Längd på grep?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Elin_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 483
E

_Elin_

-moderator får flytta om tråden ligger fel-

Jag började fundera på en sak idag när jag stod och mockade,
om hur längden på grepen påverkar arbetet och om det spelar
någon roll?
Är man väldigt kort eller lång så borde ju längden på skaftet
har betydelse för hur lätt/svårt det är att mocka?

Vilken längd är lämplig längd om man t.ex är 150cm eller 190cm lång?

Eller spelar det ingen roll alls vad skaftet har för längd?

/Elin

Sv: Längd på grep?

Jomen absolut spelar längden en roll..:angel: på grepen.:rofl:
Det måste ju vara jobbigt för en lång person att mocka med en grep som är kort.
Vi har 2 olika längder på våra grepar och eftersom jag är kortast tar jag den lilla grepen.

Spelar stor roll, jag har 'juniorskaft'. Eller hade, det gick av. Köpte nytt och då fanns bara 'vanlig'. Går väl bra tänkte jag. Det gjorde det INTE. Så jag fick såga av skaftet och korta det.

För kort skaft blir lika illa, hela arbetsställningen blir fel.

Jag använder mig av det "normallånga" skaftet. Jag är 164 cm lång. Skulle inte klara av att mocka med det lilla;)

När jag bara mockar till min häst tar jag vad som finns men när jag jobbar och mockar åt 19 hästar använder jag alltid en med långt skaft, annars blir det grymt jobbigt. Så visst spelar det roll.

Självklart spelar det roll.
Det finns med ställbara skaft om det är både långa, korta och mitt emellan som ska mocka.
Vilken längd man vill ha får man prova sig fram till men man ska inte behöva kröka ryggen ihop ryggen till ett ^ för att mocka.

Spelar stor roll, jag mockar 17 boxar/dag (mån-fred).
Är 178 cm lång, tar jag en "normal längd" på grep kan jag inte räta ut ryggen mer och får sjukt ont i korsryggen.

Så x-tra långt skaft och "back-on-track" ryggbälte så går det fint..

Japp, det spelar roll. Lagom längd för mig är ungefär till axeln. Längre = får ont i armbågen och axeln. Kortare = framåtlutad arbetsställning.

Jag är 184cm, det är jättejobbigt med för korta grepar och ännu värre är förkorta sopborstar...
Ska köpa en egen grep snarast, med extra långt skaft. Då stallets är normal långa och det blir för kort.

Jag tror det är lite vanesak också, vilken längd man vill ha på grepen. Jag är kort, ca 155 cm, men trivs utmärkt med "normal" skaftlängd på greparna. Sambon som är drygt 2 dm längre mockar också med normal skaftlängd, men tycker att det är helt ok att mocka med kortare skaft också medan jag inte alls gillar "juniorgreparna".

Däremot har TYNGDEN på greparna stor betydelse för mig. Jag stod i ett stall som hade bastanta träskaft på sina spångrepar och de blev då alldeles för tunga med mig. Grepskaften i aluminium gillar jag bäst, men nöjer mig idag med en svart grep från Fi*kars. (Får man skriva namnet?).

Jag har mini skaft på min grep och alla andra grepar i stallet har maxi skaft. Jag avskyr att mocka med dom långa skaften och alla andra avskyr min lilla :D

klart det spelar roll.. en lång grep kräver mer kraft för att bära en full grep än en kort grep.. bara räkna på momentet även om vikten är den samma..

sedan så är det ju klart att man får anpassa längd på skaft efter längd på person.. det är mycket en smaksak.. det som känns bekvämt är det som ofta är bäst.

Jag är 158 cm lång och vi har sådana där svarta plastgrepar med rött skaft. ett kort och ett långt. Om jag mer än i undantagsfall använder den korta grepen kommer smärtan i ländryggen som ett brev på posten. Jag måste kunna stå rak och mocka annars är det kört.

I vårt stall har vi två grepar. Dels en nyare grep med lite längre skaft, och dels en gammal grep som har kort skaft. Jag klarar bara av att mocka med den korta grepen. Jag får jätteont i armarna av den långa. Jag har inte kommit på vad det är som gör det men det kanske bara är en vanesak. Jag är 169,5 men vi hade en tjej i stallet som var typ 150 cm och hon tyckte bättre om den långa grepen.

För min del har det ingen som helst betydelse hur långt skaftet på grepen är, är det för långt håller jag bara längre ned på skaftet. Däremot blir det ju väldigt obekvämt om skaftet skulle vara för kort :p

Jag köper alltid träskaft och sätter på mina grepar, jag får vansinnigt ont i lederna av de kalla alumininumskaften, oavsett om jag använder handskar eller inte :(

I nya stallet har de mycket längre skaft än vad jag är van vid från förra stallet. Jag valde alltid den kortaste i förra stallet också. Nu finns det bara långa, eller ja, troligtvis är de normala och det tycker jag är jättejobbigt.

Jag böjer mig hellre när jag skyfflar upp än att stå och skaka och lyfta en lång grep. Jag tycker det blir jättetungt för axlarna. Nu mockar jag i spån, så det blir ju att man skakar av lite spån, vilket jag inte riktigt fått in nån bra teknik på än, plus att jag nu mockar åt "fel håll" eftersom boxen är spegelvänd.
Jag hade hellre haft en kortare grep.

Jag tycker inte att det funkar att hålla längre ner på grepen, för jag vill hålla med ena handen i "handtaget" längst upp. Andra handen kan jag ju hålla längre ner, men då får jag böja mig helt fel, och väldigt lågt. Får inte alls samma stadiga grepp som med en liten grep, där jag kan hålla tätare mellan händerna men ändå komma längre ner på grepen.

Vi har tre olika grepar i stallet (samtliga "halmgrepar").
Den första, som har flest "tänder", 5 eller sex tror jag det är, är helt klart bäst att mocka med, men skaftet är på tok för kort för mig som är 174 cm lång. Jag har märkt att jag står framåtlutad och får väldigt ont i ryggen av det.

Den andra, som har ett aningens längre skaft har lite glesare mellan tänderna och är således lite jobbigare att mocka med, eftersom skiten ramlar emellan mycket lättare.

Den tredje har ett långt skaft som är perfekt för mig, men den har bara fyra tänder och är därför i princip omöjlig att mocka med. Jag använder den dock när jag sprider ut halmen igen. Så det är en lättnad när allt smutsigt är uttaget och jag kan sträcka ut ryggen och byta till den långa grepen!
Nu när jag tänker på det borde jag kanske skaffa mig en egen grep, med låångt skaft och tätt mellan tänderna;)!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
640
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För... 2
Svar
21
· Visningar
2 033
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31