Längd på sporrar i debutantklass

Picazzo

Trådstartare
Altså under hopprovet, fins det någon begrensning på hur långa sporrarna får vara, eller är det bara att dom ska vara utformade så att dom inte skadar hästen?

Står säkert i TR men jag frågar er innan jag letar ;)

Gäller förresten häst..

Sv: Längd på sporrar i debutantklass

Jag har inte en blek, men var tvungen att skriva i tråden.. Bara för att det var du! Hej! :D

Angelica här, står med mina hästar hos Maria S i Bå..... Kan du klura ut nu vem jag är av den lilla, men informativa infon? :angel: :p

Altså under hopprovet, fins det någon begrensning på hur långa sporrarna får vara, eller är det bara att dom ska vara utformade så att dom inte skadar hästen?

Står säkert i TR men jag frågar er innan jag letar ;)

Gäller förresten häst..

TR IV Moment 431 : 2 -Hopprov, ryttares utrustning:
Sporrar av vilket slag som helst som är så konstruerade att de kan såra eller sarga hästen får
inte bäras. Sporrarna ska vara av metall och bäras rätt vända. Sporren får ej vara inåtvinklad.
För häst får sporrarna vara max 35 mm. För ponnyryttare ska sporrens hals/utskjutande del vara
avrundad och ha en maximal längd av 15 mm mätt från yttersidan av sporrens skänkel. Sporrar
är ej obligatoriska.

Samma gäller terrängen: Inte obligatoriskt och max 35mm

(men i dressyren på CNC* eller högre är sporrar obligatoriska!)

/Max

Tror nog jag vet vem du är ja, Annie :)

Okej, körde safe och red med mina vanliga sporrar - även om dom löngre nog skulle varit på :/ Men ser ju nu at jag hade nog inte fått rida med dom, eller jo, har inte mätt, men 35mm är ju ganske långt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 460
Senast: morgaine
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: tara
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka