Sv: (Länd)ryggen på islandshästar
ang skrev:
Tack allihopa så långt för mycket intressanta svar
Jag upplever att det är lite annorlunda än om man tänker på "stora" hästar, med gångarter och en ganska kort rygg med tanke på den sadellängd vi som sitter i sadeln vill ha. Effekten av rätt använd rygg / bakdel är ju så viktigt inte bara ut prestationssyfte utan också för hästens hälsa.
Så, kan ni gå över på era bästa träningssätt för effekt så mottas det oxå tacksamt
På fyrgångaren är öppna och sluta det bästa, skänkelvikning och klättra, rygga i nedförsbacke. Det får han jobba bra o avslappnat. Jag brukar dra försiktigt i svansen innan jag rider. Är svansen avslappnad o följer mina rörelser åt sidan är hästen oxå avslappnad. Honom får jag stöda mycket med lår och skänklar o bäckenet vinklas framåt på mej. Ryggen kommer då långt bak. Ingen tjusig stil men det funkar
på den här hästen som har svårt med tölten.
På femgångaren gör jag först en typ av markträning jag lärde mej under akademiska kursen, jag håller i tygeln under bettet, handen "faller ner" dvs blir tung. Drar inte. Andra handen vid skänkelläget el vid bogen, beror vilket som passar bäst så går vi på en volt o hästen ska få in inre bakben under sig på rätt plats, se
www.ridkonst.nu. Båda varven, inte för länge kanske fem min/sida.
Så öppna och sluta, sedan gör jag typ halv öppna el vad det ska kallas i tölten, det gär hästen väldigt avslappnad i halsen, då brukar det mesta fungera. O att hästen är rak i alla gångarter.
Viktigt är att jag som ryttare är med i rörelserna. När hästen går fel spänner jag mej i bakdelen o stannar upp så där, då vet häsetn. O när jag vill hästen ska stanna så slutar jag följa med i rörelserna. Det tar ju tid stanna på det sättet, men ju mer jag tränar desto mer lyhörd blir hästen. Det är roligt.
Det här är väl inget nytt för er, men...
Dessutom rider jag utan nosgrimma, ju mindre "tvång" jag har på hästen desto mer energi och glädje får jag fram. Bettet är väl anpassat och så enkelt som möjligt. (hackamore o munformat o tredelat just nu).