Längd på dressyrgjord

E

Egonson

Vilken längd på dressyrgjord borde passa till en bred nordsvensk?
Vilken längd har ni på era nordsvenskar?
På den vanliga gjorden har hon 140 cm utan resår.

Jag har 150 cm gjort till allroudsadeln och 80 cm på dressyrgjorden och kan då dra gjordarna ungefär lika långt (möjligtvis aningen fler hål på dressyrsadeln).
Ingen av gjordarna har resår.

Mvh
Madeleine

Min stora och grova kallblodstravare, som mest liknar en bruksnordsvensk, har 75 cm på dressyrgjorden och 140 på hoppgjorden. Dressyrgjord utan resår, hoppgjord med.

Immer

När jag var och prövade ut min dressyrsadel så frågade jag lite om det. Sadelutprovaren sa att det brukar funka om man tar den längd man brukar ha på en lång gjord och dela på hälften. Alltså i ditt fall 70..- Men detta är alltså bara en riktlinje...

om du vill ha en i 70cm så har jag en tillsalu *smygreklam* :crazy:

Jag har bestämt mig för att låna hem ett par olika längder och pröva.
Möjligtvis öppet köp om jag inte hittar några att låna.

Borde det inte bli stadigare med en gjord resår förresten?

Liknande trådar

Utrustning Jag har grottat mig in i detta lite och har en stubben equisoft. Längden är som på bilderna men tänker spontant att själva gjorde borde...
Svar
14
· Visningar
625
Senast: QueenLilith
·
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
956
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 214
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp