Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Uttrycket "man lär folk hur de ska behandla en" stämmer.
Gå till dig själv och se ditt eget ansvar varför det blir så här. Att dra tydliga gränser är inte att mucka gräl, det har med respekt för sig själv OCH sin omgivning att göra. Om du inte är tydlig med vad du vill så är det svårt för andra att gissa sig till hur du vill ha det.
Otroligt dåligt att låna något och varken tala om att det gått sönder, se till att det blir lagat eller ens lämna tillbaka sakerna. Prata med henne face to face. Det brukar vara det enklaste. Självklart ska hon få skydden lagade och i fortsättningen skulle inte jag lånat ut saker till denne.
jag låner ofta ut saker, men säger alltid att jag vill ha sakerna tillbaka i samma skick som de var i. (tex om någon lånar ett träns av mig ska det hängas tillbaka putsat på sin plats efteråt.)
När jag hämtade min nuvarande häst lånade jag transport. Hästen lyckades sparka hål i golvet. Inte alls roligt, men jag fick se till att få golvet lagat så fort som möjligt förstås. Det blev rätt dyrt, men det var självklart.
Alltså, jag gör saker för att jag vill, inte för någon motprestation (tacksamhet). Däremot skulle jag aldrig göra en massa tjänster åt människor jag inte räknar som mina vänner. Vänner vill jag hjälpa, och det faller sig naturligt, och det ser jag som en liten risk. Vänner har jag ju självklart stämt av med att vi har samma värdegrunder, jag skulle ha svårt att vara vän med någon som tycker det är OK att snylta på andra.
Bekanta i samma stall t ex (som jag räknar som vänner om än ytliga) får gärna låna gramantyglar och billigare/enklare utrustning som är svår att ha sönder. Vänner får efter överenskommelse låna sadel under somliga förutsättningar. Men folk som jag "bara" delar stall med kan faktiskt fixa sina grejor själv, det bryr jag mig inte om hur de löser.
Gillar jag inte personen, blir det inget lånande. Jättelätt.
totalt Ot; Men hemmagjord thermobar??? Hur lyckades du med det??? Är det svårt?
Ang att låna ut m.m. Jag tycker att det känns lite kymigt att säga nej till en del då jag gärna lånar ut till andra, fast man faktiskt borde göra så.
Jag drar mig också lite för konflikter.
Så jag hade nog kört fegis-taktiken och hängt upp en påse på tjejen box med skydden i och en lapp där det stod något i stil med: Hej, skydden gick sönder när du lånade dem och jag behöver dem rätt omgående. Det är ok om du inte vill köpa nya åt mig då de kostar en del, men på XX kan du lämna in dem på lagning. De brukar laga bra och det bör inte kosta dig så mycket
I det stallet jag står nu är vi bara tre st hästägare och vi lånar gladeligen ut åt varandra
Hur i hela friden läser du? VAR har jag skrivit att man inte ska visa tacksamhet? Du får gärna använda citat-svarsfunktionen, för jag kan då inte hitta att jag skulle ha gjort sådant avsteg från den jag är att jag skrivit något sådant.
Jag tycker fortfarande att man har ett ansvar för att uttrycka hur man vill bli bemött. Jag förstår att du inte gillar den attityden, för det hade ju varit lättare om alla varit tankeläsare och intuitivt förstått vad andra vill. Då hade man ju också kunnat beskylla dem för att vara ohörsamma, trots att man inte sagt något.
Det är inte alltid lätt att dra gränser. Men jag tycker det är betydligt lättare att dra gränser än att gå och vara irriterad över småsaker i livet, som är väldigt lätta att undvika bara genom att sätta dessa gränser.
Alltså, jag gör saker för att jag vill, inte för någon motprestation (tacksamhet).