lång man och halstäcke...

G

Gulliver

Hejsan!
(hittade ingen liknade tråd, så jag skapade en...)
Min häst har(hade?) lång, välskött och tjock man, men nu under sommarmånaderna har han problem av insekter, så han har insektstäcke på sig de dagar då det är mycker av dessa ute. täcker är heltäckande inkl. med hög/heltäckande hals.
Här kommer problemet, eftersom han har lång man trasslar, slits och "förstörs" manen av halstäcket. har försökt med att fläta hela manen i långa vanliga flätor, lång inbakad m.m... men det har inte hjälp ett dugg. så nu börjar man känna att manen har blivit något tunnare och slitnare, och det skrämmer mig, för hans man är helt underbar och han passar så otroligt bra med den, och jag vill inte att de ska förstöras så pass att jag kanske tillslut måste rycka/klippa av den:cry:

Så, jag undrar om du själv har häst med lång man och halstäcke, hur blir manen, om den tar illa vid, vad gör du då åt det. eller har du bara något bra tips eller annan erfarenhet kring detta. hjälp och råd tas tacksamt emot!:bow:

Sv: lång man och halstäcke...

hej

jag håller med dig, jag har samma problem, manen blir platt och täcket "gnager" på den, inte mycket att göra åt dock, dom slipper ju insekterna och det är huvudsaken varför jag har det på.
hästen mår bättre men utseendet blir sämre...och för hästens bästa får man ta det tyvärr :/

Pälsglans kan hjälpa litegrann, då blir manen halare och täcket glider mer ovanpå manen. Men tyvärr hjälper det inte fullt ut. Ett täcke med hals tär på manen men täcke är ibland nödvändigt

Massor av pälsglans, eller annat som gör manen halkig. Att den blir platt och tråkig kommer du inte ifrån, men slitaget på manen minskar om man använder manvårdande preparat.

jo, att massa pälsglans kan hjälpa har jag listat ut, dock hjälper det inte så vidare mycket tycker jag.:/
tack ändå! :D

Det enda jag kan komma på är att i pälsglans. och att man kian fläta men såg att du prövat det och tyckte inte att det funkade, Jag tror dock att inbackad fläta är bättre än många små.

Hej!

Vi har en häst i stallet jag står,som första vintern hade en underbar lång och härlig man. Sen fick ägarna "frys-hybris" och satte halstäcke på. Halstäcket ligger September till April, minst och hästens man har nu förvandlats till slamsor och strimlor. Lite man kvar vid öronen, annars ser han ut som en eksem-häst, fast han inte är det... Ägaren har provat med olika typer av schampoon, flätor, mm, men manen vill inte växa ut igen..

Jag är helt enkelt inte övertygad om halstäckenas förträfflighet.

Med din häst, som måste ha pga insekterna, antar jag att det kanske kan funka med pälsglans, eller ett bra balsam..

/ Lavinia

Jag har precis samma problem, dock verkar min lilla stollas man sitta kvar ganska bra. Dock har jag sett ett "Bogskydd med hals" typ, på Hööks. "Lycraskydd" hette det nog, och funderar på om det är något att ha? Bogskydd sparar ju iallafall pälsen på bogen, kanske skulle kunna rädda manen också. Utsläppt under skyddet blir det säkert lite skumt, men med flätor? Spånar mest, men har tittat på dessa "bogskydd" flera gånger men aldrig faktiskt köpt ett... Dom kostar ju endel, men det är väl det värt, om det funkar =)

/Johanna

Hästarna får ju tunnare päls på sommaren så formodligen kan de även tappa en del man. Har du provat att skydda hästen mot insekter med mygg- och flugspray eller annan bra produkt mot bitande insekter?

Hej!

Ägaren har provat med olika typer av schampoon, flätor, mm, men manen vill inte växa ut igen..

/ Lavinia

Jag hade samma problem med en av mina. Det som hjälper mest är att ta hästtrimmen och raka av allt så växer det ut snabbare och dessutom upplevs det tjockare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka