1 250 kg får många bilar dra - det är ju ingenting.
(Om det inte är en väldigt tung suv som blir för tung och därför inte får dra väl säga...)
Vi har två bruksbilar i våran familj: Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -14 och Volvo 850 -96.
Skodan är familjens "första bil" och den ursprungligen tilltänkta dragbilen. Volvon är min bil. Skodan får dra 1 500 kg på B-kort och Volvon 1 600 kg på dito. Mitt släp är ett Trane/Thule/Trailergruppen 130 T -01. 1 300 kg enaxlat.
Och alltså. Skodan är bara rent skräp, och definitivt det sista jag skulle vilja dra min häst med. Gjorde det en gång, never more. Den fyller 3 år den 14/4 och har rullat ca. 7 000 mil. Dessutom besiktigas den första gången imorgon. Vi räknar krasst med att den kommer få x-antal 2 or och att det kommer krävas 10-25 000 kr i reparationskostnader för att få igenom den rent. (Ja, jag vet att man egentligen ska åka till verkstaden först, men vi har haft väldigt fullt upp nu senaste månaderna och blir ändå inte lyssnade på hos Skoda...) Och då har den ändå blivit originalservad i alla år, men de säger att "det är inget fel på den, den funkar jättebra!" fast det inte är så.
Det är fel på allt från bromsar, till dragkroksadaptrar och diesel-gate. Så Skoda rekommenderar jag inte!
Volvon däremot är jättebra, fast den är 21 år gammal! Går som en klocka, drar som en klocka, klarar off-road situationer utomordentligt - t.om. med släp!
Nu menar jag inte att man behöver ha en 21 år gammal plåtkubs-Volvo, men de är bra dragbilar, även de modernare, av vad jag hört från bekanta.
Volvo borträknat lägger jag min röst på Subaru Forester och Legacy eller Honda CRV.