Långa tyglar!

S

singoalla_nu

Jag är väldigt nyfiken på de sättet att arbeta med hästen. Från marken dvs! Är det någon här som har erfarenheter? Lite tips och tricks! :)

Sv: Långa tyglar!

Mycket finns att hämta från Hempflinger... Läs böckerna!

Jag jobbar mycket på långa tyglar och man kan nog säga att alla hästar gillar det väldigt mycket (eller som en av mina tränare säger "they don't like it, they love it!"). Det finns film om arbetssättet och det finns olika böcker skrivna av olika tränare om ämnet. Jag vet inte hur det är att rekomendera dom, då det ju indirekt handlar om tränare...?

Har du några specifika frågor? Är ganska svårt att svara på ett forum annars... Lätt att det blir en bok om ämnet iställt då.

Jag knuffar upp den här tråden för jag vill också ha tips angående detta! (Och det är alltså inte att RIDA på långa tyglar (som t.ex. Hempfling) utan att arbeta hästen från marken med långa tyglar - liknande tömkörning men utan gjord - som jag och TS menar :idea: )

Berätta hur ni gör! Hjälper, positioner, övningar? Här kommer några frågor för att förhoppningsvis få igång en diskussion!

- Går ni precis bakom eller bredvid? Om ni går bredvid, var? Låter ni tygeln ligga över ryggen eller bakom hästen? Gör ni olika vid olika övningar? Gör ni olika beroende på storlek på hästen?

- Hur långa tyglar använder ni? Har ni sträckt tygel med jämn kontakt eller lösare tyglar?

- Var på hästen inverkar ni - petar ni på bakdelen eller vid skänkelläget eller inverkar ni bara med tygeln och er position?

- Använder ni spö och hur håller ni det?

- För- och nackdelar jämfört med tömkörning?

Och så gärna tips på böcker och filmer! (Måste väl vara tillåtet, det finns ju t.o.m. en nålad bok- och filmtråd i forumet :) )

Hur man börjar beror nog lite på vad hästen kan. Är den tömkörd förut brukar det ju inte vara något problem men är den inte det får man ju lära den att gå fram trots att man är bakom. Då positionerar man sig vid hästens bog ungefär, men flyttar sedan successivt bakåt. Jag går ung. vid höften men varierar beroende på övning. I trav är det lättare att gå lite längre bak tycker jag. Spö håller jag uppvinklat i ytterhanden. Tyglarna är nog ca 6 m långa, ska helst vara lätta för att hjälperna ska bli så små som möjligt. Man strävar till en början efter att hästen ska vara "fri" och håller inte kontakt hela tiden. Med ökande utbildningsgrad ökar man kontakten.

Märker att det blir väldigt långt detta om jag ska gå in på alla detaljer. Det finns en dvd film som är bra som heter "Långa tyglar". Tror att man hittar den om man söker på Långa tyglar eller på Piet Bakker som är en av de som gjort filmen.

- Var på hästen inverkar ni - petar ni på bakdelen eller vid skänkelläget eller inverkar ni bara med tygeln och er position?

)

Jag använder mest rösten för framåt och trav och "mer energi", tygeltag för ställning och sväng. Kroppens position inverkar också. Spöt inverkar på baken vid behov.

Ser bara fördelar jämfört med vanlig tömkörning, min häst är mycket lugnare i detta sätt att arbeta. Man kommer närmare hästen och kan jobba med mycket finare hjälper. Hästarna gillar det!!

Jag har experimenterat lite med två av mina hästar och det har fungerat rätt så bra. De är vana att dra vagn så att man är bakom har de inga problem med.

Men det blir ju väldigt improviserat allting, när man aldrig har gått nån kurs!

Man strävar till en början efter att hästen ska vara "fri" och håller inte kontakt hela tiden. Med ökande utbildningsgrad ökar man kontakten.
Det låter ju rimligt det där. Men jag tycker att det är lätt att det blir svajiga tömmar och risk för grova hjälper - några tips?

Vilka bra frågor AnnA_! :bow:
Jag hoppas på svar från alla som jobbar sina på långa tyglar.

Jag har ju provat mej fram lite med islänningen. Men det blir nog annorlunda med honom än med hästar som är utbildade från ryggen till exempel, han är ju helt outbildad från ryggen (ehh insutten typ) och dessutom en ganska "skvättig" kille som är känslig för många grejer som för andra hästar liksom inte är "någon grej" :D

I alla fall så har jag första gångerna försökt ha ett renodlat system i hjälpgivning (kroppsspråk & tyglar).

När han ska röra sej rakt fram går jag bakom. Båda tyglarna ligger ju då emot på båda sidor, jämt/liksidigt. Vill jag gå in på volt från detta så lyfter jag upp yttertygel och "inverkar" på ytterbog (när han lyfter frambenet, alltså precis som en tygelhjälp uppsuttet) OCH öppnar upp vägen på insidan, dvs lyfter ifrån innertygel och placerar mej då mer vid sidan av honom så att säga. Rör mej alltså alltid på spåret innanför på volt men bakom på raka spår.

På volt kan jag sedan flytta utåt och flytta inåt med hjälp av kroppsspråk och fokusriktningar (fokus kan man ju lägga även med en indirekt tygelhjälp, eller spö, enligt mitt sätt att tänka). För att flytta utåt rör jag mej med mitt centrum ganska rakt pekandes in i hans mage. Kan förstärka med en innertygel som "pekar" mot framdelen. För att flytta inåt rör jag mej med centrumet pekandes mer i hästens rörelseriktning, men rör mej mot hans bakdel. Yttertygel inverkar då på ytterbog och jag kan peta med spöet på bakdelen för att få mer "flytt inåt".

Öppna & sluta har jag utgått från "rakt fram" positionen och därifrån lyft upp yttertygel och inverkat på ytterbog samtidigt som innertygel får ligga kvar mot magen och inverka "som skänkel" där (Viktigt - det är ju skillnaden mellan att svänga in, eller fortsätta på linjen). I slutan tar jag upp innertygel och inverkar på innerbog, och låter yttertygel ligga kvar mot magen och inverka där.

Jag har väldigt lite kontakt till handen, kanske för att jag framförallt varit intresserad av PLACERING och inte form, han kräver att man lämnar honom fri för att han ska kunna balansera sej på ett vettigt sätt.

Har inte jobbat särskilt mycket med gångartsbyten eftersom vi liksom inte HAR så mycket gångarter (eller alldeles för många? Beror på hur man ser det :angel: ) att välja på.

Rösten används för halter i dagsläget. Dvs Ptroo :D
Uppåt har jag smackningen eller Ga-lopp då förstås, om vi skulle jobbat på det. Neråt är det Whoa som gäller.

Det låter ju rimligt det där. Men jag tycker att det är lätt att det blir svajiga tömmar och risk för grova hjälper - några tips?

Jag tror det är viktigt att till en början fokusera på en hjälp i taget. Tex ledande tygeltag. Det enklaste är att göra den hjälpen från "insidan" - så fort hästen svarar släpper man och berömmer. Om hästen inte svarar ger man först den hjälp man vill at hästen ska svara för och sedan en "förklaring" dvs överdriven hjälp och sedan beröm. Successivt kan man sedan minska de stora hjälperna. Svajjiga tömmar blir det nog för de flesta ibörjan, försök koncentrera dig på att hålla din position i förhållande till hästen och att hålla händerna stilla.

Jag kände mig så här i början... :bump:

- Går ni precis bakom eller bredvid? Om ni går bredvid, var? Låter ni tygeln ligga över ryggen eller bakom hästen? Gör ni olika vid olika övningar? Gör ni olika beroende på storlek på hästen?

Numera går jag vid sidan av hästen, ungefär vid dess höft, ibland längre bak. Jag har ytter tygel löpandes över ryggen på hästen och håller sen händerna ganska tätt ihop med avslappnade armar (armbåge ca 90 grader). Förr gick jag bakom och hade tyglarna på varsin sida av hästen. Jag tycker det sätt jag jobbar på nu är bättre. på sitt sätt är det betydligt svårare (eftersom man inte har något som fångar upp hästens "yttre" bakdel om den vill falla iväg), men på sitt sätt betydligt mer behändigt och lättare att få en avslappnad rörelse med hängande tyglar (utan rädsla att hästen ska kliva igenom tygeln, när man har tyglar på båda sidor hästen blir det väldigt lätt att den blir ryckt i munnen när det går snabbare än skritt).
Jag använder ockå mycket kroppsspråk. Tex, vill jag ha mer böjning eller mindre volt går jag lite mer bakom/närmare hästen i varje steg. Vill jag ha undertramp och längning av överlinje "går jag på rätt diagonal" (jag själv förstärker min rörelse med undertramp av inner ben, blir konkav i insidan).
Tex en öppna länger jag ytter tygel samtidigt som jag ger impuls i både tyglar, eller bara ytter, för att stoppa rörelsen framåt (i huvudets riktning)/inåt och få honom att träda under och hamna i öppna, samtidigt som jag använder min diagonal och tar bak inner axel.

- Hur långa tyglar använder ni? Har ni sträckt tygel med jämn kontakt eller lösare tyglar?

Jag tror de jag har är 5,70 m långa. Runda lädertyglar, vilka jag är jättenöjd med. De ger lite tyngd så de inte är sladdriga, men de påverkar inte direkt inverkan som tunga lädertömmar kan göra vid tömkörning. Vad jag har för kontakt beror lite på. Ibland helt lösa tyglar, ibland mer kontakt på ytter (tex vid samling kan det behövas hjälpas på ytter ibland, men då inte tryck/sträckt hela tiden utan bara korta impulser nr det behövs) och ibland korta impulser på båda. Man måste låta hästen få ta sitt eget ansvar och inte hela tiden inverka. Hästen ska få sin frihet och man ska då bara inverka när det behövs. Man ger hästen ett problem och sedan får den själv hitta lösningar till det. När den håller på och försöker kan det se lite lustigt ut ibland, men bara man inte stör hästen då så löser den det till slut själv och rörelsen blir mycket vacker.

Tygeln (fast egentligen eftergiften på tygeln, tex vid svänger där jag länger ytter tygel och hästen följer det och länger sin yttersida och svänger inåt) och spöet, vilket jag toucherar med på korset för att ge mer energi (både vid mer framåtgripande och vid samling).

- Använder ni spö och hur håller ni det?

Jag håller det uppvinklat i inner hand, tycker det är lättast att inverka då. Men gör jag tex diagonalsluta behåller jag spöet i gamla innerhand för annars tar det hela diagonalen innan jag har fått ordning på allt och då blir det ingen sluta :p

Hästen är betydligt mycket friare, du kan i stort sett inte tvinga den till något. Att den är friare gör det ju också svårare, eftersom hästen måste balansera upp sig själv. JAG blir väldigt irriterad på att tömmarna sitter fast vid tömkörning.....

Och så gärna tips på böcker och filmer!

Piet Bakker och Ellen Ofstad har gjort en film om långa tyglar där de förklarar grunderna ganska bra. Piet är alltid väldigt inspirerande att lyssna på och man får höra många, många historier i hans närhet (den ena konstigare än den andra, han har haft ett spännande liv).
Richard Hinrichs har skrivit en bok som heter "Schooling horses in hand", där han bland annat skriver lite om arbete på långa tyglar. Gillar den boken ganska mycket, även om han använder ganska mycket inspänning etc (fast inte vid långa tyglar, utan vid annat arbete). De filmer han har gjort har jag för mig han visar lite av det på också (minns inte så noga, såg dom i somras).

;)kan du komma och lära upp mig och min lillpojke:angel:

Det där med "borttappad ytterbog" kan du få ha en egen specialkurs i nån dag :idea:. För det räcker då INTE med "fångaupp på yttertygeln" när det gäller ston, inte mitt sto i alla fall. Varken avsuttet elleruppsuttet...

Absolut inte när man går vid höften med tömmar, möjligen om man går bakom med tömmarna på var sida och sen fortsätter ha tömmarna på var sida och smyger sig fram mot höften. Men då trasslar jag i 99% av försöken in mig i tömmarna och får till stoets belåtenhet :devil: börja om från början...

haha, ja, ston kan vara ett kapitel för sig. Håller på att starta ett av avelsstona här på långa tyglar :eek: Först börjar det med att hon ska lära mig att sidepullet visst är ett bett, "ska man behöva lära människorna ALLTING?! Kan de verkligen ingenting? jaja, jag får väl göra det då....". Sen går det jättebra i vänster varv, hon tar ytter tygel fint med att gå ut på spåret och går där sen fint. Sen kommer vi till höger varv. Först ska hon då säga att jag ju är på fel sida om henne, sen ska hon säga att det är totalt onödigt att gå runt-runt-runt. Antingen går man rakt fram och kommer någonstans, eller så står man och vilar. Sist började hon gå med på att man faktiskt kunde gå ut till vänster när jag tog i vänster tygel ;) Tror vi lyckades hålla oss på spåret ett varv eller så. Men så småningom (om hon nu inte lånas ut så jag inte kan fortsätta jobba med henne) kommer det med största sannolikhet räcka med en liten förhållning på henne också, när hon ser att hon faktiskt får rejält med frihet bara hon lyssnar nån gång ibland. Men det gäller ju att vara exakt i allt och snabb med eftergift, annars tycker den typen av ston bara att man är något som ska ignoreras :p

Hingsten är lite lättare att jobba med om man säger så :angel:

Min kompis är skitduktig och har hjäpt mig massor nu de veckor jag har varit sjukskriven, men hon tömkör "vanligt" med gjord och inspänd emellanåt, då...

070920

070922

Det kompisen brukar få ha diskussion om, är just ytterbogarna. Och det gäller som sagt även uppsuttet, så det är ju en grej som vore kul att kunna jobba med lite från marken. Men visst, ett stort problem för mig, är väl min "position" eftersom jag har den ryggmärgsskadan jag har. Det är knöligt för mig att gå så att hästen "förstår mig rätt" om jag redan i grunden är sned som lutande tonet i Pisa och tar snedsteg.

Jag skulle vilja kunna jobba med långa tyglar av ltie "bekvämlighetsskäl", för att ha så lite grejer som möjligt om jag sen skulle vilja gå in i sadelkammaren och hämta en sadel....:angel: eller just bara för att det ska kännas lite "fritt" för damen.

Vi får se, jag får väl ta en kortare dust, då och då och hellre få fram kortare "kvalitativa" pass än längre halvdassiga. Min dam har nämligen inte varit så förtjust i töm förut. Men nu, när jag haft ridförbud, så har allt "arbete" varit välkommet, med glädje och toppade öron.

Och Sidepull, där sa du nåt. Jag fick ju hem mitt från kompisen härom dagen! :idea:

haha, ja, ston kan vara ett kapitel för sig.

Nä, nä, nu ska vi inte generalisera ;) Jag jobbar ju båda mina halvblodsston (två maffiga damer) på långa tyglar med jämna mellanrum. Och dom är faktiskt otroligt lättjobbade båda två (utifrån de förutsättningar de har, alltså).

Och visst är det ett behändigt sätt att jobba hästen på. Bara ett huvudlag och en lina/töm. Jag använder ett tunt, mjukt bomullsrep inköpt i närmaste järnhandel, som töm. Man får en helt annan frihetskänsla än när man jobbar med en tömkörningsgjord. Det blir mycket lättare att "dansa" med hästen :D

Det mest positiva jag har fått ut av att jobba med långa tyglar är att jag verkligen har lärt mig vad en snabb, tydlig eftergift betyder.

Kul, psycho, att du har varit i Holland o tränat! Blir nästan lite avis ...

Och visst är det ett behändigt sätt att jobba hästen på. Bara ett huvudlag och en lina/töm. Jag använder ett tunt, mjukt bomullsrep inköpt i närmaste järnhandel, som töm. Man får en helt annan frihetskänsla än när man jobbar med en tömkörningsgjord. Det blir mycket lättare att "dansa" med hästen :D

Beror på vad för dans du menar. Jag och min dam, är bäst på indiandans runt lutande totempåle... där totempålen är jag... :rofl::rofl::rofl:

Ännu bättre ur bekvämlighetsskäl då man inte ens behöver borsta hästen innan man jobbar :angel: Bara ta direkt från hagen. Sen får man ju ta att man blir alldeles svart om händerna efter allt kli-beröm då ;)

Jag tycker sidepull är en jättebra uppfinning :D Vid långa tyglar använder jag det i stort sett på alla hästar, vid ridning bara på vissa.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
511
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama