längd på bomlösa sadlar!

Gullan86

Trådstartare
har en liten fråga någon som har ett svar?

jo minsta str i torsion sadlarna hur lång är den?
är torsion sadlarna kortare än cheyenne sadlarna?

har nämligen en mkt kortryggad islandshäst läste att cheyenne (tror jag) är i minst str 53cm lång totalt...str 1 alltså.

men hur lång är torsionen i liknande str?

har ni nåt tips på en kort bomlös sadel som ligger under 5000kr?

blir cheyennen för stor?

på denna bilden har min häst en bomsadel som är ca 50cm lång totalt
793582.jpg

tycker ni den är för lång? och kommer då cheyennen bli för lång?

och så en fråga till=) man får tävla med torsion va? men får man tävla med cheyenne sadlarna?

Senast ändrad:
Sv: längd på bomlösa sadlar!

Man får tävla med alla bomlösa som passar hästen.

Cheyenne och liknande sadlar är nog lite långa till din häst... Kolla om du kan hitta någon begagnad tex Diddi Special eller kanske Karlslunds bomlösa? De ligger ju runt 5000 nya.

På min islänning har jag en barefoot dock kan jag inte förstå att du oroar dig för längden på den. Det blir ju ingen tyngd längst ut på padden. Tyngden centreras ju runt ryttaren...

Jag har en Torsion 18", vet inte hur lång den blir i 16" men de är ju långa. Men som MB säger, tyngden hamnar bara där man sitter.
Dock hade jag inte rekommenderat en Freeform till en så kort häst, då den är väldigt stabil och den ger tryck under hela sadeln.

Torsion Island är väl en lite kortare sadel mig veterligen?
Annars har du ju de bomlösa islandssadlarna från t.ex. www.equisoft.se

tack för tipsen alla....

okej du som sa att en cheyenne blir för lång....hm ja estetiskt det är ju det jag oroar mej för för igentligen är det väl bara att skicka efter sadeln efter min rumpstr alltså det minsta dom har för tygden blir ju som sagt inte mer än så stor rumpa jag har måste ju vara så men igentligen är inte så liten yta dåligt för hästen?

nej freeform har jag slagit bort så många som sagt att den är stel m.m det kommer ju dessutom en ny snart.

oh du med islänningen vilken str i sitsen har du? har du nån bild att lägga ut så jag ser hur det ser ut på en islänning?

tycker ni jag ska låna hem en och prova som man kan göra genom stallvrå? en cheyenne alltså?

eller ska jag köpa den minsta str bara och sen sälja den om den inte passar för det är ju troligast att jag behåller den och då slipper jag ju betala dubbel frakt.

En bomlös ger inte lika mkt tryckfrödelning och stötdämpning som en bomsadel, och jag tror att min häst gillade Freeform mer pga att den var mer stabil och bättre på det sättet. Men man får ju överväga för och nackdelar...

digitalkamera017.jpg

På bilden har han dock svanskappa. Den hade jag där för freeformen gled fram hur mycket man än gjorde om järnet. Så när jag provade denna hade jag den där utifall att. Men nu rider jag utan :D

MercedesBenz skrev:
digitalkamera017.jpg

På bilden har han dock svanskappa. Den hade jag där för freeformen gled fram hur mycket man än gjorde om järnet. Så när jag provade denna hade jag den där utifall att. Men nu rider jag utan :D

Oooh! Vad fint det var med klarblått på en silversvart!!! :love:
Nu behöver jag inte fundera över färg när jag köper träns till nya pållen!!! :love: :love:

oh shit va snygg den ser ut är de nya modellen du har eller? vad tycker du om att det inte är knästöd på den?
vad har du för padd?
vilken str på sadeln?
tack för bilden förresten fin häst.

Hmmm ny modell vet jag inget om. Köpte den för 2-3 år sen.
Knästöd tycker jag inte är väsentligt alls. Jag har en grandeur padd med andra ilägg som jag köpt själv o klippt.
Tror det är storlek 1 då jag numera inte är så stor som på kortet.

Tack!!

Tack skuggi :D Jo han passar i sitt blåa träns :D

MercedesBenz skrev:
Hmmm ny modell vet jag inget om. Köpte den för 2-3 år sen.
Knästöd tycker jag inte är väsentligt alls. Jag har en grandeur padd med andra ilägg som jag köpt själv o klippt.
Tror det är storlek 1 då jag numera inte är så stor som på kortet.

Tack!!

gammal modell:http://www.stallvra.com/Stallvra.jpg

ny modell:http://www.stallvra.com/BF-Cheyenne-braun-3-kl.jpg

den nya modellen har högre bakvalv.

okej passar torisons padd ilägg till grandeurs fickor?
vilka ilägg är det du har?
har den hållt bra då? nöts färgen nåt så de syns?
om man inte vill att det ska synas på färgen att det nöts tror du det är smartast att ta en svart då?
vad är det igentligen för material på sadeln?

Senast ändrad:

Då är det gamla modellen jag har.
Jag gick in på en skumplastfabrik o hörde med dem om ett bra material och köpte sen det. Klippte ut o la in det. Funkar suveränt.

Jag har en svart sadel ju och den är blankare än en ny men i övrigt är färgen som vanligt.

Det är ju ett slags skinn som heter nubuk pga behandlingen men slits så det ser ut som en vanlig skinnsadel sen :D

jaha okej men blir det inte halkigt i sadeln sen när det slits eller det känns som vilket läder/skinn som helst?

jag har nu beställt hem en demosadel gjorde du det eller köpte du din direkt?

som ja sa får man en grandeur padd på köpet men man kan även lägga till mellanskillnaden om man köper en SKITO padd det blir tip 1050 för den + frakt 300kr..
totalt 6500 nåt sånt.

vet du nåt om den SKITO padden?
för ja tror torsions padd med bävernylon är bättre hm svårt.

Jag har en "karl" från karlslund till min kortryggade arab den är ca 49-50 cm. Trivs jättebra med den och min kompis med islänning ska köpa en likadan. Dessutom gillar jag verkligen läderkvaliteten. Barefoot har jag haft innan och var nöjd men "karl" känns snäppet bättre. Enda problemet är att min rumpa är lite stor till den...

Det blir inte halkigare än nån annan sadel. Jag provade en demosadel en gång med ÅF i stallet. Sen köpte jag min.
Jag kan tycka att SKITO padden kan bli för tjock på sommaren och då hästen är välmusklad. Torsions kan nog bli hal men jag vet inte. Bävernolyn är ju halt att rida i i byxväg iaf :D

hm du har rätt...svårt det där...för ja kan ju köpa sadeln med en grandeurpadd till sen kan ja ju köpa såna torsions ilägg och ev ett bävernylonfodral till...för somdu sger jag tycker oxå att det där tjcoa ulliga verkar varmt..hm...svårt

men som ja skrev(tror ja) så blir de endå billigare om ja tar den skito padden genom mellanskillnaden då får ja den för bara 1050kr istället för 1800kr..
köper jag torsions padd enskilt kostar den med frakt o allt 1600kr nåt sånt.

hm....svårt svårt. men alla ja hört har sagt att torsions padd inte glider men som du säger man tror ju det.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: lillamy73
·
Utrustning Nu kommer jag med en fråga som jag har undrat över en tid. Bomlösa sadlar (barefoot och liknande) och fårskinns"sadlar" (barefoot har...
2
Svar
24
· Visningar
3 656
Senast: Pigalle
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 474
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar