Längd på spårlina?

Jenka

Trådstartare
Ska beställa en ny spårlina. Främst till bruksspår men även lite vilt.

Vad har ni för längd på era? 10 m har jag för mig är det minsta på bruksprov, på viltspårsprov vet jag inte.

Ska beställa en ny spårlina. Främst till bruksspår men även lite vilt.

Vad har ni för längd på era? 10 m har jag för mig är det minsta på bruksprov, på viltspårsprov vet jag inte.

15 m är standard för bruksspårlinor. Man kan köpa med någon sorts utbuktning eller knut på 10 m om man vill, praktiskt när man ska tävla :)

Jag körde snålvarianten och köpte 15 m nylonlina av samma typ som används i spårlina + gbg-hake på Clas Ohlson och satte en bit silvertejp vid 10 m... :D

I viltspåret tror jag man får ha max 10 meters lina, i brukset måste man gå minst 10 meter bakom hunden. Jag har 15 meterslinor.

Men blää... aja, nu har Stoja en 15 m. Blir det viltspårprov för Sigge tar vi det då.

Och det tror du jag vågar? :p aja, den dagen den sorgen som sagt, jag får ta och läsa på reglerna också.

Det stämmer att i viltspåret ska linan vara 10m och du ska gå mestadelen av spåret 5 meter bakom hunden. Jag har varit med om att domaren mätt linan, men först efter att jag spårat klart. Nu är min lina 10m så det hände ju ingenting, vet inte vad denna hade gjort om linan varit längre.

Det stämmer att i viltspåret ska linan vara 10m och du ska gå mestadelen av spåret 5 meter bakom hunden. Jag har varit med om att domaren mätt linan, men först efter att jag spårat klart. Nu är min lina 10m så det hände ju ingenting, vet inte vad denna hade gjort om linan varit längre.
Ah då är kanske mitt förslag dåligt..

Jag kan dock inte alls förstå varför man måste gå så nära i viltspåret. Jättekonstigt.

Ah då är kanske mitt förslag dåligt..

Jag kan dock inte alls förstå varför man måste gå så nära i viltspåret. Jättekonstigt.

Som jag förstått det måste man inte gå på 5 meter. I reglerna står det att det ska vara minst 5 meter mellan hund och förare. Det tolkar då jag som att man får gå på 10 m om man vill? Fast det kanske fortfarande är nära i jämförelse med vanligt spår? Har noll koll där!

Det stämmer att det numera står så i reglerna såg jag. När jag började med Viltspår var det att största delen av spåret skulle gå på 5 meter som gällde. Dock ska linan vara 10m fortfarande.

Måste linan vara exakt 10m eller får den vara kortare?

Mvh Har smygläst och dyker upp från ingenstans ;)

Såhär står det i reglementet för viltspår:
Hunden ska under spårningsarbetet föras i spårlina vars längd inte får överstiga 10 meter. Avståndet mellan hunden och förarens fattning på linan ska vara minst 5 meter. Vid svårframkomlig terräng får linan tillfälligt släppas eller fattas med kortare avstånd.

Såhär står det i reglementet för viltspår:
Hunden ska under spårningsarbetet föras i spårlina vars längd inte får överstiga 10 meter. Avståndet mellan hunden och förarens fattning på linan ska vara minst 5 meter. Vid svårframkomlig terräng får linan tillfälligt släppas eller fattas med kortare avstånd.

Tack! Det var det jag hade för mig att jag hade läst, men mindes inte vart och blev osäker :) Toppen, då behöver jag inte oroa mig för min lina som är lite kortare (typ 8 meter skulle jag tro, klippte av den lite lagom men har inte mätt den - vet bara att den är mer än 5 och mindre än 10). :)

Liknande trådar

Hundträning Funderar på att investera i en spårlina, men är osäker på det här med längd. Velar mellan 10 eller 15 meter. Vilken längd har ni...
2
Svar
28
· Visningar
1 869
Senast: Tibialis
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 064
Senast: bobbbo
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
370
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka