Låna ut häst till kompis?

anna__panna

Trådstartare
Jag skulle vilja höra era tankar och erfarenheter av att låna ut häst på foder till någon man känner.

Är det dömt att misslyckas och har man för mycket att förlora?

Om hästen blivit skadad eller sjuk, har ni kunnat komma överens och allt fungerat bra eller har det blivit något strul trots välskrivet kontrakt?
 
Hur väl känner ni varandra? Jag har lånat ut en häst till en kompis som då var min allra bästa vän. Hon visste precis hur jag tänkte om mina hästar och skötte hästen utifrån det. Hästen fick en mindre skada (ett bett över ryggen precis där sadeln ska ligga) men det behövdes ingen veterinärvård. Jag litade helt och fullt på hennes omdöme.
Fick tillbaka en välskött häst senare :)
 
Jag lånade en häst till min dotter av en mycket god vän. Vi skrev ett jättetydligt kontrakt där "allt" togs upp och det är jätteviktigt! Inget ska kunna tolkas eller skruvas på utan raka besked vad som gäller. För oss blev det inget strul. Nu hände som tur var inget heller. Vi hade hästen i ett år ungefär och eftersom ägaren var dotterns tränare såg hon hästen regelbundet under den tiden också.
 
Hur väl känner ni varandra? Jag har lånat ut en häst till en kompis som då var min allra bästa vän. Hon visste precis hur jag tänkte om mina hästar och skötte hästen utifrån det. Hästen fick en mindre skada (ett bett över ryggen precis där sadeln ska ligga) men det behövdes ingen veterinärvård. Jag litade helt och fullt på hennes omdöme.
Fick tillbaka en välskött häst senare :)

Vi känner varandra väl. Hon bor två gårdar bort. Den vardagliga hanteringen tror jag inte skulle vara något konstigt alls men tänker om något händer, framför allt om hästen blir halt eller liknande.
Hade det varit någon annan som var fodervärd så hade det ju då varit 100% deras ansvar att reda ut och behandla skadan. Här tänker jag att jag kanske skulle bli indragen i det hela på ett annat sätt när vi är så nära.

Självklart vill jag som ägare bli meddelad om något händer oavsett vem som är fodervärd men jag ser lite framför mig ett mardrömsscenario av klinikbesök/återbesök och lång konvalescens. Och tänker att det är lätt för henne att lämna tillbaka om det skulle gå så illa och så står jag där med en halt häst.

Detta är ju värsta tänkbara så hur ska vi resonera kring det och skulle man kunna få in något i kontraktet så vi båda vet vad som gäller redan innan?

Hästen är frisk men vrickade sig i hagen i februari om det nu skulle kunna ge några efterverkningar av byte av ryttare och ridning.
 
Jag lånade en häst till min dotter av en mycket god vän. Vi skrev ett jättetydligt kontrakt där "allt" togs upp och det är jätteviktigt! Inget ska kunna tolkas eller skruvas på utan raka besked vad som gäller. För oss blev det inget strul. Nu hände som tur var inget heller. Vi hade hästen i ett år ungefär och eftersom ägaren var dotterns tränare såg hon hästen regelbundet under den tiden också.

Jag tror allt skulle gå bra här så länge inget händer :) det är ju bara hur man skulle komma överens vid eventuella skador så det inte slutar illa om något händer.
 
Vi känner varandra väl. Hon bor två gårdar bort. Den vardagliga hanteringen tror jag inte skulle vara något konstigt alls men tänker om något händer, framför allt om hästen blir halt eller liknande.
Hade det varit någon annan som var fodervärd så hade det ju då varit 100% deras ansvar att reda ut och behandla skadan. Här tänker jag att jag kanske skulle bli indragen i det hela på ett annat sätt när vi är så nära.

Självklart vill jag som ägare bli meddelad om något händer oavsett vem som är fodervärd men jag ser lite framför mig ett mardrömsscenario av klinikbesök/återbesök och lång konvalescens. Och tänker att det är lätt för henne att lämna tillbaka om det skulle gå så illa och så står jag där med en halt häst.

Detta är ju värsta tänkbara så hur ska vi resonera kring det och skulle man kunna få in något i kontraktet så vi båda vet vad som gäller redan innan?

Hästen är frisk men vrickade sig i hagen i februari om det nu skulle kunna ge några efterverkningar av byte av ryttare och ridning.

Allt sådant ska stå i kontraktet. Vi skrev in att vid sjukdom/skada som inte funnits tidigare stod vi för allt och hästen skulle vara frisk och i samma skick vid återlämnandet som när vi fick hem henne. Hästen hade en sjukdomshistoria och kom det tillbaka trots alla åtgärder för att det inte skulle göra det så stod ägaren för det, det var dock helt hennes eget val. Jag hade varit okej med att vi hade tagit det också.
 
Jag tror allt skulle gå bra här så länge inget händer :) det är ju bara hur man skulle komma överens vid eventuella skador så det inte slutar illa om något händer.

Så är det ofta tyvärr. För vår del hade det dock aldrig blivit något tjafs även om något hade hänt. Jag såg det som mitt ansvar precis som med våra egna hästar.
 
Jag har lånat ut min häst på foder till en nära vän. Fungerade jättebra!
Har även "lånat ut" eller snarare fått hjälp under en tid när jag varit skadad/nyopererad. Det har varit lite krångligare då det varit yngre tjejer (gymnasieålder) och vars föräldrar lagt sig i. Antingen har "barnet" fått för mkt ansvar, eller för lite enligt föräldern. Och när jag inte haft möjlighet att själv hjälpa till har det känt väldigt jobbigt.
 
Så är det ofta tyvärr. För vår del hade det dock aldrig blivit något tjafs även om något hade hänt. Jag såg det som mitt ansvar precis som med våra egna hästar.

Åh tack för svar. Ja bäst att diskutera der här med att lämna tillbaka hästen frisk. Jag vill gärna ha kort uppsägningstid. Skulle någon av oss ångra oss och hästen står 5 min bort vill man ju inte vänta flera veckor/månader men å andra sidan om hon blir skadad så blir det ju väldigt lätt för henne att bara dumpa hästen. Jag vill ju inte tro att det ska bli så men man har ju hört tillräckligt för att veta att man aldrig vet hur människor kommer reagera i olika situationer.
 
Vi har lånat ut och senare sålt till en bra kompis, allt verkade vattentätt. Men senare tvärvände människan och visade sig vara någon helt annan, hästen blev väldigt illa behandlad.
 
Jag ska låna en av en vän, har faktiskt inte ens tänkt på hur man ska göra vid sjukdom eller skada.. större skada dvs, dvs sånt som kräver upprepade klinik besök och snabbt tömmer plånboken.
Det är ju inte en egen häst även om den behandlas som en sådan i den vardagliga skötseln, ägaren har ett intresse i hästen ju vilket gör att man inte kan göra vadsomhelst. Och när hästen väl är frisk så kan ju ägaren välja att ta tillbaka den så står man igen utan häst och med tomt sparkonto.
Blev lite nojig nu :/.

Kan man skriva in en % av vet räkningar som man ska stå för i kontraktet? Eller är det snålt att försöka göra det? Så man delar på vet vården 40-60 typ?
 
Jag kan säga att för min del hade det berott mycket på vem och varför jag skulle behöva låna ut den. En nära vän för en kortare tid, exempelvis vid graviditet, ja, kanske. Men jag vet inte hur mycket jag hade kunnat låta bli att lägga mig i.

För min del spelar det dessutom in mycket att jag har en ponny. Normalt sett skulle jag alltså behöva leta efter ett barn/tonåring, och det går bort direkt. Dels för att det ställer krav på föräldrarna, de behöver kanske inte vara hästintresserade själva, men de måste ändå ställa upp väldigt mycket, både tidsmässigt och ekonomiskt. Sen är jag skeptisk till det här med tonåringar och att de ska ha kompisar med sig. Har en tjej som hoppar min häst ibland, när jag är med ska tilläggas. Hon var förut medryttare på en annan ponny i stallet. Den personlighetsförändring jag såg på henne när hon hade kompisar med sig till medryttarhästen gjorde att jag direkt utfärdade ett kompisförbud när hon ska rida min häst. Hon är duktig och lugn när hon är ensam, men jag hade exempelvis inte litat en sekund på att hon höll det förbudet om jag inte hade varit med. Jag hade egen häst när jag var tretton (så gammal som hon är nu), och jag var ett helt annat slags barn, men stallägaren i det stallet hade faktiskt kompisförbud där också. Då kanske det kändes lite konstigt, men idag förstår jag verkligen varför.

Så ja, egentligen vet jag inte hur jag ställer mig, det hade nog känts annorlunda om jag hade ägt en stor häst som per automatik ska ridas av en vuxen person.
 
Jag ska låna en av en vän, har faktiskt inte ens tänkt på hur man ska göra vid sjukdom eller skada.. större skada dvs, dvs sånt som kräver upprepade klinik besök och snabbt tömmer plånboken.
Det är ju inte en egen häst även om den behandlas som en sådan i den vardagliga skötseln, ägaren har ett intresse i hästen ju vilket gör att man inte kan göra vadsomhelst. Och när hästen väl är frisk så kan ju ägaren välja att ta tillbaka den så står man igen utan häst och med tomt sparkonto.
Blev lite nojig nu :/.

Kan man skriva in en % av vet räkningar som man ska stå för i kontraktet? Eller är det snålt att försöka göra det? Så man delar på vet vården 40-60 typ?

Ja jag är jättenojig. Jag står ju på andra sidan som hästägare. Varför skulle jag stå för veterinärkostnader om hästen skulle behöva vård? Det beror ju helt på vad det är för skada såklart men hade jag själv haft kvar hästen och inte lånat ut skulle kanske skadan inte ens uppkommit.

I mitt fall vill jag låna ut på grund av tidsbrist och jag hinner inte rida så får hästen en ridrelaterad skada som kotledsinflammation eller liknande hos fodervärden så vill inte jag betala för klinikbesöken det innebär. Jag vill bara ha tillbaka min häst så småningom i samma skick som jag lämnade ut den.
 
Ja jag är jättenojig. Jag står ju på andra sidan som hästägare. Varför skulle jag stå för veterinärkostnader om hästen skulle behöva vård? Det beror ju helt på vad det är för skada såklart men hade jag själv haft kvar hästen och inte lånat ut skulle kanske skadan inte ens uppkommit.

I mitt fall vill jag låna ut på grund av tidsbrist och jag hinner inte rida så får hästen en ridrelaterad skada som kotledsinflammation eller liknande hos fodervärden så vill inte jag betala för klinikbesöken det innebär. Jag vill bara ha tillbaka min häst så småningom i samma skick som jag lämnade ut den.
Ja det är ju klart. Men skador kan hända närsomhelst och med vemsomhelst, jag tänker att som ägare har jag också intresse av att hästen blir bra. Och då betalat i alla fall en del av vet vård.
Hade det varit långtids foder så kan man nog låta fodervärden ta allt, men 3 månaders t ex så blir det ju lätt att man lägger all tid och alla pengar på att få foderhästen bra bara för att ägaren ska hämta hem den så snart den är frisk.. det är ju en risk man får ta men lite retligt när ekonomin inte är helt på topp från början..
 
Jag lånade hästen i ett halvår ungefär, min kompis hade en stallplats för lite. Hästen var en unghäst och i slutet när hon började testa mig mer slutade jag faktiskt rida för att inte "förstöra" något.

Hästen var i övrigt en normal schysst unghäst utan större fel eller problem.

Kanske en månad senare köpte jag hennes avelssto och hon hämtade då unghästen :)
 
Ja det är ju klart. Men skador kan hända närsomhelst och med vemsomhelst, jag tänker att som ägare har jag också intresse av att hästen blir bra. Och då betalat i alla fall en del av vet vård.
Hade det varit långtids foder så kan man nog låta fodervärden ta allt, men 3 månaders t ex så blir det ju lätt att man lägger all tid och alla pengar på att få foderhästen bra bara för att ägaren ska hämta hem den så snart den är frisk.. det är ju en risk man får ta men lite retligt när ekonomin inte är helt på topp från början..

Ja det är klart man har ett intresse som ägare. Oavsett vart hästen står ska den få vård efter alla konstens regler. Det är ju något även fodervärden får vara medveten om, den har ju tagit på sig ansvaret för hästen under fodervärdstiden. Det ansvaret ska väl hålla även om hästen skadar sig eller blir sjuk eller varför ska man inte ta fullt ansvar då? :) ush så svårt det här är.
 
Allt sådant ska stå i kontraktet. Vi skrev in att vid sjukdom/skada som inte funnits tidigare stod vi för allt och hästen skulle vara frisk och i samma skick vid återlämnandet som när vi fick hem henne. Hästen hade en sjukdomshistoria och kom det tillbaka trots alla åtgärder för att det inte skulle göra det så stod ägaren för det, det var dock helt hennes eget val. Jag hade varit okej med att vi hade tagit det också.

Det är otroligt risky att skriva in i kontraktet att hästen måste överlämnas frisk och hel i samma skick som du fick den! Vad skulle ni gjort om hästen tex fick en allvarlig senskada? Fång? Det behöver ju inte alls vara fodervärdens fel att något sånt händer men med den formuleringen är allt som kan hända med hästen ditt fel och ditt ansvar.
 
Jag lånade en häst till min dotter av en mycket god vän. Vi skrev ett jättetydligt kontrakt där "allt" togs upp och det är jätteviktigt! Inget ska kunna tolkas eller skruvas på utan raka besked vad som gäller. För oss blev det inget strul. Nu hände som tur var inget heller. Vi hade hästen i ett år ungefär och eftersom ägaren var dotterns tränare såg hon hästen regelbundet under den tiden också.

Så gjorde vi också. Ett kontrakt med tydliga saker.

I detta fall stod de för försäkringen eftersom jag anser att det ligger i hästägaransvar intresse att ha hästen försäkrad och att det minskar risken för att lånaren inte betalar den och den blir bruten.
Däremot betalade jag för alla skador som eventuellt uppkom här och med fullmakt kunde jag utnyttja självrisken och försäkringen.

Det var en jäkla tur för han fick någon sorts infektione här hos mig, veterär tillkallades såklart och då var allt redan uppklarat hur det skulle gå till.

Vi var båda väldigt nöjda med kontraktet.

De var här ibland och red ut med oss då det var ett bra sätt att visa upp en häst som inte mådde dåligt. Samtidigt frågade vi om de var nöjda med hullet och hur han såg ut att må.

För oss gick det väldigt bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 217
Senast: L(i)FE
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 844
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp