Lång man!

N

Noctis

Hej! Jag undrar om någon har några tips på hur man kan få längre man. Jag har redan ganska lång man, men den vill inte växa sig längre, den är ganska tunn oxå... Tacksam för alla tips :D

Sv: Lång man!

är det du eller hästen som ska få lång man? :angel: (sorry - kunde bara inte låta bli :D)

tänkte skriva innan, MEN jag KUNDE låta bli :p

Till TS, om du nu menar hästen så:
INGEN piggborste, "halvmjuk" borste, helst inte syntetiskt, ett BRA pälsglans (man & svans-spray) alltid INNAN borstning av manen. eller bara reda ut med fingrarna, dock är det jobbigt om hästen har lätt för att få "tomteflätor"/lockar/krull.
toppa med jämna mellanrum. håll den ren så hjästen inte behöver klia. Semn finns det ju en rad olika preperat man kan ge hästen
som ska vara bra, dock har jag ej testat ngt sådant, mer än vanlig rapsolja.
Håll hästen lycklig :idea:

//J med två långmanade pollar, den ena dock med tunn, den andra med tjock för 2...

den med tunn
http://joizmeds.mittspejs.se/P2631201
http://joizmeds.mittspejs.se/P2633458#body

den med tjock
http://joizmeds.mittspejs.se/P2721879

Om mannen är vuxen går det nog inte att göra honom längre än vad han är... hitta skor med klack kanske? Att han är tunn borde det däremot gå att göra något åt- ge honom fetare mat eller ett gymkort. :D

(Jag håller med Iaraphels hårdvårdstips till fullo)

Om mannen är vuxen går det nog inte att göra honom längre än vad han är... hitta skor med klack kanske? Att han är tunn borde det däremot gå att göra något åt- ge honom fetare mat eller ett gymkort. :D

Neeeej! Jag tänkte ju just göra det tillägget :D

Nä, nu ska jag försöka skärpa mig ;)

Håller också med om Iaraphels tips.

Försök undvika att borsta manen, spraya ordentligt med pälsglans och red ut med fingrarna. På nordsvensken brukar jag använda en grovtandad mankam (som jag fått med en Wendytidning för ungefär 100 år sedan :D). Fungerar väldigt bra och även fast hon har aptjock man, så tjock att man blir väldigt öm i fingrarna av att försöka reda ut den "för hand", så är det inte många tagelstrån som lossnar.

Är det mycket tovigt eller om hästen har s.k tomteflätor brukar jag arbeta igenom manen tofs för tofs, där jag med ena handen håller fast manen, alternativt snurrar den runt fingrarna, uppe vid mankammen (inte den i plast då utan den delen på hästens hals varifrån manen växer ut ;)) medan jag med den andra handen kammar ut tovorna, då lossnar inga hårstrån eftersom jag håller fast dem.

(Jag håller med Iaraphels hårdvårdstips till fullo)

:rofl::rofl::rofl: hahaha

:rofl:Kul med hästar som kan skriva,hur bar du dej år för att lära den det:angel: vad gäller din hästs man så är det nog så även i hästvärlden som i människoriket att vi har olika anlag vad gäller man eller hår och dess vilja att bli långt och tjockt. Vissa kan stoltsera med ett väldigt hårsvall andra får vara glada för det man har

Tänkte att jag skulel tillägga detta också!

Att vissa kan inte få jättelångt elelr jätettjockt, liksom människor..
min gråas man blir längre men inte tjockare, ponnyns man blir inte längre medn tjockare..

liakadant är det ju med svansar, har 6 hästar i stallet, en av dem får jag toppa svansen på kanske var 3e år :confused: Ponnyns svans växer som ogräs och får kava den varrannan månad för annars kliver han på den :devil:

håller också med om att alla hästar har olika förutsättningar för att få lång/tjock man och svans.

nordsvensken har, som jag nämnt innan, man, lugg och svans så det räcker och blir över :cool: och det växer som ogräs på henne, medan varmblodet har tunn tunn man och svans. varmblodets man är såpass lång att man ser någon cm av den under halsen när man står på andra sidan, men längre än så blir den inte. och luggen ska man inte tala om :( en liten ynklig tofs mellan öronen, blir inte längre än ca 10cm hur man än bär sig åt.. svansen växer däremot som ogräs så den får jag klippa lite då och då så hon inte råkar trampa på den

Det är nog väldigt individuellt, trots att jag är supernoga med glanssprey och glestandad kam/fingrar när jag reder ut manen, så blir Storms man aldrig längre än just nedanför halsen. Men då är den å andra sidan så tjock att den räcker till båda sidor av halsen:angel:. Svansen däremot måste jag klippa 3-4 ggr i året för att han inte ska kliva på den.

