Lämpligt husdjur?

kirin

Trådstartare
Hmm... sitter och funderar på vad man skulle kunna skaffa sig för husdjur som är lämpligt med tanke på hur mitt liv ser ut just nu.
Hund är uteslutet då jag tyvärr inte har nog med tid.
Just nu pluggar jag på vux heltid och förmodligen kommer det bli högskola till hösten.
Bor i stan så skulle det vara katt skulle jag inte kunna ha den som utekatt, vilket är synd.
"Adopterade" ett marsvin för nåt halvår sedan men var tvungen att lämna bort det pga allergi... det är dock första gången jag upplevt nåt sånt...
Någon som har nåt förslag?

Sv: Lämpligt husdjur?

Råttor eller sniglar kanske?

Råttor kan vara rätt allergiframkallande i vissa fall dock. Annars är de hur goa som helst, som små hundar utan koppel :love: Sniglar har fördelen att de kräver nästan noll, och så är de fina :)

Mmm... hade sniglar en gång i tiden, vet inte om det är riktigt min grej dock...
Råttor däremot... satt och funderade över det senast igår (ironiskt nog under en dokumentär om råttor som de värsta skadedjuren och smittbärarna ;) )

Hehe ok :D

Men åh, var det en doku igår... Och jag missade :eek: Suck. vet du om det blir repris? :bump: Vilken kanal var det?

Du kan ju testa hamstrar, lite sötare än råttor eftersom de inte har någon svans. Fåglar kan du ju också fundera på om det skulle passa.

Hehe... jadu, tror det var national geographic...
var inte hemma utan hos några bekanta så jag har faktiskt ingen aning...

Hmm... jasi, hamstrar har jag inte haft att göra med tidigare, kanske man skulle kolla upp...
fåglar är ju faktiskt trevliga djur :)

Men de flesta fåglar är otroligt krävande. Men sen är det ju just skillnad på t.ex. en Undulat och en Grå Jako.

Ödla? Skäggagamer rekomenderar jag starkt, bra "nybörjarödlor" och otroligt fina och mysiga!

Orm? Kanske en lite mindre variant såsom mjölksnok eller majsorm?

Mm... har tidigare haft undulater och zebrafinkar... de blir ju tyvärr ganska skräpigt runt dem också... *tänker på de som man har i sin omgivning som kanske är lite allergiska*
Ödlor är också djur jag inte haft så mkt att göra med, men de är ju väldigt vackra, detsamma gäller ormar... har varit inne på majsorm och majssnok tidigare, men det har inte blivit något av...
Mjölksnok? Har aldrig hört talas om... berätta lite :)

Leopardgeckoödla är annars en bra nybörjar ödla, inte alls speciellt krävande, men betydligt mer intressant än en snigel :P Har till och med en sådan till salu *host*

Hehe, ingen smygreklam här inte? ;)
Har inte så mycket kunskap om just ödlor.
Leopardgecko, hur ser de ut? hur stora är de?
Hur ordnas det med sådant som terrarium, hur stort måste det vara, vad lever de av osv?

Men min erfarenhet av geckosar i allmänhet är att dem är lite 'vresiga', 'tjuriga' av sig, kanske inte alltid så kul. Men det är väl olika..

råttor tycker jag personligen kräver minst lika mycket tid som en hund... möss däremot kräver inte lika mycket tid, kostar inte mycket pengar, luktar inte mycket, och är dessutom otroligt söta! :)
du skulle kunna ha katt utan att ha den ute, det är inget problem! t ex rexar mår till och med bäst av att vara inomhus, vad sägs om en sån? de är ju även bra ifall du kanske har lite pälsallergi, då de flesta allergiker tål dem.
annars, som någon sa, hamster. men alla hamstrar jag har träffat bits, usch. :P kanin kanske?
tänk bara på att vilket djur du än skaffar, om det är ett pälsdjur, testa först så du inte är allergisk!

Hamstrar sover ju hela dagarna och är vakna på kvällen och natten då. Dessutom är dom underbart söta och charmiga till tusen! :love:

Drusilla skrev:
men alla hamstrar jag har träffat bits, usch. :P

Du skulle träffa mina älsklingar! Pluto och Maja dog hellre än bet :love: Grymt mysiga små älsklingar, speciellt Pluto då som tom kom på inkallning om han var i buren :D Maja däremot var inte speciellt mysig när hon brunstade, det stank så in i helvete... :crazy:

Mm... har funderat på att kanske skaffa en raskatt... men jag har ändå lite svårt för just att de inte kan vara ute...
Nja, kaniner har jag fått nog av under min uppväxt...

Vi har en jättetrevlig ödla som är det lättaste man kan tänka sg nästan.
Han får mat en gång om dagen(på morgonen) och bajsar en hög i månaden typ, som man kan ta bort med en sked. Han vill gärna komma ut en gång om dagen och då kan man hålla i honom en sund, ha han vid tv:n eller liknande, och sen får han springa i huset tills han tröttnar. Sen ska man bada han 1 gång i veckan och det tar kanske 1 min.

Som sagt, lättskött. Kräver inte mycket, men vill gärna ha mer. Lite uppmärksamhet dock(väldigt social) och den bör ju stå i ett rum med rörelse.

Skäggagam.

Tack för alla svar :)
Har fått lite fler möjligheter att välja bland... nu ska jag och kolla upp lite och fundera vidare...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Hund, här har jag aldrig postat en tråd förut. Jag är sugen på att skaffa hund och har varit under längre tid. Men då jag inte haft...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 176
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Är så sugen på att skaffa en ponny till mig och barnen, men är rädd att det vore att ta mig vatten över huvudet. Har 4 barn (varannan...
Svar
17
· Visningar
1 643
Senast: Suskiv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter