Lång man i pleasure

P

Peppan

Hej!

Såg en jättesnygg pleasure-ritt på youtube. http://se.youtube.com/watch?v=stEgqgnbC4M&feature=related.

Blev förvånad när jag såg att vinnaren i AQHA Select World Show Western Pleasure 2008, red en häst med lång man. Kanske något vi får se i Sverige 2009:idea:

Och ang rubriken, jag menar alltså inte "Lång karl i pleasure":angel:. Det kan det väl iofs bli om min gubbe kommer ut och tävlar, men det var inte han jag syftade på:love:

MVH/Carina

Sv: Lång man i pleasure

Jodå, detta har kommit nu under ett par säsonger även om det inte är mångaän ens i USA. men bla Tina Kaven mfl vet jag har ridit hästar med lång man! Dock bandade snyggt i två rader.

Det går mode i allt!

Hej!

Såg en jättesnygg pleasure-ritt på youtube. http://se.youtube.com/watch?v=stEgqgnbC4M&feature=related.

Blev förvånad när jag såg att vinnaren i AQHA Select World Show Western Pleasure 2008, red en häst med lång man. Kanske något vi får se i Sverige 2009:idea:

Och ang rubriken, jag menar alltså inte "Lång karl i pleasure":angel:. Det kan det väl iofs bli om min gubbe kommer ut och tävlar, men det var inte han jag syftade på:love:

MVH/Carina
Hallå vår häst gick 2008 med lång man , dock halvflätad, snyggt.
Och hon blev inte diskriminerad för det , SQHA Nationals- Silvermedalj Youth Pleasure

oh, herre je. Låt oss i Sverige bli förskonade från detta missfoster till gångartsgalopp. En jordnöts rullande trampsymaskin. Men jaja , manen var lite längre än vanligt. Smil

Samma problem där som här, igen publik.
Är hästen sjuk? den se inte att må bra utt.
Arizona

Nej just de , den ser inte ut att må så bra, eller den går inte så bra, den hackar sig fram. Hack hack.. dam hack hack ...dam

Jo de ser hel deppiga ut, tappat livsgnistan liksom. Men de ska ju vara så tydligen. Men jag tycker inte det är snyggt allafall. Smaken är som baken delad.

Inte utan att jag känner att jag inte platsar i pleasuresvängen:o. Jag vill ha mer liv i hästarna och ha lite mer action i rörelserna. Nä, det blir ranchsvängen för min del...:cool:

Jag tycker bara att det är så sjukt fult att ha manen i den längden och sedan klippa den spikrakt.

Förövrigt är hästen j*vligt döööd...
Koppeti koppeti har blivit hacketi hacketi

*KL*

Trist att det blev en anti Pleasure tråd av det här! :(

Annars hade det varit intressant att diskutera mode runt show/pleasure, men det får man väl fortsätta med någon annanstans :grin:

Eller så får anti-pleasure-tråden startas på nytt! :idea:

Jag undrar varför man bandar manen? Är det för att den ska ligga mer stilla? Knoppar visar ju halsen och... ja ger ett bättre intryck kanske? Men bandningen gör ju inte direkt att halsen kommer fram. Så varför gör man det? :)

Jag (är ingen pleasurenörd direkt...) har fattat det som att man vill visa halsen på hästen och därför kapar manen? Om jag har tid brukar jag därför innan en pleasure fläta min hästs låånga man längst mankammen för att få den ur vägen. På lite lägre nivå verkar det dock inte bekomma domaren att hästen har lång man :)

Så.... är kort man bara mode, eller har det ett syfte?

Man bandar för att manen ska ligga platt. Nu börjar långa manar komma mer och mer som sagt, jag har sett det i NSBA tidningen rätt länge. inte många hästar men någon här och där. Dock är det lika viktigt att manen inte är för tjock och att den verkligen är "tam" och ligger platt. Man har medel i för att den inte ska flyga och vaja för mkt.

En fläta kan vara snyggt men den stör nacklinjen oavsett hur bra och tight flätad den än är. Då hade jag nog hellre låtit manen hänga och bandat den tight uppetill, personligen.

Själv hör jag fortfarande till dom som föredrar en kort, bandad man men jag ska erkänna att jag har en hingst hemma som jag inte kan med att kapa manen på....

KL

Ingen som har bra bilder på hur manen bör se ut om den är lång.
flätad -bandad m.m säger tyvärr inte mig så mycket :)

bör och bör... såhär fixade jag min innan Chappen-pleasure
Kändes för svårt att få bandningen rak, så jag flätade ca 5 centimeter också.
om det är riktigt eller ej får ngn pleasure-expert svara för :D
Dock skulle jag aldrig aldrig aldrig sätta en sax i min pållas man.

25890006.jpg

bör och bör... såhär fixade jag min innan Chappen-pleasure
Kändes för svårt att få bandningen rak, så jag flätade ca 5 centimeter också.
om det är riktigt eller ej får ngn pleasure-expert svara för :D
Dock skulle jag aldrig aldrig aldrig sätta en sax i min pållas man.

25890006.jpg

Läckert! :)

Liknande trådar

S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 727
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar