långbrösta

Ajabaja

Trådstartare
Hej!
Jag har blivit erbjuden att köpa ett fint begagnat travsele som jag tänkte ha när jag kör min shettis med min speedcart på ridvägarna. Detta sele har en långbrösta, vad ger det för för- & nackdelar? Jag har inte möjlighet eller ork just nu att svetsa på nån svängel så kortbrösta finns inte på kartan just nu. Behöver en långbrösta oxå svängel?

Får duga med travsele & speedcart just nu tills jag har råd att laga min fina rockard & sy upp ett riktigt sele då jag inte kan hitta något bra som passar honom..

Tack på förhand!

Sv: långbrösta

Ja, du behöver antingen en svängel, eller trissor för att hästen schysst ska kunna arbeta i en trevlig form och kunna använda sin bog utan risk för skav och hämmande effekt.

<å andra sidan, kan man ibland tumma på detta när man kör en så lätt vagn som speedcart. Har ingen erfarenhet av långbröstor, hur hämmande dem är jämfört med kortbröstor utan svängel.

D
Skulle önska att du hade den där sista orken att fixa trissor/svängel så du kanske får den där energiskapande körglädjen när du kör din häst på bästa sätt :)

Hej!
Jo jag önskar oxå att jag kunde få på en svängel & helst av allt även fästen för baksele, men jag har ingen svets & inte den blekaste hur jag ska få fast en svängel på speedcarten med en bra vinkel. Tror faktiskt inte att det kommer gå ens. Har dock en superfin vagn där ett av hjulens gummi har släppt, men för att dra den så behöver jag ett sele & nu har jag provat de billiga selarna från pfiff som inte passar honom. Så en vacker dag om några år antagligen har jag kanske råd att köpa mig ett riktigt sele som faktiskt passar. Tills dess får det bli travsele så jag slipper skitselet.

Frågan kvarstår: är det bättre att jag köper ett travsele från börjes eller detta från början mycket dyra sele med en långbrösta? Vill ju ge det bästa, men pengarna & möjligheterna räcker inte jämt...:bow::bow:

Om du skall köra med travselen, kör med lång brösta och vira linorna runt shacklarna. Och håll dig bara till gångarterna trav och skritt :)
Köp en baksele med och fäst den i samma ögla som travdäcklet sitter i. Bättre än inget... Komihåg bröstan skall vara bred och inte smal !

Mvh
Emma

Nej, du behöver ingen svängel till speedcart+travsele med långbrösta. Det jag tycker är viktigt det är att långbröstan är tillräckligt bred, i annat fall brukar jag klä in dem med en rejäl "muff" i fårskinn. Du ska se till att bröstan ligger an rätt, inte för lågt och inte för löst.

Du kan lugnt köra med denna kombination tills din andra utrustning blir klar. Det enda som jag i a f brukar tänka på det är att man inte ger sig ut och kör i alltför backig terräng, alltså nu menar jag på grusväg med för mycket backar. Jag brukar gå av om jag måste ta mig upp eller nerför en brant backe, utrustningen är anpassad till slätbana/lätt terräng.

knapplånar lite..

kan jag andvända en vanlig baksele på en travsele ihop med långbrösta för att dra en lättare rockard?

eller är det dåligt på något sätt?

Det finns ingen somhelst anledning att använda baksele i kombination med travsele och lätt rockard. Blanda inte ihop de olika typer av selar och vagnar med varandra - var sak på sin plats.
Travsele med lätt rockard är avsedd för körning i trav och skritt, på plana eller möjligen lätt kuperade vägar.

En bred långbrösta som du virar runt skaklarna räcker bra.

hmm trodde det skulle vara ett extra plus lixom ;)
men om de kommer en liten backe då och då så funkar det ändå?
vi pratar inte om teräng eller branta backar nu men ibland kommer det ju en liten backe upp eller ner...

Skaklarna ska kunna glida fram och tillbaka i skakelhållarna. På en vanlig travsele brukar man surra fast skakeln hårt så hästen drar med magskinnet, och inte bröstan.
Bakselen har då ingen funktion för hästen kommer ta upp din och rockardens vikt plus tyngdlagen med manke, svanskappa och magskinn. Men din tanke var god.

När jag använde travsele hade jag skaklarna löst liggande i skakelhållaren, en bred kortbrösta som satt fast i svängeln på rockarden och baksele. Det funkar bättre om du ska göra annat än travträna. Det är ett billigt sätt att fixa en bröstsele. Kräver lite trix och fix bara.

men jag har ingen möljighet att fixa svängel.. eller svetsa nya öglor..

och fick en rockard i present därav blev det inte rätt modell..

jag har en bröst sele men kan itne andvända den utan måste helt enklet anpassa mig till vad rockarden behöver...

och det finns visst bara fästen för en lång brösta..
hur gör jag det bästa av situationen?

Tja, travutrustning är inte gjord för att köra på annat än plan mark eller LÄTT kuperad terräng så antingen så får du göra som jag brukar göra om det finns kuperade passager du inte kan undvika;gå av och håll emot vagnen lite, sitt upp igen o kör vidare.
Man ska inte göra det svårare än vad det är...

Allt beror ju på vad man vill uppnå med sin körning, är det regelrätt träning eller endast hobby/motionskörning.

vill som sagt bara varaier med ridningen och låta honom röra sig lite friare, känns det som iallfall :D
klart jag kan gå i backarna..bra tips!
och bra för mig *harklar mig*.. haha

men kan jag köpa vilken travsele som hellst och köpa till en annan lång brösta.. tex om jag hittar en beg travsele och sen köper en ny långbrösta i nån affär..eller måste man ha en speciell typp av sele?

Liknande trådar

Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 768
Senast: agtatoon
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·
Körning Jag är väl allmänt omotiverad just nu, men det känns inge kul med körningen nu.. Jag renoverade upp min gamla roslagsrockard (10år...
Svar
3
· Visningar
1 275
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka