Låna bil och hyra släp, ang vikter och körkort

Sockerbit

Trådstartare
Jag kommer förmodligen behöva hyra släp och låna bil och är totalt okunnig ;) Jag vet att det finns viktgränser osv.

Men jag behöver konkret och lättförstålig info. Jag skall köra en d-ponny (om det gör någon skillnad), samt jag har endast b-körkort.

Så hjälp mig! Finns det någon möjlighet att köra en d-ponny på b-körkort? Samt var finner jag information om vad bilen får dra?

Vad är det jag ska titta efter för att veta att kombinationen bil - släp funkar?

Sv: Låna bil och hyra släp, ang vikter och körkort

Kompletterar med lite info!

Finns det något släp jag kan dra med denna bil:

Skattevikt, kg: 1270
Tjänstevikt, kg: 1270
Totalvikt, kg: 1700
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 570
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1270
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2900
Max lastvikt, kg: 430

Enhästars?
Nedvägda 1300kilos?

Då menar du att själva släpet max får väga 1200? (Vad är normalvikt på ett litet släp?). Är totalt grön på det här med släp ;)

Hur mkt har jag lov att sätta i släpet i sådana fall? (D-ponny på 400kg?)

Nej TOTALVIKTEN på släpet får vara max 1280 kg. Totalvikten står i släpets regbevis, det är tjänstevikten (släpets egen vikt) och max lastvikt.

Din bil är en sk slamkrypare. Bilen får dra mindre än b-kortet. Normalt sett är det bilen som får dra mer (om man har BE-kort) än raden för b-kort.

Vad släpet får lasta står i släpets regbevis. Du kommer nog att få svårt att hitta ett släp du får dra lagligt med den bilen.

Totalvikten på släpet får vara max 1200 kg.

Ett släp har en tjänstevikt, dvs den vikten själva släpet väger, säg runt 700-800 kg. Sedan har släpet en totalvikt, dvs vad släpet väger (tjänstevikten) plus vad den max får lasta.

Om du tex hyr ett släp med en totalvikt på 1800kg, men en tjänstevikt på 700kg och lastar in 400kg häst så funkar det inte. Du måste hitta ett släp som har en totalvikt på max 1200kg, för oavsett om släpet och hästen tillsammans väger under 1200 kg, så kör du olagligt om släpets totalvikt överstiger 1200 kg.

Helsnurrigt det här med vikter om man är ny på det ;)

Att min bil är en slamkrypare visste jag redan ;) Så det är kanske helt enkelt bäst att försöka låna annan bil?

Så jag måste finna en släp med max totaltvikt 1200 kg?

Nej, totalvikten får vara 1280 kg, men du får inte ha högre bruttovikt än 1200 kg.

Okej, totaltvikten 1280 kg (hur har du gjort för att få fram den?) Ursäkta om det är korkade frågor... Och bruttovikt innebär exakt vad?

Så tänker jag med, det står 1270 på vad bilen får dra med b-behörighet. Men max släpvagnsvikt är ju fortfarande bara 1200.

Till TS, om du måste använda den här bilen att dra med så är nog din enda möjlighet att låna ett gammalt Trane-släp eller liknande. De brukar ha låg totalvikt men rätt mycket lastvikt. Försök att ta reda på ponnyns vikt, det kan skilja mycket på en d-ponny som är arab och en som är fjording.

Jag är med nybörjare, här är min bil
Skattevikt, kg: 1560
Tjänstevikt, kg: 1560
Totalvikt, kg: 2000
Sänkt totaltvikt, kg:

Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1500
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3600
Max lastvikt, kg: 440

betyder det att jag får dra 1500 kg på B-kort och 1600 kg på BE-kort? Även om max släpvagnsvikt är 1600 får jag väl bara dra 1500 kg på B-kort? Och 1500 kg = vad släpet väger+ häst = totalvikt?

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1270
För att få dra med denna bil måste du hitta ett släp som har en totalvikt på 1270 eller lägre, och som har en tomvikt som är så låg att den + din ponnys vikt blir 1200 eller lägre.

Exempel som fungerar:
Du hittar ett släp med totalvikten 1250.
Tomvikten på släpet är 700
Din ponny väger 450
700+450=1150 (dvs under 1200)

Det första du ska ta reda på nu är vad din ponny väger.

... betyder det att jag får dra 1500 kg på B-kort och 1600 kg på BE-kort? Även om max släpvagnsvikt är 1600 får jag väl bara dra 1500 kg på B-kort? Och 1500 kg = vad släpet väger+ häst = totalvikt?
Det betyder att:
... med BE får du dra ett släp som väger 1600 (tomvikt + last).
... med B får du dra ett släp med totalvikt 1500 (tomvikt + maxlast).

Med BE räknar man på vad släpet faktiskt väger i just den stunden, men B måste man räkna med släpets totalvikt, oavsett om det är tomt eller maxlastat.

Jag skulle t ex få dra ett släp med totalvikt 2200 med din bil, så länge jag lastyat det så att den faktiska vikten är 1600 eller lägre. Du däremot får bara dra släp vars totalvikt är 1500 eller lägre - oavsett om det är tomt eller maxlastat.

Totalvikt är en fastställd vikt på släpets besiktningsbevis.
Tomvikt + maxlast = det mesta släpet får väga = totalvikt.

Försök o få låna en volvo 945/940 av någon för de får oftast dra runt 1500 kg, då behöver man inte fundera så mycket på vad släpet väger sålänge det är under 1500 kg förstås ;)

Sorry, fick med 10 kg för mycket! 1270 kg ska det givetvis vara, som det står på raden för tillåten vikt på b-kort.

Bruttovikt är den aktuella vikten, d v s lasten och tjänstevikten vid varje tillfälle.

delvis kl

Jag har läst någonstans att vanliga små släpkärror ska vara konstruerade så alla bilar får dra. Min bil får bara dra 800 m B-kort och totalvikten på våran släpkärra är 850. Visst får min bil inte dra den om föraren bara har B?

delvis kl

Jag har läst någonstans att vanliga små släpkärror ska vara konstruerade så alla bilar får dra. Min bil får bara dra 800 m B-kort och totalvikten på våran släpkärra är 850. Visst får min bil inte dra den om föraren bara har B?

Upp till 750 kg totalvikt får du alltid dra på B-kort förutsatt att bilen får dra så mycket. Så nej du får inte dra 850 kg totalvikt med din bil.

Det är inte "små kärror" det gäller. Här gäller rätt terminologi. Ett LÄTT SLÄP för alla bilar dra. Ett lätt släp är alltid 750 kg totalvikt. Sedan har Sverige en rad undantag som gör att man får dra mer än så med b-kort i vissa fall.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas... 2
Svar
30
· Visningar
7 429
Senast: Novalisa
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 902
Utrustning Är i bilköpartagen och söker bil som får dra 1250-kgs släp med en d-ponny i (finns inga planer på storhäst så större släp kommer ej... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 630
Senast: Långnos
·
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
1 106
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka