längd på lädren?

E

Essepesse

vilken längd brukar ni ha när ni tränar och/eller tävlar?
som när mna börjar rida säger man ju att stiglädret ska gå från fingrarna till armhålan:rofl: kanske finns det nå liknande sett att beskriva galoppläder??:D

Sv: längd på lädren?

Ninni lärde mig fingrarna till armvecket plus/minus beroende på vad man gör:crazy:

Det finns ett uttryck i USA: "The longer you ride - the longer you ride!" I träning rider jag alltså så jag precis böjer på knäna:bow:

När jag rider fort knycklar jag ihop mina gamla knän en bit till men inte så himla mycket nu för tiden. Men i min ungdom ;) (det var under Lester Piggots storhetstid) hade jag knappt behövt några stigläder. Hade kunnat knäppa på byglarna direkt i sadeln men det blir väldigt obekvämt i längden och om man rider över 10 hästar om dagen gitter man inte. Men på den tiden tyckte vi att det såg j-t tufft ut!

När jag rider , då jag cirka rider 4 galippisar om dagen så rider jag oftast med "hoppläder" , ibland lite längre o ibland lite kosrtare beroende på hur hästen känns . Men när vi rider jobben kortar jag upp edm ganska mkt , inte helt till tävlingsläder men allifall så jag kommer en bit längre upp .

:P

När jag rider , då jag cirka rider 4 galippisar om dagen så rider jag oftast med "hoppläder" , ibland lite längre o ibland lite kosrtare beroende på hur hästen känns . Men när vi rider jobben kortar jag upp edm ganska mkt , inte helt till tävlingsläder men allifall så jag kommer en bit längre upp .

:P

hur långa e tävlingsläder då:confused: :p

hur långa e tävlingsläder då:confused: :p

Ta dig en titt på bilderna på www.isolaracing.se Både lopp och träningsbilder finns i massor. I arkivet kommer du se på träningsbilderna att ryttarna tycks rida med längre läder på vintern... Har med att man blir osmidig med alla kläder och då är det bekvämare att rida med lite längre läder.

Vad det gäller ”bekvämlighet”, rider du en häst som är snäll och inte försöker ”sticka med dig”, så är det bekvämast att ”rida långt”. Liksom när du går i låga tempon.

Rider du däremot en stark häst som vill gå fortare än vad du avser, så är det bekvämare att rida kort. Då du blir starkare i de korta läderna (om du kan tekniken).

Vad det gäller längden i lopp, väldigt varierande, men många mäter på sin underarm så ca en underarm kanske… + - 5cm Det har mycket med storleken på sadeln och var stigbygel fästet sitter…

provade att korta lädren till en underarm idag. gud vilken känsla det var:love: trodde det skulle vara mkt svårare men det visde sig ju vara tvärtom:p riktiga spagettiben när jag satt av:rofl:

:bow:

jag har läder efter häst. är det en häst som inte pullar alls så har jag typ hoppläder, även om det är en bockis/dum häst eller åringar har jag också hoppläder på. men i snabbjobb elelr mkt pullande hästar kan dom kortas upp ända till tävlingsläder för att orka stå imot.:rofl:

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 095
Senast: cewe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Lady_S
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 692
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 493
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka