Längd på skaklar...

simpan

Trådstartare
Har en rockard med skaklar som är 155 cm från korgen fram till fästena, vad kan den tänkas passa till för storlek av ponny (garanterat för liten för häst)?

Sv: Längd på skaklar...

D-ponny skulle jag chansa på, det beror ju lite på hur skacklarna sitter. Vi har 150 cm långa skacklar på giggen och 175 cm långa på maratonvagnen till D-ponny.

Ska se om jag kan ta en bild imorrn så kanske du kan vägleda mig lite :-) Har noll koll på detta med vagnar och vill inte testa utan att veta att det är rätt storlek, även om ponnyn är inkörd och trygg...

från bponny och upp till dponny fungerar kanske. beroende på modell. jag hade 160 på maratonvagnen byggd till b-c ponny.

Nu har jag tagit några bilder på vagnen, kanske någon kan hjälpa mig bättre om ni ser hur den ser ut.
Den är under renovering så korgen saknas, likaså stänkskärmarna. Sedan så ska den bli högbyggd och förses med svängel och lagstadgade lyktor och reflexer innan det hela är klart, efter det återstår det att se om den ska säljas eller om den kan passa till vår maxade D-ponny. Senaste ponnyn som hade den ska enligt uppgift ha varit ett russ men jag tycker att vagnen ser alldeles för stor och tung ut för en sådan.
Som sagt så är den 155 cm från korgen fram till fästena. Någon som tror sig veta vilken storlek av ponny den kan passa till?
Ni kan se den här:
shoebox.msnw

shoebox.msnw
Hmmm, bortse från hunden som verkar hålla på att dö i bakgrunden :rofl: myser lite i gräset bara :angel:
shoebox.msnw

Senast ändrad:

Ja, det får väl bli nåt sånt :-)
Hur mycket utrymme ska det vara bakom hästen till korgen för att det ska vara optimalt? Det är körning hemma på grusvägarna som är aktuellt.

Det ska vara ca 50 cm mellan has och svängel, sen beror ju det lite på svängels placering, bara inte hästen slår emot vagnen när han/hon länger på steget :)

50 cm är stor häst, så kanske 40 cm kan gå bra.

ni har en hel del att fixa på rockarden såg jag. Skakelfäste, bakseleöglor, säte, fjädring? spark/stänkskydd, men har ni alla grejer hemma kan det ju vara värt det! Lyx att ha lyse på vagnen!

Fast det behöver ju inte skilja 10 cm på en ponny som är 148 cm (maxad D-ponny som TS skrev att hon hade) och en häst som kanske är 150 cm. Måttet får ju bestämmas av hur långa/korta steg hästen ponnyn/tar, det går ju som sagt bra att ha den närmare, bara hästen inte slår i svängeln eller vagnen när den länger steget.

fast måtten är ju utifrån HÄST som nog de flesta håller med om har ett standardmått på 160-165. tycker du verkar vilja ha sista ordet bara...

till shettis kan man ha 20 cm ex, då är det ju dumt att ha för långa skaklar med tanke på tävlingssynpunkt och ha hästmått på en dponnyrockard.
sista ordet? :) :) :)

Ja, som jag sade så är den under renovering och saknar en hel del utrustning på bilderna, grejen var att visa hur skaklarna satt eftersom det var av betydelse för hur långa de behövde vara.

Tror att det blir en riktigt trevlig vagn när den är klar, hoppas bara att den kan passa till vår ponny...

Det är synd att det inte finns någon bra formel som man kan beräkna skackellängden efter. Kan ingen duktig mattematiker här räkna fram en formel för oss som gör lite skacklar?

jag är duktig på spåk, och matematiker stavas det :)

Det bästa är att göra skaklar man själv kan justera. Det är ju en väldigt lätt matematisk formel för det. Två skruvar och ett rör som är större än det andra!

50 cm är stor häst, så kanske 40 cm kan gå bra.

ni har en hel del att fixa på rockarden såg jag. Skakelfäste, bakseleöglor, säte, fjädring? spark/stänkskydd, men har ni alla grejer hemma kan det ju vara värt det! Lyx att ha lyse på vagnen!

Reagerade på en grej bara... Vad menar du med att skakelfäste saknas? Det trodde jag var de som finns nästan längst fram på mina skaklar, den där lilla grejen (hålet) som står ut där det ryms att fästa skakelremmen. Dålig på att förklara men det syns tydligt på bild nr 2.
Eller är jag ute och cyklar?

Du kan nämligen inte använda den lilla öglan till en riktig sele, för där ska skakeln kunna röra sig i skakelhållaren fram och tillbaka. Annars fungerar inte svängeln. Det bästa är att antingen sätta dit två stopp-piggar på skaklarna och inte ha någon ögla alls, eller göra en stor maratonögla för då kan du använda selen även till en tilbury tug skakelkoppling. Den fanns på hööks gamla bröstselar och på waldhausen selen på driveout. Helst ska man inte ha den typen av skakelhållare, men ibland har man inget val.

Skaklarna ska alltså sitta mitt på magen på hästen..jag utgick ifrån att du kunde, men nu blir jag nyfiken på vad du har för sele till hästen. Loksele, eller en enkel bröstsele?? De har skakelremmar nämligen, eller seltungor.

Här finns igen sele alls ännu, håller på att fixa vagnen och har tänkt att fixa alla de andra sakerna du nämnde men hade inte koll på att mitt lilla skakelfäste inte var tillräckligt stort. Bra att man fick veta det, då kan jag ju fixa det när jag ändå ska fram med svetsen och fixa bakseleöglorna.

Vad gäller sele så kommer jag att vänta och se vad det blir för typ av rockard innan jag köper en sele, vore ju synd om jag köpte en som passar denna vagnen och så kan han inte ha just denna vagn utan att vi måste köpa en annan.... Känns säkrare att köpa sele utifrån vagnen. Tanken är en rejäl bröstsele eller maratonsele men som sagt så får vi se vad det blir för vagn innan jag investerar i sele.

Senast ändrad:

hoppar in med en liten tanke bara, det är nästan smartare att köpa vagn efter vilken sele man har, för selen sitter ju på hästen, alltså är det viktigast att det passar. Givetvis ska allt passa, och om du gör en stor ring på skakeln, ex som maratonvagnar har eller liknande, så kan du ha den till alla bröstselar utom...tadaa, rigktiga giggselar, för där ska skakeln vara slät. ev med piggar på.
Och sätter du på ett högre skakefäste på en loksele kan du köra med loksele med.

Jo, visst kan det väl vara så men om jag ändå ska köpa en ny sele så kan det väl inte vara helt omöjligt att hitta en som passar både till hästen och vagnen, eller?
Tycker att det verkar vara svårare att hitta en vagn som uppfyller alla de krav man har till ett vettigt pris, har tyvärr inte 10-15 tusen att lägga på en vagn, då hade jag genast köpt en från DriveOut...
Känner att jag hellre väntar med sele tills jag vet vilken vagn det blir.

Körningen är bara ett litet sidospår i vår träning, kommer att bli någon/några gånger i månaden för omväxling så jag har inte miljarder att lägga på utrustningen. Däremot så tullar jag inte på att det ska vara bra och ändamålsenliga grejor, ska hästen köras så ska den köras säkert och med bekväma grejor.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: yamyam
·
Dressyr Passar på att gnälla lite till om ridhuset. Gick nyss därifrån med första hästen och tänkte gå ner med nästa. Men ångrade mig för det...
2
Svar
30
· Visningar
172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat