Bil som får dra

Jag har en Subaru Legacy -05, har fått många kommentarer att det är en bra dragbil. Just min får dra 1800kg med E-kort och på B 1510kg (har jag för mig, förr var det 1470 dvs samma som bilens tjänstevikt, men de höjde det där för ett tag sedan). Jag har en bensinare som drar 0,8 på blandad körning. Skulle jag köpa en liknande bil idag, skulle det bli diesel för de är starkare och bränslesnålare.

Det finns Subaru Forester som får dra betydligt mer, tror det är 2000kg på E-kort, har tyvärr ingen koll på B-kortet.
Vet jag själv var intresserad av en Suabru Impreza, men tyckte dragvikten de får dra var för låg.

Det är väl dom Suabru modellerna jag har koll på.

Min Forester får dra 2000 kg på B96 samt BE. 1400 på B-kort :)
 
1 250 kg får många bilar dra - det är ju ingenting. :up:
(Om det inte är en väldigt tung suv som blir för tung och därför inte får dra väl säga...)

Vi har två bruksbilar i våran familj: Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -14 och Volvo 850 -96.
Skodan är familjens "första bil" och den ursprungligen tilltänkta dragbilen. Volvon är min bil. Skodan får dra 1 500 kg på B-kort och Volvon 1 600 kg på dito. Mitt släp är ett Trane/Thule/Trailergruppen 130 T -01. 1 300 kg enaxlat.

Och alltså. Skodan är bara rent skräp, och definitivt det sista jag skulle vilja dra min häst med. Gjorde det en gång, never more. Den fyller 3 år den 14/4 och har rullat ca. 7 000 mil. Dessutom besiktigas den första gången imorgon. Vi räknar krasst med att den kommer få x-antal 2 or och att det kommer krävas 10-25 000 kr i reparationskostnader för att få igenom den rent. (Ja, jag vet att man egentligen ska åka till verkstaden först, men vi har haft väldigt fullt upp nu senaste månaderna och blir ändå inte lyssnade på hos Skoda...) Och då har den ändå blivit originalservad i alla år, men de säger att "det är inget fel på den, den funkar jättebra!" fast det inte är så. :rage: Det är fel på allt från bromsar, till dragkroksadaptrar och diesel-gate. Så Skoda rekommenderar jag inte!

Volvon däremot är jättebra, fast den är 21 år gammal! Går som en klocka, drar som en klocka, klarar off-road situationer utomordentligt - t.om. med släp!
Nu menar jag inte att man behöver ha en 21 år gammal plåtkubs-Volvo, men de är bra dragbilar, även de modernare, av vad jag hört från bekanta.

Volvo borträknat lägger jag min röst på Subaru Forester och Legacy eller Honda CRV.
 
Har suttit och slagit upp bilar och använt mig av släpvagnskalkylatorn på nätet och blir helt förvånad över att många "terräng"/suv varianter av flera märken typ inte får dra något :confused:
Menar du att de inte får dra något över huvudtaget eller att de inte får dra något på B-kort?

Jag har haft Skoda, både Ocatvia och Yeti, fyrhjulsdrivna bensinare. Båda bilarna var trevliga att dra lättare hästsläp med och tämligen oproblematiskt ägande. De fick dra 1500- resp 1450 kg på B-kort.

Nu har jag en Ford Kuga diesel. Den är suverän att dra med, får dra 1370 kg på B-kort (2100 kg max släpvikt). Men den är ju en modell större småsuv och hittills inte helt oproblematiskt ägande (men jag kan haft otur Fix Or Repair Daily står väl FORD för?)
 
När jag letade liten bil som får fick dra 1250kg kom jag fram till att de minsta bilaran som klarar att dra 1250kg är Toyota Corolla, Audi A3, VW Golf (stora motorn)
Sen finns det ju mååånga bilar som är större och får dra betydligt mer men kör man bara lite och korta sträckor med släp så är det ju alla sträckor utan som kostar med "mer" med en större bil.

Trotts pappas proteseter slutade mitt bilköp i en Corolla för 4år sedan och tom pappa är väldigt nöjd.
 
Det är väl egentligen en smaksak. Subaru är kanonbilar men har de inte en kamrem som kostar multum att byta? Har själv två bilar att dra med. En V50 T5 AWD. Kanon att dra med men extremt törstig. Har knappt bytt ngt på 5 år. Med en boggieboj på 1420 så drar den lätt över litern. Skatten dyr som en diesel:(.
Den andra bilen är en Huyndai i30 med 115 hk dieselturbo från 2008. Drar utan problem samma släp men med en förbrukning under 0,7 med häst i. Annars 0,45-0,5 Kamkedja dessutom. Motorn orkar utan problem. Skatt under 1500 år.
 
Toyota RAV 4. Bra kvalitet, bra andrahandsvärde, bra att dra med.

PS! Jag pm:ar dig, har ett förslag. :)

Tycker inte jag.
Dålig komfort, dålig konstruktion åtminstone tidigare där man inte kunde öppna bakluckan med släp kopplat på kulan (kan förstås ha korrigerats).

Hade en RAV-4, skräpbil.

Subaru är trevliga, men ganska stora bilar. Dock inte mer bränslekrävande än RAV-4.
 
Jag har en Subaru Legacy -05, har fått många kommentarer att det är en bra dragbil. Just min får dra 1800kg med E-kort och på B 1510kg (har jag för mig, förr var det 1470 dvs samma som bilens tjänstevikt, men de höjde det där för ett tag sedan). Jag har en bensinare som drar 0,8 på blandad körning. Skulle jag köpa en liknande bil idag, skulle det bli diesel för de är starkare och bränslesnålare.

Det finns Subaru Forester som får dra betydligt mer, tror det är 2000kg på E-kort, har tyvärr ingen koll på B-kortet.
Vet jag själv var intresserad av en Suabru Impreza, men tyckte dragvikten de får dra var för låg.

Det är väl dom Suabru modellerna jag har koll på.

Oftast ca 1500 på B-kort.
 
Tycker inte jag.
Dålig komfort, dålig konstruktion åtminstone tidigare där man inte kunde öppna bakluckan med släp kopplat på kulan (kan förstås ha korrigerats).

Hade en RAV-4, skräpbil.

Subaru är trevliga, men ganska stora bilar. Dock inte mer bränslekrävande än RAV-4.

Komforten är helt normal, som vilken vanlig SUV som helst. Har haft massor med SUV:ar med den bakluckekonstruktionen och aldrig haft några större problem med detta. Andrahandsvärdet talar en hel del om kvaliteten.
 
Komforten är helt normal, som vilken vanlig SUV som helst. Har haft massor med SUV:ar med den bakluckekonstruktionen och aldrig haft några större problem med detta. Andrahandsvärdet talar en hel del om kvaliteten.

Håller inte med gällande komforten...
Hyundais modeller är/har varit betydligt trevligare. Men så tunga att TS inte lär få dra önskad vikt på enbart B-kort.
 
Håller inte med gällande komforten...
Hyundais modeller är/har varit betydligt trevligare. Men så tunga att TS inte lär få dra önskad vikt på enbart B-kort.

Jo, men det är ju inga problem med B-kort. IX35 får dra nästan 1500 kg. En gammal Tucson funkar också, får dra strax över 1300 kg.
 
Vi har en Octavia som vi är sjukt nöjda med (och jag är volvonörd :p). Nu kör jag inte jättemycket med släp längre, men den duger fint de gånger jag ger mig ut. Den får dra 1500 oavsett behörighet. Diesel, drar 0,5 milen blandad körning och ligger på drygt 1100 i skatt.
Tillägg: Detta är en 2016-årsmodell, jag vet inte hur de som är ett par år äldre är men de borde väl inte skilja sig alltför mycket kan jag tycka.
 
Ska du dra såpass sporadiskt som du skriver, ts, så funkar de flesta golfklass, småkombi och småsuvar utmärkt. Välj bil efter övriga behov/preferenser. Ska man köra barmark på landsväg så sällan så kvittar det verkligen.

Väljer du nån bil som får lasta åtminstone 1300kg så har du ett skapligt utbud av släp också, lägger du dig lägre kan det bli problem att hitta nedvägda släp att låna.

Audi A3, A4, A6, V50, V70, Subaru. Golf. Passat äldre. Bmw 320 m fl. Hur gillar du att din bil ska kännas att köra? Ut o provkör en massa bilar o bilda dig en uppfattning om vad du vill betala för. Är stora stereopaketet viktigt eller absolut krav på fyrhjulsdrift, t.ex?
 
1 250 kg får många bilar dra - det är ju ingenting. :up:
(Om det inte är en väldigt tung suv som blir för tung och därför inte får dra väl säga...)

Vi har två bruksbilar i våran familj: Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -14 och Volvo 850 -96.
Skodan är familjens "första bil" och den ursprungligen tilltänkta dragbilen. Volvon är min bil. Skodan får dra 1 500 kg på B-kort och Volvon 1 600 kg på dito. Mitt släp är ett Trane/Thule/Trailergruppen 130 T -01. 1 300 kg enaxlat.

Och alltså. Skodan är bara rent skräp, och definitivt det sista jag skulle vilja dra min häst med. Gjorde det en gång, never more. Den fyller 3 år den 14/4 och har rullat ca. 7 000 mil. Dessutom besiktigas den första gången imorgon. Vi räknar krasst med att den kommer få x-antal 2 or och att det kommer krävas 10-25 000 kr i reparationskostnader för att få igenom den rent. (Ja, jag vet att man egentligen ska åka till verkstaden först, men vi har haft väldigt fullt upp nu senaste månaderna och blir ändå inte lyssnade på hos Skoda...) Och då har den ändå blivit originalservad i alla år, men de säger att "det är inget fel på den, den funkar jättebra!" fast det inte är så. :rage: Det är fel på allt från bromsar, till dragkroksadaptrar och diesel-gate. Så Skoda rekommenderar jag inte!

Volvon däremot är jättebra, fast den är 21 år gammal! Går som en klocka, drar som en klocka, klarar off-road situationer utomordentligt - t.om. med släp!
Nu menar jag inte att man behöver ha en 21 år gammal plåtkubs-Volvo, men de är bra dragbilar, även de modernare, av vad jag hört från bekanta.

Volvo borträknat lägger jag min röst på Subaru Forester och Legacy eller Honda CRV.

Ni måste ha extrem otur med er Skoda! Dom ligger i topp på tester på mest problemfri bilar på bilbesiktning etc. Vi har haft 5 st Octavior av varierande årsmodell i familjen och alla har varit tämligen problemfria. Dock märks de ju att dom hottat upp dom på senare år och jag ska säga att jag märker ingen större skillnad på Octavian som mina föräldrar har och vår nya Golf.
Men med det sagt att har man en gång kört släp med suv så vill man aldrig gå tillbaka till att köra med vanlig personbil... Enorm skillnad i stabilitet! Så ska man köra släp ofta så är suv att rekommendera!
 
Ni måste ha extrem otur med er Skoda! Dom ligger i topp på tester på mest problemfri bilar på bilbesiktning etc. Vi har haft 5 st Octavior av varierande årsmodell i familjen och alla har varit tämligen problemfria. Dock märks de ju att dom hottat upp dom på senare år och jag ska säga att jag märker ingen större skillnad på Octavian som mina föräldrar har och vår nya Golf.
Men med det sagt att har man en gång kört släp med suv så vill man aldrig gå tillbaka till att köra med vanlig personbil... Enorm skillnad i stabilitet! Så ska man köra släp ofta så är suv att rekommendera!

Jo, det hoppas jag att vi har. Skulle alla Octavior vara som våran förstår jag inte hur någon kan komma på tanken att köpa en :crazy:
Bra att eran funkar bra! :up:
 
Alltså såna här trådar är ju så knepiga. Det handlar till syvende och sist om tycke/smak och vilken bil en själv lyckats få ett bra exemplar av. Jag jobbar som chaufför och kör således väldigt mycket nya bilar (främst Volvo, VW och Mercedes) och enligt min erfarenhet handlar allt med bilar bara om att ha tur att få en väl ihopskruvad bil från fabrik. Problem får en oavsett hur ny och hur dyr bilen är. Skillnaden är väl mer att en ny och dyr bil är ännu dyrare att laga.

Jag har en V50 2.0d nu och jag gillar den mycket att köra. Har inte dragit med den än utan premiären görs i helgen. Men jag får dra 1570 tror jag tom på b-kort! Min gamla Ford Focus jag hade innan fick jag dra 1300 med och den körde mången långtur med släp. Den var ett toppexempel min lilla Ford och jag älskade den högt. Köpte sen en likadan och den sålde jag efter tre dagar eftersom den var komplett skräp.
 
Jag har VW som första alterntiv just nu då jag tidigare haft VW och varit nöjd (dock inte som dragbil). Är det någon som har någon modell sådär spontant i huvudet? Slog upp några golf i morse men där fick jag inte lasta nämnvärt.

VW Golf i halvkombi fick visst dra 1400-släp med 505 kg last. Men jag ser nästan framför mig hur bilen åker baklänges med släpet i backar :p:nailbiting: Orkar en sådan bil verkligen? Och är 505 kg tillräckligt, har d-ponny på cirkus 450 kg (rejäl modell), är 55 kg tillräckligt för sadel och diverse packning?
 
Jag har VW som första alterntiv just nu då jag tidigare haft VW och varit nöjd (dock inte som dragbil). Är det någon som har någon modell sådär spontant i huvudet? Slog upp några golf i morse men där fick jag inte lasta nämnvärt.

VW Golf i halvkombi fick visst dra 1400-släp med 505 kg last. Men jag ser nästan framför mig hur bilen åker baklänges med släpet i backar :p:nailbiting: Orkar en sådan bil verkligen? Och är 505 kg tillräckligt, har d-ponny på cirkus 450 kg (rejäl modell), är 55 kg tillräckligt för sadel och diverse packning?

har du kollat upp bilar på bilsvar? du kan ställa in filter på bland annat dragvikt
 
Honda CR-V har vi nu. En jättebra bil :) ! Även om jag väl inte skulle kalla den speciellt bensinsnål. Får dra 1500 kg på b-körkort.

Mina föräldrar är inne på sin tredje Toyota RAV-4 och har hela tiden varit väldigt nöjda med märke och modell. Aldrig något som är sönder.
 

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 335
Senast: lillkillen
·
N
Utrustning Har ofrivilligt blivit av med vår dragbil i en rejäl krock för 2 veckor sedan och är nu tvingade att köpa en ny. Tänkte höra med er vad...
Svar
17
· Visningar
4 136
Senast: Nate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp