Låna ut häst till kompis?

Jag har lånat häst av en nära vän (fodervärd heltid, uppstallning av mig i annat stall osv) under flera år. Fungerade helt fantastiskt . Tävlade mycket och lånade hästen i fråga i 3 års tid. Vi hade ett ordentligt kontrakt som inte tog hänsyn till att vi var vänner dvs ett helt objektivt utformat kontrakt .

Funkade toppen! Fick ofta sällskap på tävlingar när jag ville (dvs lyxig markservice och sällskap) och en period när jag själv var konvalecent några veckor red ägaren åt mig för att hålla igång hästen :)

Hade under de tre åren även ett par sårskador som krävde veterinär tillsyn om än inget mer, och en lite större skada som krävde 2 mån vila från träning och tävling . Då fick hästen åka hem till ägaren på sommarbete vilket vi kom överrens om
Var en bra lösning, och sen var det läkt och jag fick tillbaka honom igen .

Det är ett absolut MÅSTE att ha ett noga avtalat kontrakt som täcker scenarion där hästen ev skadas/blir skadad ! Om ni ska låna vänner emellan är det verkligen vitalt ytterligare att ni diskuterat ALLT och avtalat enl ök noga så att inga tveksamheter finns .

Lycka till !
 
Jag skulle vilja höra era tankar och erfarenheter av att låna ut häst på foder till någon man känner.

Är det dömt att misslyckas och har man för mycket att förlora?

Om hästen blivit skadad eller sjuk, har ni kunnat komma överens och allt fungerat bra eller har det blivit något strul trots välskrivet kontrakt?

Utan att ha läst tråden.

Jag tänker att det bör fungera bra - så länge den som lånar ut anser att den lånat ut och lämnar lånaren i fred.
Ett tydligt och bra avtal är väl som vanligt det allra viktigaste!
 
Ta diskussionen med den som ska låna hästen.:)

Om ni nu innan lånet kan reda ut hur ni ser på saker och kostnader i en eventuell framtida situation så skriv ett kontrakt utefter hur ni kommer överens, men om ni inte ser saker lika så tänk efter tre ggr till. :cautious:
 
Det är otroligt risky att skriva in i kontraktet att hästen måste överlämnas frisk och hel i samma skick som du fick den! Vad skulle ni gjort om hästen tex fick en allvarlig senskada? Fång? Det behöver ju inte alls vara fodervärdens fel att något sånt händer men med den formuleringen är allt som kan hända med hästen ditt fel och ditt ansvar.

Sådant hade vi reglerat i vårt kontrakt. I standardkontrakt brukar det stå att hästen ska återlämnas i samma skick så det är inget ovanligt att man skriver så. Vissa skador/sjukdomar gör ju att hästen inte är i samma skick även om hästen är återställd och i det här fallet är det återställd som vi menade, att hästen inte skulle lämnas tillbaka för att hen blev sjuk eller skadad.
Oavsett så är det ju fodervärdens ansvar. Det går inte att komma ifrån.
 
Fodervärdens ansvar att sköta den sjuka hästen ja, men jag hade aldrig skrivit på ett kontrakt där ordlyden är att hästen måste lämnas tillbaka i samma skick. Träffar man på en knepig ägare ligger man risigt till om något händer med hästen. Säg att den ramlar i hagen och skadas så svårt att den måste avlivas. Då kan ägaren kräva fodervärden på värdet av hästen plus skadestånd pga att hästen inte kan lämnas tillbaka i samma skick. Vilken mardröm!
 
Fodervärdens ansvar att sköta den sjuka hästen ja, men jag hade aldrig skrivit på ett kontrakt där ordlyden är att hästen måste lämnas tillbaka i samma skick. Träffar man på en knepig ägare ligger man risigt till om något händer med hästen. Säg att den ramlar i hagen och skadas så svårt att den måste avlivas. Då kan ägaren kräva fodervärden på värdet av hästen plus skadestånd pga att hästen inte kan lämnas tillbaka i samma skick. Vilken mardröm!

Ja och det är orsaken till att man som fodervärd alltid betalar försäkringens kostnad till ägaren och då även livdelen. Man skriver in i kontraktet att hästen hålls A1 försäkrad eller motsvarande av ägaren och att vid en avlivning ersätter livdelen i försäkringen förlusten för ägaren.

Om man lånar något är man alltid ersättningsskyldig om det man lånat inte kan lämnas tillbaka så i det fallet spelar det ingen roll om man har skrivit att hästen ska återlämnas i samma skick eller inte.
 
Har lånat häst av kompis som tyvärr slutade illa men det berodde ej på kontraktet.
Hästen gick i stor hage i flock men blev skrämd och hoppade över och blev påkörd så illa att den inte gick att rädda. Vi såg det hända och det var mkt tragiskt och tyvärr fick jag skulden av ägaren trots det var en olycka och vi hade varken kunnat eller hunnit göra ngt annorlunda. Förlorade både häst och vän.
 
Har lånat häst av kompis som tyvärr slutade illa men det berodde ej på kontraktet.
Hästen gick i stor hage i flock men blev skrämd och hoppade över och blev påkörd så illa att den inte gick att rädda. Vi såg det hända och det var mkt tragiskt och tyvärr fick jag skulden av ägaren trots det var en olycka och vi hade varken kunnat eller hunnit göra ngt annorlunda. Förlorade både häst och vän.

Och det är just sådana situationer som man måste ta upp till diskussion innan det blir aktuellt med utlåning. För om man inte kan komma överens i en hypotetisk händelse så kommer det inte bli lättare när olyckan är framme IRL.

Jag och en kompis, kallad X, skrev ihop ett kontrakt där vi tog med alla eventuella situationer som skulle kunna att uppstå, många diskussioner blev det och vi var helt överens till slut, efter många timmars ältande.
Trots det så när en sak händer som täcks i kontraktet att om detta händer är det X som får stå för kostnaden så tog det hus i helvete. X vägrade och påstod att det var hittepå trots svart på vitt i kontraktet. Mkt svårt blev det och vi är ännu inte tillbaka där vi var före detta.

Så tänk efter före och tänk efter flera ggr.
 
Och det är just sådana situationer som man måste ta upp till diskussion innan det blir aktuellt med utlåning. För om man inte kan komma överens i en hypotetisk händelse så kommer det inte bli lättare när olyckan är framme IRL.

Jag och en kompis, kallad X, skrev ihop ett kontrakt där vi tog med alla eventuella situationer som skulle kunna att uppstå, många diskussioner blev det och vi var helt överens till slut, efter många timmars ältande.
Trots det så när en sak händer som täcks i kontraktet att om detta händer är det X som får stå för kostnaden så tog det hus i helvete. X vägrade och påstod att det var hittepå trots svart på vitt i kontraktet. Mkt svårt blev det och vi är ännu inte tillbaka där vi var före detta.

Så tänk efter före och tänk efter flera ggr.

Just en situation där hästen dör pga en olycka är ju inte direkt det vanligaste man tänker på vid kontraktskrivning men vi hade t.ex med att jag fick själv ta beslut om hästen skulle få pass svår kolik där den ev skulle behöva buköppnas eller beslut vid annan akut sjukdom. Jag var lite tveksam innan att låna just för det var min vän och nu efter den visan skulle jag nog aldrig låna en häst av en vän igen eller låna ut till en vän.
 
  • Gilla
Reactions: Mim

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 217
Senast: L(i)FE
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 844
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp