längd på rep/grimskaft

B

blondie1989

hur långt bör repet vara? Jag tänkte köpa mig lite rep och göra mig grimskaft av, men vet inte riktigt hur lång jag ska göra den. 2m? 3m?
Ska man ha någon viss tjocklek på repet?
Ska man ha en läderbit i ändan eller inte?
 
Håller inte på med NH, men tycker att 2m är alldeles för kort i min hästhantering
 
Vanlig grimskaft = ca. 3 meter
För NH = minst 6 meter.

En bra tjocklek är 10-12 mm.

Ska du använda det till NH-övningar så bör materialet vara ganska tungt, eftersom du använder tyngden i repet.
 
Börja med ett 4 m. Leadrope (tips är att du köper båtrep). När du behärskar denna längd kan du gå över till längre, kanske 8 m.

Dessa längder är de som vi fick ha när vi gick instruktörsutbildningen för Jaana och jag kan lova att det är nog så långt men exakt lagom med 4 m.
 
Det lät som en vettig längd tycker jag... :)...Har själv bara köpta grimskaft och alla är kortare än 2 meter... Tycker inte att det räcker till med så korta grimskaft :crazy:
 
Korta grimskaft

Fattar inte varför? :confused:
Jo längre grimskaft, desto mer kan man göra med det.
Dessutom ser jag det som en säkerhetsgrej att ha långt grimskaft.
 
Skitsnack. Ett standardrep är 3.6 meter långt vilket räcker alldeles utmärkt till allting. Ett rep på 6 meter blir en jäkla massa onödigt rep att hålla reda på. Varför vill du ha minst 6 meter?
Niklas
 
Skitsnack?

:confused:
Varför är det skitsnack med att ha längre rep?

Jag jobbar oftast (med rep) på avstånd över 5 meter.
Lite knepigt med ett rep på 3,6 meter.
 
Re: Skitsnack?

Inte skitsnack att ha ett rep som är längre. Skitsnack att man minst behöver 6 meter till "NH".
Niklas
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Dags att köpa en ny puls- träningsklocka men vet inte riktigt vilken jag ska köpa. 😅 Tänkte att ni kanske har några tips. Jag löptränar...
Svar
9
· Visningar
365
Senast: Shpongle
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
15 973
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp