Landslagsclinicen

Freyr

Trådstartare
Är det någon mer härifrån som skall på landslagsclinicen på Fors Gård imorgon lördag?
Kommer personligen sitta bänkad!
Har "smygkikat" på när de tränat för Julio Borba i veckan!

/Malin

Sv: Landslagsclinicen

Vilka är det som ska vara där från landslaget?

Johan, Gabbie, Johanna, Nina i alla fall. Sedan är ett gäng där utan hästar.
Denni skulle komma, men han har ryggskott.
Jag rapporterar efter morgondagen.

/Malin

Jag skulle gärna ha åkt, lite för långt osv.
Vi väntar på rapport :p

Hej!

Clinicen var intressant och framförallt inspirerande!
Johanna/Solfari och Nina K/Quarzo (Lusitno) började med tömkörnng. Mycket intressant att se Johannas töltarbete för töm på Solfari.
Sedan höll Johan och Oddur att visa förberedelse för tölt från marken och töltarbete uppsuttet.
Roligt att se vilket fint samspel de hade! Och Oddur är en riktig läckerbit. Efter det följde trav- och galopparbete med Gabbie/Taktur och Helene Blom/Soldan.
Efter en lite mingel-paus fick vi se Johan jobba sin egen uppfödning Leik från Lind (e: Atli) och Helene sin uppfödning Rökkvadis från Västerboda (e: Askur fr. Håkansgården), båda stona 6 år, i tölt och trav. Intressant och inspirerande! Dessa hästar var mina absoluta favoriter!
Eva-Karin Bengtsson hade för dagen fått låna Ylvas Vepja från Fors (e:Tyr) och visade hur hon börjar träna T.2.
Avslutningsvis red Johanna/Solfari och Helene/Soldan ett pass med tölt, tempoväxlingar och övergångar till trav under Nina K: s ledning. Kul att se dessa nyss igångsatta hästar i ”januari-träning”. Soldan är det hööög dreggelfaktor på!

Personligen blev jag väldigt ridsugen!

/Malin

:( :mad: Attans också! Missade att gå på den tyvärr, men det har nog säkert varit mycket lärorikt.;)
:smirk: Man får väl nöja sig med att gå på Jóhann Fridgeirssons kurs på Lövstaholm istället och kanske eventuellt en "Gummi" Einarsson-kurs.:)

Det var ca 60 pers. där. Det kommer förmodligen at stå om det i tidningar (häst/stallmagazinet, Ridsport, Islandshesten/hästen osv.) då Ingela Bjurenborg tog foto och Maria Skagemark intervjuade folk.

/Malin

Såg att det var misstänkt kvarkafall på Lövstaholm, i en annan tråd. Har de kurs ialla fall?

Freyr skrev:
Är det någon mer härifrån som skall på landslagsclinicen på Fors Gård imorgon lördag?
Kommer personligen sitta bänkad!
Har "smygkikat" på när de tränat för Julio Borba i veckan!

/Malin

Det vore roligt att höra mer om träningen för Borba. Lite om hur de tränade osv. Har aldrig sett honom träna islandsryttare, vad hade han för tankar?

OA

Jag såg väldigt begränsat av de lektionerna, tyvärr. Några av ryttarna red för Borba på Ylvas lusitanos och fick jobba med dressyrjobb avpassat för storhäst. Såg en lektion som Johan red Leik från Lind på för Borba och de jobbade med att korta och länga hennes steg i trav. Mycket bra övning som jag raskt tog med mej hem. Jag upplevde det inte som Borba tog någon speciell notis om att hästen var 20-30 cm mindre än "vanligt".

/Malin

Freyr skrev:
Jag såg väldigt begränsat av de lektionerna, tyvärr. Några av ryttarna red för Borba på Ylvas lusitanos och fick jobba med dressyrjobb avpassat för storhäst. Såg en lektion som Johan red Leik från Lind på för Borba och de jobbade med att korta och länga hennes steg i trav. Mycket bra övning som jag raskt tog med mej hem. Jag upplevde det inte som Borba tog någon speciell notis om att hästen var 20-30 cm mindre än "vanligt".

/Malin

Jag rider ju ofta för akademiska tränare och där rider vi ju på som vanligt, trots sajsen. Sen har vi ju lite krångligare med gångarterna ibladn. Men min mesta instruktör tar även in tölten, fast inte för alla med en gång.

Jag ska kolla in Borba någon gång, som fotfolk. Han brukar komma till Göteborgstrakten regelbundet. Jag tror inte att jag skulle våga rida för honom. Ännu :smirk:.

OA

foldar skrev:
Såg att det var misstänkt kvarkafall på Lövstaholm, i en annan tråd. Har de kurs ialla fall?

Ja, men det har blivit bättre nu när alla hästar har fått stått i karantän. Kursen kommer nog att bli av trots allt, vad jag och mamma har fått höra.:)

vad synd att jag inte är hemma då, annars hade jag nog åkt och kollat.

Borba har undervisat BETYDLIGT mindre hästar än så! :D 89 centimeter. Islandshästar, släng er i väggen! :rofl:

svea skrev:
Borba har undervisat BETYDLIGT mindre hästar än så! :D 89 centimeter. Islandshästar, släng er i väggen! :rofl:

Nähä, vad kul! Är det dina små som varit kurselever? Tränar ni från marken? Ja, inte så att jag tror att du glatt hoppar upp över) sadeln, utan tänkte att du kanske hade några små ryttare att ta till.

OA

Skall islandshästarna slänga sig i väggen bara för att Borba undervisat mindre hästar?

/Malin

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 482
Senast: ako
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka