Lång- eller korthårig?

Caoimhe

Trådstartare
Så, lilla Ellen blir 6 veckor gammal nu i dagarna. Lillflickan är till stor del norsk skogkatt - mamma är 50 % skogkatt och pappa är antingen 50 % eller renrasig skogkatt, beroende på om det är uppfödarens hankatt eller grannkatten som är far till kullen. Nu behagade endast mamman visa upp sig, men de alla ska vara (semi)långhåriga, vilket jag har läst ska resultera i kattungar med samma slags päls.

Men nu har jag letat runt på nätet och försökt komma fram till om lillflickan verkligen är långhårig. Jag fick nämligen bilder på henne i morse, vilka konfunderar mig eftersom hon inte - i mina ögon - ser ut att bli långhårig. Så nu sitter jag här som ett frågetecken och hoppas att ni ska kunna hjälpa mig att förstå hur det här fungerar. :D


En två-tre dagar gammal Ellen såg ut såhär när vi hälsade på.
proxy.jpg


Här är hon lite äldre, kanske två veckor? Bild från uppfödaren.
proxy.jpg


Och så de två bilderna jag fick idag, nästan sex veckor gammal. Också från uppfödaren.
BKPdMIUCcAEn-Zq.jpg

BKPdZM3CIAAbg2y.jpg


Så, någon som har någon aning om vad hon ska visa sig bli samt varför? :) Har tyvärr inte bättre bilder att bjuda på för stunden.
 
Sv: Lång- eller korthårig?

Vi har en katt med "norsk skogskattspäls" som hade det när han var liten också, det syntes tidigt alltså.

Och en med något kortare päls som också visade det tydligt redan som väldigt liten.

Jag är inte så kunnig på ämnet men din ser inte långhårig ut alls. Men otroligt söt :love:
 
Sv: Lång- eller korthårig?

Ser absolut korthårig ut. Just semi kan ibland vara lite knepiga och nästan se korthåriga ut, men din ser klart korthårig ut. Är mamman kort- eller långhårig?
 
Sv: Lång- eller korthårig?

Mamman är långhårig (semi). Hon har dock väldigt mjuk päls som man kan klappa åt alla möjliga håll utan att det blir strävt eller obekvämt. Vet inte om det gör någon skillnad. Tycker också att Ellen ser korthårig ut.

Lycanthrope: Tack! Jag tycker också att hon är väldigt söt! :)
 
Sv: Lång- eller korthårig?

Nu behagade endast mamman visa upp sig, men de alla ska vara (semi)långhåriga, vilket jag har läst ska resultera i kattungar med samma slags päls.

Alla, som i mamma och båda alternativen till pappa? Om alla eventuella föräldradjur är långhåriga (inkluderar semilånghår) så blir alla kattungar det också. Långhår är ett recessivt gen, och kattungarna kan då endast få långhårsgen från sina föräldrar
 
Sv: Lång- eller korthårig?

Katter är antingen korthåriga eller långhåriga. Pälsens kvalitet beror på annat, inte dess längd. Men jag tror inte pappan till den där är långhårig.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
7 083
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Sorry om det redan fanns en sån här tråd, men hittade inte isf. Efter flera år av kattsjuka här hemma har jag ÄNTLIGEN bokat en...
Svar
16
· Visningar
1 114
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 951
Senast: Asko
·
Relationer Det här har legat och skavt hos mig i flera månader nu, men idag hörde jag något som gjorde att det exploderade lite och jag är nu...
2
Svar
21
· Visningar
4 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp