Lång sadelgjordstunnel mot skav

banani

Trådstartare
Nu har många börjat fälla för fullt och med det kommer skav lite här och där.
Jag letar efter en sadelgjordstunnel men hittar bara kortare varianter på max 80 cm...
Min kille har 145 cm i sadelgjorden och får skav ganska högt upp på sidorna så jag skulle behöva en längre fårskinnstunnel kanske runt 100 cm, men hittar det ingenstans?

Sen tar jag gärna emot tips om bra och prisvärda antiskavludd både för sadelgjordar och förbyglar i allmänhet :)

Köp två och sy ihop dem?

Jag tar små bitar renskinn och fäster där det behövs. När jag köpte ett skinn att ha under sadeln skar jag av hals och ben från det och sparade.

Jag skulle ta en kort och klippa av och sätta på varje sida.
De långa blir bara fulla med lera och blit blöta såhär års.

Köp två och sy ihop dem?

Jag tar små bitar renskinn och fäster där det behövs. När jag köpte ett skinn att ha under sadeln skar jag av hals och ben från det och sparade.

Funkar fårskinn också?
Hur fäster du småbitarna?

Jag tog ett par fluffiga illröda termosockar, klippte hål i tån och har nu en på var sida. Ser inte klokt ut men alltid retar det nån... ;)

Funkar fårskinn också?
Hur fäster du småbitarna?

Jag tog ett par fluffiga illröda termosockar, klippte hål i tån och har nu en på var sida. Ser inte klokt ut men alltid retar det nån... ;)
Under sadeln funkade inte fårskinn för mig men det finns ju dem med skavkänsliga hästar som har fårskinn överallt och är nöjda så det funkar säkert för vissa.

Vid sadelgjorden har det räckt för mig att lägga dit skinnbiten och spänna försiktigt så den inte veckar sig, sedan har den legat kvar av sig själv.

Under sadeln funkade inte fårskinn för mig men det finns ju dem med skavkänsliga hästar som har fårskinn överallt och är nöjda så det funkar säkert för vissa.

Vid sadelgjorden har det räckt för mig att lägga dit skinnbiten och spänna försiktigt så den inte veckar sig, sedan har den legat kvar av sig själv.

Ska prova det! Så inte dressyrfröken får krupp när jag kommer med illröda, avklippta sockar... :D

Ska prova det! Så inte dressyrfröken får krupp när jag kommer med illröda, avklippta sockar... :D
Apropå att få krupp så var min häst livrädd för renskinnet i början, trots att han i normala fall är en filbunke. Småbitar gick bättre än det stora skinnet.

Liknande trådar

K
Övr. Hund Har börjat personspåra lite med min hund sammanlagt 5 ggr de senaste 3 veckorna. Lånade boken "Nosarbete" och satte igång. Bryr mig inte...
Svar
11
· Visningar
1 346
Senast: Kerba
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 006
Senast: Atalantha
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 571
Senast: kem
·
Islandshäst Hej! Har ett islandssto med rätt ok gångarter (mer än ok när hon är tränad) Men jag älskar hennes trav och tror väldigt mycket på...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025