Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ska beställa en ny spårlina. Främst till bruksspår men även lite vilt.
Vad har ni för längd på era? 10 m har jag för mig är det minsta på bruksprov, på viltspårsprov vet jag inte.
Det är inte ens säkert att domaren kommer ha synpunkter. Och om hen får för sig att mäta kan man ju typ av sax i bilen och klippa av några meter.Men blää... aja, nu har Stoja en 15 m. Blir det viltspårprov för Sigge tar vi det då.
Ah då är kanske mitt förslag dåligt..Det stämmer att i viltspåret ska linan vara 10m och du ska gå mestadelen av spåret 5 meter bakom hunden. Jag har varit med om att domaren mätt linan, men först efter att jag spårat klart. Nu är min lina 10m så det hände ju ingenting, vet inte vad denna hade gjort om linan varit längre.
Ah då är kanske mitt förslag dåligt..
Jag kan dock inte alls förstå varför man måste gå så nära i viltspåret. Jättekonstigt.
Måste linan vara exakt 10m eller får den vara kortare?
Mvh Har smygläst och dyker upp från ingenstans
Såhär står det i reglementet för viltspår:
Hunden ska under spårningsarbetet föras i spårlina vars längd inte får överstiga 10 meter. Avståndet mellan hunden och förarens fattning på linan ska vara minst 5 meter. Vid svårframkomlig terräng får linan tillfälligt släppas eller fattas med kortare avstånd.