Halvblodet jag hade klippte jag inte svansen på en enda gång under de 15 år jag hade honom, manen däremot växte normalt men jag testade aldrig hur lång den skulle bli för han passade inte i lång man.

2-åringen jag har nu har redan NU man nästan ner till halva bogen och pannluggen som längst nästan till näsborrarna om man drar ut den:o.

Så jag tror nog generna spelar mest roll faktiskt. Så om man vill ha en häst med lång man, kolla upp mamma och pappa innan köp.

Pappan till min 2-åring:
http://sukuposti.net/galleria.php?rotu=&image=34320

Mina 2 troll (2-åringen Silmänpilke tv, Storm 18 år th).:)

P4130431.jpg

Jag ser en Finsk häst! Här har du en ny Finsk häst ägare;)

TS: Glansspray och mjuka borstar är mitt enda tips!

Har inte så bra bilder men här har du nån bild på min häst:

30878487.jpg

30749425.jpg

Min gamla häst hade jag i 11 år och den blev aldrig längre än så här, oavsett hur jag gjorde och inte tjockare heller:
30442163.jpg

29683539.jpg

2 finska hästar har jag;).

Var bor du?

Bor nere i södra småland;) Endast ca 8 mil till skåne gränsen. Impoterade min tjej för snart 5 veckor sedan! Och i magen hade hon en lite överraskning;) Du kan läsa mer i min blogg under min profil om våra långa uppförsbackar!

Har nyligen köpt ett kallblodssto som förra ägaren har klippt av man och pannlugg på! :devil:
I hopp om att den ska växa ut liite snabbare än den naturligt gör försöker jag borsta försiktigt och använda mycket pälsglans.

Pälsen är s.k spårklippt men det är ingen snygg klippning. Det är hackigt, dubbelt så mycket päls under magen som på bogen och det ser bara förtaskigt ut.

Förlåt om jag trådkapar nu men ungefär hur länge tar det innan pälsen är lika lång på hela hästen, alltså när går klippningen ur, så att säga?:crazy:

Har nyligen köpt ett kallblodssto som förra ägaren har klippt av man och pannlugg på! :devil:
I hopp om att den ska växa ut liite snabbare än den naturligt gör försöker jag borsta försiktigt och använda mycket pälsglans.

Pälsen är s.k spårklippt men det är ingen snygg klippning. Det är hackigt, dubbelt så mycket päls under magen som på bogen och det ser bara förtaskigt ut.

Förlåt om jag trådkapar nu men ungefär hur länge tar det innan pälsen är lika lång på hela hästen, alltså när går klippningen ur, så att säga?:crazy:

Brukar vara helt utväxt i maj/juni. Beror ju på när den klipptes och om de klipptes efter att den släppt all vinterpäls.

Äsch - jag gick på den här tråden och väntade mig en massa magiska knep; för att förlänga PV, producera långt hår till mig själv, och plötsligt ge lång man till hästis... but no.

Manen (hästens) växer i normal takt, men pannluggen är den löjligaste lilla tuss som någonsin skådats. Knappt en halv decimeter, spretig och dann. Gjorde en pannluggsmohawk med glansen för ett tag sedan, men hästis såg så förnedrad ut att jag inte kunde med att rida iväg - gjorde fläta istället. Det blir flyveil i sommar, igen...

Hästar har inte kvar samma man i hela sitt liv. Oavsett om man inte använder piggborste, mankam ect. så tappar hästen hela tiden lite av sin man och lika snabbt växer det ut, precis som på människor. Alla hästars man växer olika snabbt och därför kan vissa hästar helt enkelt inte få lika lång som andras eftersom den inte hinner växa ut innan den hästen tappar manen.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 043
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 685
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: KeeNine
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka