Länga steget?

D

Diler

Min häst tar jätte fina långa steg i skritten med lång övertramp med sedan i traven kortar han bakbenen jätte mycket och får inte med sig dom vilket gör att han inte jobbar lika mycket med bak...
Någon som har något tips på hur jag ska "få med" bakbenen i själva arbetet?

Vill även gärna ha tips för hur man kan få en häst som taktar hela tiden att lugna sig med det..!

Mvh Diler :bow:

Sv: Länga steget?

Det är inte så att din häst lätt blir framtung i skritten då?
Då hamnar frambenen längre bak och det blir lätt att bakbenen får ett övertramp.
Om din häst nu blir mindre framtung i traven, så kanske inte bakbenen riktigt räcker till för att spåra/trampa över, som de gjorde med samma bakbensarbete i skritten :laugh:

Jag tror på övergångar:)
Mitt "mirakelknep" som jag använder mig av regelbundet och som hjälpt till att lösa mycket för mig;)

Det är inte så att din häst lätt blir framtung i skritten då?
Då hamnar frambenen längre bak och det blir lätt att bakbenen får ett övertramp.
Om din häst nu blir mindre framtung i traven, så kanske inte bakbenen riktigt räcker till för att spåra/trampa över, som de gjorde med samma bakbensarbete i skritten :laugh:

jo han är väldigt framtung..!
Hmm.. har inte tänkt på det alls så!
Finns det något att göra åt? :confused:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 211
Senast: super
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama