Låna ut på foder, vad gäller?

Blue_Jewel

Trådstartare
Jag måste låna ut min ena häst på foder då jag inte har möjlighet att ha henne själv :cry: Jag har hört alldeles för många skräckhistorier och undrar vilka erfarenheter som finns där ute, från både fodervärdar och ägare.

Jag tycker det är läskigt att låna ut hästen då hon är lite svårriden. Hon charmar dock de flesta på marken ;) Vad bör stå i ett avtal, förutom standardavtalet som finns att köpa? Några tips? Kan man skriva in i avtalet att man kan kan hämta hem hästen om det inte funkar,dvs att fodervärden med sin ridning förstör hästen, eller hur gör man?

Känns jättekonstigt att låna ut henne, jag hoppas det går smidigt att hitta en vettig och duktig person.. :crazy:
Jag är väldigt tacksam för tips!!

Sv: Låna ut på foder, vad gäller?

Var jattenoga med kontrakt!

Vi lanade ut en hast, ratt svarriden vid tillfallet men annars mycket charmig och snall individ. Manga ringde, valde folket fran andra provridingen da dessa bade nara och var duktiga.
Men detta slutade aven valdigt olyckligt men man lar sig. Men lita aldrig pa manniskor, aven om det kanns huuuuur bra som helst, stallet ar fint, deras andra hastar valskotta osv ar det ingen garanti.

Hitta helt folk nara, och ta tid tiden att besoka! Begar annars kort pa hasten sa ofta som mojligt. Ta garna telefonnummer pa hovslagaren dem anvander sa du kan kontrollera med denna att hasten skos och skotts om val. Var engagerad, aven efter forsta manaden.

Varan fodervard ljog oppet om att hasten var nyskodd och begarde aven pengar for det, nar hovslagaren sager att hon skodde deras hastar men att varan hast skulle hoppas over, alltsa gick han for lange med skorna och fick langa tar. Han hade aven sar i munnen efter felaktig betsling trots att vi skickade med utprovade bett som dem inte anvande trots krav fran oss, det var vita harstran efter sadel och hasten var kraftigt overviktig:eek: Och vi som skulle vara sa noggrana och hort skrackhistorier. Men dem fick oss att lita pa dem, dem prata ju sa trevligt med hasten och lova guld och grona angar.

Jag har sjalv varit fodervard, agaren bodde mycket langt ifran och brydde sig inte namnvart om hasten och var ratt svar att fa tag pa. Men for mig spelade det ingen storre roll och det var inget direkt valskrivet kontrakt heller men fungerade for jag stod for alla avgifter under dem 2aren utom forsakringen.

Ja skriv in att du ska kunna hamta hasten om denna misskots! Samma sak att fodervarden har en uppsagsningsperiod, sa att du inte vid daligt tillfalle maste hamta hasten dagen efter. En liten tid att forbereda kan behovas.

hoppas det gar bra och att du hittar en som din hast trivs bra med, det finns manga bra fodervardar det ar jag saker pa!

Tack för tipsen!
Det är precis såna här historier jag hört.. :crazy:
Jag hade tänkt skriva ett FETT kontrakt, bl a där jag bestämmer foderstaten (om inte de har utbildning), kräver analyserat hö, godkänt stall, att fodervärden ska rida för en utbildad instruktör minstv 2 ggr i månaden, daglig utevistelse, box, tid mellan hovvård/hur hon ska skos och av vem (utbildad hovslagare med försäkring), hur ofta sadeln skall kollas mm..
Är det för många krav? Mina medryttare har haft feta kontrakt och det har aldrig varit nåt snack. Ska man ha en häst så måste man ju underhålla sina och hästens kunskaper och sköta om hästen på bästa sätt, det ska väl vara en självklarhet? Drömmen är ju att ha henne nära och jag vill ha telefonnummer till både tränare och hovslagare. Och jag kräver minst 2 referenser, vilka jag ringer INNAN de får komma ut! Vill inte rida till hästen i 2 veckor efter en provridning... :crazy: Rimligt?

Jag måste låna ut min ena häst på foder då jag inte har möjlighet att ha henne själv :cry: Jag har hört alldeles för många skräckhistorier och undrar vilka erfarenheter som finns där ute, från både fodervärdar och ägare.

Jag tycker det är läskigt att låna ut hästen då hon är lite svårriden. Hon charmar dock de flesta på marken ;) Vad bör stå i ett avtal, förutom standardavtalet som finns att köpa? Några tips? Kan man skriva in i avtalet att man kan kan hämta hem hästen om det inte funkar,dvs att fodervärden med sin ridning förstör hästen, eller hur gör man?

Känns jättekonstigt att låna ut henne, jag hoppas det går smidigt att hitta en vettig och duktig person.. :crazy:
Jag är väldigt tacksam för tips!!

Ha kort uppsägningstid om du känner dig osäker.

Hälsning Maja

Tack för tipsen!
Det är precis såna här historier jag hört.. :crazy:
Jag hade tänkt skriva ett FETT kontrakt, bl a där jag bestämmer foderstaten (om inte de har utbildning), kräver analyserat hö, godkänt stall, att fodervärden ska rida för en utbildad instruktör minstv 2 ggr i månaden, daglig utevistelse, box, tid mellan hovvård/hur hon ska skos och av vem (utbildad hovslagare med försäkring), hur ofta sadeln skall kollas mm..
Är det för många krav? Mina medryttare har haft feta kontrakt och det har aldrig varit nåt snack. Ska man ha en häst så måste man ju underhålla sina och hästens kunskaper och sköta om hästen på bästa sätt, det ska väl vara en självklarhet? Drömmen är ju att ha henne nära och jag vill ha telefonnummer till både tränare och hovslagare. Och jag kräver minst 2 referenser, vilka jag ringer INNAN de får komma ut! Vill inte rida till hästen i 2 veckor efter en provridning... :crazy: Rimligt?

Jag skulle inte ta en foderhäst om det var såna detaljerade krav. Jag skulle känna mig helt inkompetensförklarad.
Ägaren till vår foderponny litar på att jag tar hand om den på allra bästa sätt, och hon är också välkommen att komma och hälsa på precis när hon vill. Däremot är det jag som bestämmer foderstaten och hur ponnyn ska ridas och skötas.
Fodervärden till mitt sto rider på ett annat sätt än jag, men hästen mår jättebra och utvecklas inom den ridstilen.

Visst är det en chansning, men det är det från båda håll.

Ingen rider en häst likadant som någon annan, men det behöver inte vara "fel" och "rätt" sätt.
När min ridhäst hade jobbat på ridskola ett år tog det några månader innan han var som jag ville ha honom igen. Men jag kallade det inte att han var förstörd för det. Han hade bara muskler på andra ställen, som passade ridskolan bättre.

Det är väldigt svårt att "förstöra" en häst.

Senast ändrad:

Tack för svar!
Jag förstår din poäng, det var precis det jag ville höra om. Bra att höra vad andra tycker! När man pratat och diskuterat med personen så behövs nog inte ett fett kontrakt antar jag.. :smirk: Får fundera lite mer på vad som är rimligt och utgå från ett standardkontrakt.

Jag är rätt kunnig själv och har lärt mig av erfarenhet (med förvåning) att den kunskapen inte alltid finns hos vanliga hästägare (jag är utbildad hästskötare och idag oxå agronom). Det handlar ju om så mycket mer än foderstater. Har personen goda referenser och gärna dokumenterade kunskaper så blir det så mycket lättare. Men såna personer växer tyvärr inte på träd och är ingen garanti. Min kompis lånade ut sin begåvade unga häst till en elev på en av Sveriges utbildningscentra... Han kom tillbaka med hälta, stelhet och stora sår i munnen... ALLT kan tydligen hända :crazy:

Varför jag vill ha ett så fett kontrakt är mest för att de muntliga överenskommelser man har finns i skrift. Om man lovar nåt muntligt så ska det väl inte vara nåt problem att ha det skriftligt? Känner mig så himla besvärlig och fjollig om hästen nu... :o

Just den hästen är lätt att förstöra med ridning, har fått "rida till" henne efter tidigare provridningar, så därför är det viktigt att hon rids för en instruktör/tränare i den disciplin fodervärden tänkt använda henne till. Jag ger många friheter (ex tävling och träning) men har också en del krav. Jag vill ju främst att fodervärden ska ha roligt och utvecklas tillsammans med hästen mot att den sköter hästen på bästa sätt!

Det kan vara bra att vetbesiktiga hästen också, innan den lämnas till fodervärden och innan du hämtar hem den igen.
Och så bör det väl gå att skriva med i kontraktet att om hästen inte sköts som den ska så kan du hämta hem den direkt, oavsett uppsägningstid.

Tänk på att ett alltför specifiserat kontrakt kan ha omvänd effekt. D v s allt som inte är angivet är tillåtet. D v s det står inget om att det inte är tillåtet att simma till Tyskland med hästen, så då är det OK (ett fjolligt exempel)..

Jag tycker att rätt fodervärd är grunden. En person med samma åsikter om hästhållning och ridning. Som förstår hästens behov (och även ägarens i det här fallet). Ett bra kontrakt förseglar sedan relationen på ett vettigt sätt, men risken är stor att du avskräcer en seriös hästmänniska genom att detaljreglera allt. Genom att skriva in att hästen ska skötas väl etc så ingår ju att hästen är i bra hull (foderstaten är väl avpassad), hästen får lagom motion och vila, bra utevistelse etc.

Personligen tycker jag det är bra med eventuell förköpsrätt och pris i fodervärdskontraktet, veterinärbesikning före och efter (ingen diskussion om i vilket skick hästens lämnat ut och åter), en rad om att hästen inte får flyttas från xxxxxx-stallet utan ägaren skriftliga medgivande. Har man absoluta krav (t ex måste gå skodd) tycker jag att det ska regleras i kontraktet, men då tycker jag också att man ska ange VARFÖR, för tydligehetens skull.

Att reglera att hästen ska ridas för instruktör tycker jag känns som en farlig rad, jag har sett så många instruktörer som ger helt vansinniga lektioner att jag rädds just detta. Hellre en extra koll av fodervärdens tränare, sitta med vid ett par träningar etc.

Jag skulle inte ta en foderhäst om det var såna detaljerade krav. Jag skulle känna mig helt inkompetensförklarad.

Jag håller med. Man kan inte kräva orimligt mycket. I och med att man själv inte har tid och/eller råd att ha hästen hemma måste man också vara beredd att överlåta ansvaret för detaljstyrningen till fodervärden. Man kan liksom inte släppa ansvaret och ha det kvar ändå.

Ska jag komma med ett konkret råd är det följande: Se till att du själv fortsätter att betala in försäkringen. Vill du att fodervärden ska ta över kostnaden, se till att denne betalar till dig istället för direkt till försäkringsbolaget. Då slipper du stå med en obetald försäkring om det går åt skogen.

Jag har förstått att jag hade höga krav, ville kolla med resten av världen att det verkligen var så...;)
Gäller att hitta, precis som ni säger, en fodervärd som har samma syn på hästhållning och gärna ridningen.
Det blir lagom lätt :crazy:

(Kul med Lulebor förresten. Jag bor i Uppsala (kommer från Luleå) och den aktuella hästen bor i Piteå (just nu). ;)

Fast jag är inte från Luleå!
Det är bara min sambo som tycker att jag liknar Luleå-dockan i Allrams julkalender. :D

Har du någon möjlighet att hitta en fodervärd i Uppsala? Det är kanske lättare än uppe i norr? Om jag var du skulle jag leta bland veterinär/agronomstudenter, t.e.x.

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 134
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 761
Senast: Squie
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 375
Senast: Marie_Ozzy
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat