Låna ut sadel

Shaggy

Trådstartare
En kompis till mig ska ta hem en häst på foder och vi ska prova en av mina sadlar på den. OM sadeln ligger bra så är tanken att hon ska få låna den ett tag. Frågan är bara hur länge ska man låna ut sadeln innan hon måste köpa den. Sadeln passar inte min häst utan ska egentligen säljas, men jag har inte kommit mig för att annonsera ut den.
Hästen är en travhäst som inte vill springa, den är helt fräsch i kroppen men den vill inte. Tanken är att den ska få komma ifrån några månader för att sedan prova om hästens motivation ökat. Nu vill jag nog inte låna ut sadeln så länge eftersom det sliter på den och jag trots allt ligger ute med ett par tusen som är värdet på den.
Vi bör ju skriva ett kontrakt men hur ska man utforma det med tanke på att sadeln kan gå sönder om det vill sig illa (hästen går omkull eller dyl).
Som sagt vi vet inte alls om sadeln passar och gör den inte det så uppstår inget problem (för mig) men om den passar vill jag vara förberedd.

Sv: Låna ut sadel

Jag skulle inte låna ut sadeln av den enkla anledningen att den akn gå paj (blir ju sliten oxå)å vem köper en ny då?Kan bli mkt strul.Då kan hon väl få testa den å om den passar är det väl bara att hon köper den, om hästen inte har en sadel å hon tänkt rida den så borde hon väl tänkt på det kanske...

chrysler skrev:
Jag skulle inte låna ut sadeln av den enkla anledningen att den akn gå paj (blir ju sliten oxå)å vem köper en ny då?Kan bli mkt strul.
Det är ju just därför jag vill skriva ett kontrakt på det hela. Kanske något liknande att
"Sadeln lånas ut på prov i en? månad för att sedan lämnas tillbaka eller betalas med X kr. Vid återlämnande ska sadeln återlämnas i det skick den lånades ut eller skador ersättas med antingen priset X kr eller värdeminskningen på sadeln".

Det du skrev nu lät väl bra? Bara ni båda skriver unden (och är med på det) så kan man ju avtala om det mesta. :D

Ja det såg visst rätt vettigt ut såg jag nu när jag läste det igen :).

Inte så länge! Räcker med 2 veckor för tusan, var inte för givmild nu ;) :D

Kram Favina :bump:

Om sadeln passar på hästen lär ju märkas inom kortare tid än en månad/2veckor så jag förstår inte riktigt syftet med att låna ut den så länge. Tjejen behöver en sadel - du vill sälja din sadel - och passar den på hennes häst så är det ju bara att hon köper den!!

Jag tycker kontraktet låter bra.Jag kan hålla med en annan användare om att , passa inte sadeln märker amn det tidigare än på en månad.Sedan ska du vara noga att skriva att tex bommen är hel, det är det viktigaste.Det kan bli bråk om bommen går av å den som lånar hävdar att den var av innan då många inte märker att en bom är av.

Jag skulle inte låna ut sadeln alls, sälj den och låt henne lämna tillbaka den om den inte passar...

Jag ska erkänna en sak.
För två år sedan lå¨nade jag en sadel av en kompis kompis. Det var en gammal sadel som hon inte använder, och jag skulle köpa den för typ 500 kr om den passade.

Jag har fortfarande kvar den, och inte har jag betalat... (Förlåt!!)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 876
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?