Lång hältutredning klar

Mayalv

Trådstartare
Nu har de äntligen hittat felet på min hunds ben!

Efter 3-4djursjukhus, minst 8 olika veterinärer (och förmodligen lika många teorier), 3 röntgen och 1 scint. Felet var inte direkt vad jag hade önskat men nu vet vi i alla fall vad vi har att jobba med.

Lite bakgrund för dem som inte hört det innan; Skadade sig vid lek med annan hund på midsommarafton, haltat av och till från det. Otaliga vet. besök samt mkt metacam.

Felet ;"Armbågsdysplasikomplex", troligtvis medfött men som fick en smäll vid leken och därefter gjort ont. Gick inte att se på vanlig röntgen men visade sig vid scint.

Åtgärd ;Artroskopi (titthålsoperation) för att ta bort lösa broskbitar i leden.

Framtid ;Går inte att avgöra. Vissa får tillbaka så gott som 100% rörlighet, andra svarar inte alls så bra. Men min förhoppning är att hon genom rätt rehab, hålla vikten och mycket massage ska bli bra igen.

Upptäcktes i torsdags och operationen var igår. Förmodligen var jag SLU;s minst omtyckta under tisdagen då jag hängde kvar där mellan 07-16, hade många frågor och mycket oro. Hon skulle sova kvar där men pga diverse omständigheter fick jag med henne hem med. Skönt att få ha henne hemma och själv ta hand om henne när hon blir ledsen.

Nu blir det 2 stilla veckor bortsett från mjukgörande massage och lite stödja på benet försök mm. Sen börjar riktiga rehab och om 2-3mån ser vi hur bra resultat operationen gett. Funderar på att skriva ner allt som händer och ta bilder på allt så man har att kolla tillbaka på, kanske skriva de i bloggform eftersom jag vet att de är många andra som har hundar med liknande problem och kanske kan va värt att dela med sig om erfarenheter och hur det går.

Just nu vill jag bara att hon ska kissa... eftersom hon inte gjort det mer än en gång i sömnen igår vid 18-19 (va däckad efter narkosen). Men förhoppningsvis gör hon det snart.

Det är väl i stort sett där vi står idag, eventuella avelsplaner på henne bortblåsta men en förhoppning att få tillbaka mina glada hund som inte har ont mer. Nu kan jag bara hålla tummarna och göra mitt bästa för att hjälpa henne.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 508
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 604
Hundhälsa För 9 månader sedan blev Buffa dålig i sitt ben, började Små halta till och från. I januari var vi hos veterinären. Röntgen visade...
Svar
5
· Visningar
2 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen
  • Uppdateringstråd #2
Tillbaka