Långa hår som inte lossnar

H

Heraken

Min pålle har långs hårstrån, på vissa stället mer än 10 (!) cm, mest under magen och i "armhålorna". Han fäller för fullt den vanliga pälsen men de långa sitter fast. Fick ett tips om att det kunde vara mask, har tryckt i han mat sen jag köpte honom 1½ månad sedan, men knappt inget resultat i hullet.
Finns det några speciella maskar som ger de långa håren eller kan det vara vad som helst?Vet inte vad han är avmaskas med innan.

Sv: Långa hår som inte lossnar

mask kan göra att de fäller ojämnt, även svårt att få upp i vikt är ett tecken på mask

De långa håren kan beror på mycket, men helt klart är något fel.

Min egen häst har långa hårunder huvudet, troligen pga att hon har något problem med magen som jag inte fått bukt med, samt fång som bröt ut förra året.

Kan även bero på någon brist eller något annat invärtes problem.

Min har oxå typ en decimeter långa strån under magen (inte hela magen, men typ en rand), på baksidan av frambenen (typ armhålan), och på baksidan av bakbenen. Dessutom har han ganska mycket skägg som inte heller vill ramla av. Han har haft så sen jag köpte honom för nästan 3 år sen... Kallar skämtsamt håren för mammuthår ;) Tror inte det måste vara nåt fel på hästen för det... Förr eller senare ramlar som nog bort, annars kan du ju göra som mig som inte orkar vänta, raka bort stråna helt enkelt :)

Ska kanske tillägga att min är jättefin i hullet...

Det har väl lite å göra med vad det är för ras oxå, min nordis har så men hon är jätte fin i hullet och ska starta snart. Hon har alltid sett ut så, tror inte det är nåt fel med det. Sen att hästen inte lägger på sig är nog nåt jag skulle oroa mig mer för.

De långa håren kan beror på mycket, men helt klart är något fel.

Min egen häst har långa hårunder huvudet, troligen pga att hon har något problem med magen som jag inte fått bukt med, samt fång som bröt ut förra året.

Kan även bero på någon brist eller något annat invärtes problem.

Hormonella rubbningar ger långa hårstrån.

Min har långa hårstrån på undersidan av halsen, magen och huvudet. Prover visar inga fel så veterinären har ordinerat att avvakta så länge inget annat blir onormalt (vilket är en vädligt lång historia egentligen).

Kan bero på mineralbrist eller brist på b-vitamin.

Hästar bör regelbundet få mineraler, och b-vitamin ger man vid pälssättning/fällning - mao ca 2 ggr om året (vår och höst).

Sådana har min häst också, hon har alltid haft sådana fast de har blivit fler och längre med åldern (hormonellt där också kanske?). Hon har ingen brist, och hon är helt och hållet frisk som en nötkärna.
Jag rycker lätt bort de långa håren när den andra pälsen fällts klart.
Hon har även rejält getskägg under hakan och det har hon alltid haft.

Det kanske inte är samma sorts långa hår som din har?
Hon är en nordsvensk som ju är en mkt hårig ras. 23 år gammal.

Här är hon mitt i fällningen, därför ser hon lite skabbig ut (spårklippt också fast ett tag se).
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/IMG_2503.jpg

Här den 27 april, nästan fällt klart (och nyklippt). Det man ser mellan bakbenen är de långa håren på låret. Ryckt väck dem sen. Skägget är bortklippt och "armhålorna" är klippta.
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/IMG_2683.jpg

Hon är 23 år gammal, i bra kondition (rids 5 dgr i veckan) och får uträknad foderstat samt extra B-vit.

För ett par veckor sen vet.besiktigad UA ang allmän hälsa. 0 epg på träckprov alltså ingen mask.

Senast ändrad av en moderator:

Min har också kvar liiite under magen,och i armhålorna,samt skägget i ansiktet,det fäller han gämt sist av allt.

