"Lånad" text

Tualma

Trådstartare
Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och känna, men spontant känner jag mig allt lite rånad, men kanske borde jag känna mig stolt istället?

Nåväl, så här är det.
En facebook-vän har lånat/tagit en väldigt personlig text som jag skrivit, om förlusten av min man (jag har publicerat den i min tråd här också, tror jag) och publicerat den på fejjan som ett inlägg om förlusten av hennes mamma. Texten är i original, utom att hon ändrar "min man" till min mamma och årtal så att det stämmer in.
Gör man så? Min tonårsdotter anser att det är brott mot netiqet i hennes kretsar iaf.

Jag kommenterade att det var roligt att hon tyckte om texten och då ser man att det är författaren som reagerat iaf, men det syns ju inte i själva inlägget att hon lånat texten.
Kanske får man räkna med sådant när man lägger ut något? Vad tycker ni?

Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och känna, men spontant känner jag mig allt lite rånad, men kanske borde jag känna mig stolt istället?

Nåväl, så här är det.
En facebook-vän har lånat/tagit en väldigt personlig text som jag skrivit, om förlusten av min man (jag har publicerat den i min tråd här också, tror jag) och publicerat den på fejjan som ett inlägg om förlusten av hennes mamma. Texten är i original, utom att hon ändrar "min man" till min mamma och årtal så att det stämmer in.
Gör man så? Min tonårsdotter anser att det är brott mot netiqet i hennes kretsar iaf.

Jag kommenterade att det var roligt att hon tyckte om texten och då ser man att det är författaren som reagerat iaf, men det syns ju inte i själva inlägget att hon lånat texten.
Kanske får man räkna med sådant när man lägger ut något? Vad tycker ni?

Ja, det känns som ett brott mot netikett och kasst beteende - men kanske ändå något man får räkna med kan hända. Så kanske både rånad och stolt?

Ja, det känns som ett brott mot netikett och kasst beteende - men kanske ändå något man får räkna med kan hända. Så kanske både rånad och stolt?
Låter vettigt. Känns ju inte riktigt ok att göra en grej av det med tanke på vad det handlar om... Jag vill inte göra henne ledsen.

Väldigt fult gjort av din facebook"vän". Jag hade tagit illa upp. Och blivit rätt arg. Jag hade också skickat ett meddelande till henne och undrat hur hon tänkte, när hon stal en så personlig och speciell text och låtsades att den var hennes egen.

Väldigt fult gjort av din facebook"vän". Jag hade tagit illa upp. Och blivit rätt arg. Jag hade också skickat ett meddelande till henne och undrat hur hon tänkte, när hon stal en så personlig och speciell text och låtsades att den var hennes egen.
Kan jag göra det? Min dotter tyckte också det, men jag blir lite feg och vill inte lägga sten på bördan, liksom...

Det handlar ju om hennes förlust och det är ju fint om min text kan sätta ord på hennes känslor, så kan man se på det, men jag vill i så fall att det framgår att jag är författaren.
Rent känslomässigt så, tja MIN text, MIN MAN, MIN förlust, men som @sjoberga poängterade så får man nog ta med i beräkningen när man lägger ur något att få det lånat.

Nu har jag skickat meddelandet.:
"
Hej, xxx. Grattis i efterskott.
Fint att du känner att min text kunde sätta ord på dina känslor, men det var en väldigt personlig text om MIN sorg och förlust som jag delat med mina Facebookvänner.
Om du hade frågat mig hade du fått låna den, såklart, men jag vill att det tydligt framkommer att det är min text du lånat, enligt god netikett.
Jag önskar att du redigerar den nu i efterhand så att det tydliggörs att det är jag som skrivit den. Tusen tack.
Hoppas att du hade en fin födelsedag och att du kunde känna din mammas närvaro./Tualma

Liknande trådar

Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 721
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar