Längd mellan hinder för D-ponny...?

Cassiopeja123

Trådstartare
Hej ! Jag undrar hur långt man måste ha mellan hindrerna om man ska hoppa studs och om man rider en D-ponny ?
Tacksam för alla svar ! :grin:

Sv: Längd mellan hinder för D-ponny...?

Det finns redan trådar om detta om du söker lite, men ca 2,6-3 m brukar vara lagom:) Beroende på hästens galopp och vilket tempo du rider i.

D Ponny

Cavaletti 120 cm
Travbom innan hinder 240 cm
Bom efter hinder 290 cm
Galoppbom innan hinder 390 cm
Mellan studshinder 209 cm

Joo , jag tyckte oxå att det blev lite för tajt mellan hindrena när jag testade x)

Alltså det beror ju främst på hur stora galopp steg din häst har. Min ponny galpperar som en stor häst och tar långa kliv. Andra ponnys har kortare steg. Längden mellan hindrerna är alltså induviduellt. Så testa dig fram om du vill bara vill öva. Eller ha någon på marken som kan se åt dig. Annars får man korta eller länga galoppen mellan hindrerna istället. Lycka till!

Joo jag menar 209 cm ;D , men det är ju cirka avstånd , sen får man anpassa till individen :D

Hehe vilket konstigt cirka avstånd i så fall, 209 cm. Inte 210, utan just 209 centimeter. :D För oss funkar det bäst med knappa 3 m med minstingen på ungefär 140cm i mkh. Kan gå ner till ca 2.5-2,6 m om vi vill ha kortare språng. När vi löshoppar hästen på 183 blir det dryga 3,5 m i mellangalopp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 184
Senast: Strandad
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
497
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?