är hästen av kallblods typ?
har en shettis hingst med långa strån under magen.
lät grannen(vetrinär) kolla honnom.
och han sade att det var vanligt bland hästar som normalt får mycket päls.
bara och klippa bort.
men låt en vetrinär kolla för säkerhets skull.

lycka till!:)

*kl*
min lilla donna häar oxå några långa hår, hon är avmaskad, har fått B vitamin sen ca 4 veckor tillbaka pga fällning
men vi hoppas på att de rammlar den...
20318988.jpg

arab 1 år btw

Min häst har kvar lite långa hår under mage, bak på rumpan brevid svansen och under halsen. Han får B-vitaminer (sen i februari), mineraler (sen alltid) och är ganska nyligt avmaskad med Equimax pga misstanke om bandmask. Jag tror att de långa håren kommer ramla av av sig själva så småningom, är inte orolig, han har inte fällt klart än :laugh:

Gamla hästar, normalt håriga hästar, hästar med mask och hästar med underskott av mineraler och B-vit har kvar sina långa hårstrån en längre tid efter fällningen. Mina två gamla damer har långa hår (kanske 3 cm bara, men ändå) och har haft det i alla år, iaf de senaste. Nordsvensk på 15 och varmblod på 18 år är det. Långhåriga under magen, är maskningen gjort och vet säger att det är vanligt så väntar vi bara. Mina brukar tappa långhåren längre in under sommaren.

Mina hästar (quartrar) har alltid haft dessa långa hårstrån som ni
pratar om. Har tagit träckprov och de är i bästa kondition.
Har haft 2 av dom sedan de va 1 år är 16 & 17 idag. Och unghästen har jag haft sedan han föddes.
Alla är släkt så det måste vara ett släktdrag ;)

Brukar rycka dessa hår i samband med att sommarpälsen försvinner.

Har även en annan lustig behåring på mina hästar.
En riktigt fin mustach :D Lång är den och böjer sig upp på sidorna.

I stallet dit jag flyttat unghästen, stod det alltid folk utanför
hans box som bara måste titta på hans mustach.
De blev så besvikna nu när den har försvunnit :angel:

Mina hästar (quartrar) har alltid haft dessa långa hårstrån som ni
pratar om. Har tagit träckprov och de är i bästa kondition.
Har haft 2 av dom sedan de va 1 år är 16 & 17 idag. Och unghästen har jag haft sedan han föddes.
Alla är släkt så det måste vara ett släktdrag ;)

Brukar rycka dessa hår i samband med att sommarpälsen försvinner.

Har även en annan lustig behåring på mina hästar.
En riktigt fin mustach :D Lång är den och böjer sig upp på sidorna.

I stallet dit jag flyttat unghästen, stod det alltid folk utanför
hans box som bara måste titta på hans mustach.
De blev så besvikna nu när den har försvunnit :angel:

Så charmigt med mustach! Min förra nordis hade det, helläckert tyckte vissa, och jag tyckte det inte :P men sött är det, utan tvekan.

Min pålle har långs hårstrån, på vissa stället mer än 10 (!) cm, mest under magen och i "armhålorna". Han fäller för fullt den vanliga pälsen men de långa sitter fast. Fick ett tips om att det kunde vara mask, har tryckt i han mat sen jag köpte honom 1½ månad sedan, men knappt inget resultat i hullet.
Finns det några speciella maskar som ger de långa håren eller kan det vara vad som helst?Vet inte vad han är avmaskas med innan.

Vad jag vet kallas de nödhår för att hästar får dem om de är i "nöd". Alltså något annat brister så de inte håller värmen/normal kroppstemperatur. Det kan tex bli så om man tex klipper dem och sen låter dem vara ute i minusgrader nakna. Då sätter hästen nödpäls där den vanliga pälsen borde suttit. Eller som endel redan skrivit om de har mask/får för lite mat.

Ursäkta om det är lite rörigt men jag är för trött egentligen.

såna långa hårstrån är kan vara bevis på bandmask. avmaska o se om h*n tappar det :) lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 837
Senast: Blubbis
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: akleja
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 074
Senast: Magica
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 707
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31