Lämpligt hingst?

Ämelie

Trådstartare
Hej!
Har ett Svhbl f-88, Origo ~ Parnass (hon har haft föl tidigare) som jag funderar på att betäcka om något år då det är dags för henne att pensioneras från hoppbanan. Hon är B-prem (88877=38p) och tävlad tom 140 hoppning och MSV b dressyr men det är hoppningen som är hennes grej. Jag skulle vilja höra lite förslag på bra hopphingstar som är gärna är lite mindre, lätta i typen som samtidigt har bra gångarter. Skriv gärna varför du tycker om hingsten och var man kan hitta mer information. Alla svar är av intresse! MVH/Emelie
:bump:

Sv: Lämpligt hingst?

Artist 765 är liten, 161 cm, spänstig, har gått svår internationell hoppning och hans pappa Strauss har varit med i OS i dressyr.

Tack för ditt svar... men vet dum vart man kan hitta mer information om honom... jag har hört en del om hnom en kompis jobbade ett tag i det stall han står i.. men vill gärna veta lite mer om hans avkommor... /Emelie

Jag har själv ridit Artist en del när han stog på ett stall där jag jobbade, mycket trevlig liten hingst, har även ridit en del avkommor och dom har liksom honom varit super trevliga i temprament och lynne osv.
Han är helt klart en STOR favorit hos mig
Har för mig att de ska finnas ett par st. här på Buke som har pålle efter honom.

Jag lät själv betäcka mitt sto med Artist i år, men tyvärr resorberade hon.

Det som tilltalar mig mycket är hans spänst och snärtighet i rörelserna. Sen är jag förtjust i gamla svenska stammar, och det finns mycket prestaioner i både hoppning och dressyr i hans stamtavla.

Sv: Lämplig hingst?

Tack igen för alla svar... någon som har förslag på ännu fler hingstar?

Har du kollat in Magini? Inte så stor, men lämnar både hopphästar och gångartshästar. För övrigt pappa till Briar.

Nä har inte så stor koll på magini... har endast hört talas om honom... vet du vart man kan hitta mer info om honom?

I år stod han uppstallad på Ängens stuteri www.angens-stuteri.com

Magini har tävlat svår hoppning av Rolf-Göran Bengtsson, som också red hans pappa Maraton i samma diciplin. Han har avkommor i svår dressyr, hoppning och fälttävlan och är elitpremierad.

Magini har exteriörpoängen 88999, och är så vitt jag kan påminna mig den ende hingst idag som har en nia på benen!

Magini låter som en härlig hingst... för mig är det viktigt att välja en hingst med hoppkapacitet och bra gångarter så det blir mindre chans att man får en häst som varken kan hoppa eller ha dåliga gångarter. Tack för tipsen! Ska kika lite närmare på alla hingstarna...

Kan tillägga att Magini, precis som Artist, står på naturlig betäckning.

Magini är en läcker hingst. Har sett honom live (tyvärr inga foton från det) och han är super. Dock liten. Hade det inte varit så att mitt sto inte är större, och han har tendens att ge mindre avkommor (står i hingstkatalogen) så hade han helt klart varit ett alternativ för mig.

Jag har också sett honom! När han godkändes första gången som treåring! Tyvärr gick min kamera sönder, så jag kan inte heller visa några bilder :(

Jag kan inte skylla på trasig kamera. Detta var innan mitt intresse för hingstfoton tog fart, däremot videofilmade jag honom, men vet ej var bandet är :o Stryp mig inte är du snäll.

Kom på att jag har en del hingstar på video som jag filmat, kanske något att ta med så du får se, när det blir dags för en Stockholms tripp?

Jag lovar att inte strypa dig :)

Jag var på bruksprovet i mars 1985, och fotade tre 36 rullar. När jag hämtade dom från framkallningen hade kameran gått sönder efter allra första bilden, och det var på en hingst som inte blev godkänd :mad:

Ok, :bow: Bävade för att öppna tråden, ifall det skulle hoppa fram en strypar smiley. :D ;) Men det gjorde det inte. Phu. Visst är det tråkigt när det blir så här? Tacka vet jag digitalkamera, då ser man på en gång bilderna och om kameran gått sönder.

Liknande trådar

Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 590
Senast: cirkus
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 779
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18