familjen brukar ta nån vecka i fjällen istället.

Anekdot:
En av de första gångerna snökanonen skulle användas för skidspårens räkning var det tänkt att den skulle stå och mata ut snö över en parkering under natten, för att snön senare skulle transporteras ut i spåren. Något gick dock fel i snöspridningen, och istället fick en talldunge på 10x10m ett både oplanerat och galet lokalt snöoväder den natten, som knäckte många grenar och flera träd.
En typisk lokal nyhet, som nådde utanför kommungränsen.
Kuriöst! :up:

Jag förstår att din partner gruffar över det. De hade jag också gjort :p.
Min brorsa bor i Täby och han gruffar över att det är så sällan det går att åka där. Det blir med andra ord inte mkt skidåkning. Men han och familjen brukar ta nån vecka i fjällen istället.
Hmm... belagd skepsis alltså.
Får skicka partnern till släktstugan i Lappland på regelbunden rekreation framöver. Själv stannar jag hellre hemma och mölar ispärlor i Vita Bergsparken.

Spår finns det massor av, men ont om snö är det också gott om...

Täby konstsnöspår (på Arninge golfbana) är väl det som är säkrast. Har det bara varit kallt ett par dygn brukar de ha spår mest hela vintern. Men det är ju inte jättemycket att hurra för annat än milljagande inför Vasaloppet. Slingan är som mest 2,5 km och helt okej, men alltid väldigt mycket folk eftersom det ofta är det enda åkbara.

När det gäller natursnö så brukar Ågesta (i Huddinge, på golfbanan) vara snabbast och bäst på att spåra. Rudans friluftsgård (Haninge) brukar också vara bra på att göra spår av relativt lite snö. De har också konstsnöspår. På norra sidan gillar vi Ursvik i Sundbyberg.

När det verkligen är snö i Stockholm (vilket senast var vintern 12/13) finns det spår riktigt nära stan som man inte behöver bil för att ta sig till. Allra mest centralt är väl dels Gärdet och dels Karlberg, båda ett par minuter från tunnelbanan.

Är man riktigt desperat finns konstsnöspår på Stockholms stadion. Men det är ju liksom runt runt på löparbanan :D

Summa sumarum, man får räkna men ett par helger på nordligare breddgrader om man verkligen vill mätta skidbehovet :p

Spår finns det massor av, men ont om snö är det också gott om...

Täby konstsnöspår (på Arninge golfbana) är väl det som är säkrast. Har det bara varit kallt ett par dygn brukar de ha spår mest hela vintern. Men det är ju inte jättemycket att hurra för annat än milljagande inför Vasaloppet. Slingan är som mest 2,5 km och helt okej, men alltid väldigt mycket folk eftersom det ofta är det enda åkbara.

När det gäller natursnö så brukar Ågesta (i Huddinge, på golfbanan) vara snabbast och bäst på att spåra. Rudans friluftsgård (Haninge) brukar också vara bra på att göra spår av relativt lite snö. De har också konstsnöspår. På norra sidan gillar vi Ursvik i Sundbyberg.

När det verkligen är snö i Stockholm (vilket senast var vintern 12/13) finns det spår riktigt nära stan som man inte behöver bil för att ta sig till. Allra mest centralt är väl dels Gärdet och dels Karlberg, båda ett par minuter från tunnelbanan.

Är man riktigt desperat finns konstsnöspår på Stockholms stadion. Men det är ju liksom runt runt på löparbanan :D

Summa sumarum, man får räkna men ett par helger på nordligare breddgrader om man verkligen vill mätta skidbehovet :p
Det var ord och inga visor! Ska vidarebefodra detta. Och en stilla rekommendation om att kanske odla en annan, rimligare vinterhobby... :angel:;)

När det gäller natursnö så brukar Ågesta (i Huddinge, på golfbanan) vara snabbast och bäst på att spåra. Rudans friluftsgård (Haninge) brukar också vara bra på att göra spår av relativt lite snö. De har också konstsnöspår. På norra sidan gillar vi Ursvik i Sundbyberg
Jag håller med men vill inflika att Rudan väl också har snökanoner? Eller hade i alla fall för 15 år sen....

Liknande trådar

J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 143
Senast: Duvan
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka