Jag måste godkänna allt som rör våran gemensam bostad och tillhörande skog. Både lantmäteriet, banken och mäklare kräver min kråka på papper. Min man äger fastigheterna själv och det finna dessutom äktenskapsförord.
Varför? Ingen aning, jag har inte brytt mig.
Det handlar om att man som äkta makar har indirekt besittningsrätt i den gemensamma bostaden. Ägaren till fastigheten ska inte kunna sälja den på dagen och därmed göra den andra maken bostadslös.Banken menade på att det var inga problem med tanke på inkomsten osv men hör av sig dagen efter med beskedet att mannen "måste" stå med i ansökan pga att dom nu är gifta. Kan banken "tvinga" vännen att ha med sin man i låneansökan? Blev så nyfiken själv och läste noga på hemsidan och där står det ingenting om det. Jag vet flera par som är gifta men där bara en står på huset.
Sen om vi ska gå in lite mer djupt på det hela så finns rätten att överta en bostad vid en bodelning, även om det finns ett äktenskapsförord, då "den som bäst behöver bostaden" ska ha den. Dock måste ju den som får bo kvar givetvis köpa ut den andra.
När det kommer till TS vän, så är det nog så att maken måste godkänna lånet och vara delaktig i själva okejandet av köpet, mer än faktiskt vara med på låneansökningen och ägandet av fastigheten.