Lämpligt foder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare PiperGirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 069
P

PiperGirl

Jag undrar vad som skulle vara lämpligt foder till mitt varmblod, som är ett sto på 13 år.

Tack på förhand :)

Sv: Lämpligt foder?

Det är ju en djungel att välja ur, vad används hon till?
Mitt 5 åriga varmblodssto som jag rider ger jag:
Hösilage
Havre 70%/Korn 30%-blandning
Betfor
Mineraler
B-vitamin vid pälsbyte vår o höst. :)

Det beror helt på analysen i ditt grovfoder! Och sen vad används hästen till? m.m.

Jag har en 13-årig travmärr (högdräktig) käkar lusernpellets, betfor o foderjäst samt tokosel.

Jotack, det är ju verkligen det.
Bara ridning, jag måste jobba på henne mycket innan jag kan gå vidare med något annat.

Okej, jag ska höra med förra ägaren vad han ger henne så kan jag gå på det.

Tack! :]

Men varför fråga förra ägaren?
Det är ännu bättre om du har analys på ditt grovfoder, så ser du hur värdena är... :crazy: Skulle inte göra det om jag vore du.
Jag räknar ut foderstat till mina hästar, så att dom ska få rätt foder, som passar till grovfodret.

Om jag ger märren samma foder som hon fick när hon stod hos dom innan mej med detta grovfoder som jag har skulle hon bli på tok för mager.
Detsamma gäller även min shettis. Han skulle bli bukig om han bara äter grovfoder utan något proteintillskott.

Men vad då tips på bra grovfoder?
Det jag menade var att du skulle kunna göra analys på ditt grovfoder.
Det finns att läsa på http://www.analycen.se/default.asp hur du ska göra för att göra en analys på DITT grovfoder dvs. hö eller hösilage.

Vad har du för grovfoder då? Bara o göra analys, så får du svar inom 1 vecka om inte jag missminner mig helt.

Det låter tokigt om du frågar folk här på forumet om vilka foder som är lämpligt till just varmblod. Det är väldigt individuellt. Det är grovfoderanalysen som avgör vilket foder som passar till fodret o hästen oxå!

Annars kan du ge din häst lusern om den behöver få upp lite i hullet om inte du har analysen på ditt grovfoder.
Lusern är ju ett grovfoder, men i pelletsform. Finns olika sorts lusern, Krafft, Hippos, Dangroent, Dodson&Horrell, Kvarnbyfoder.
Både i pelletsform (endel behöver blötas ner dock inte Dangroent då deras pellets är mindre) och hackat strå.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, be inte om ursäkt för att du frågar, det är det bästa man kan göra!!:)

Hästar är gräsätare.
Grunden i foderstaten skall bestå av grovfoder, t.ex. hö, halm, ensilage (hösilage), lusern eller färskt foder i form av bete.
Hästen är helt beroende av att tugga grovfoder, både för det psykiska välbefinnandet och för att hålla igång mag-tarmsystemet och dess bakterieflora.

Konserverat (torkat, ensilerat osv) och lagrat grovfoder kan ha en oändlig variation av näringsinnehåll, beroende på vilka växter det innehåller (olika grässorter t.ex.), hur marken där det växte ser ut näringsmässigt, hur vädret varit fram till skörden, hur vädret var under skörden, vilken tid på dygnet det är skördat osv osv.
Även växande bete varierar i näringssammansättning, dels över säsongen men även över dygnet.

För att kunna veta hur mycket en häst ska äta av ett visst foder måste man alltså veta hur mycket näring (främst energi och smältbart råprotein) hästen behvöer varje dygn och hur mycket av denna näring som finns i det foder som hästen äter.
Är grovfodret tillräckligt näringsrikt för hästen så räcker det bra så, då kan hästen leva på bara det fodret.

För att veta måste man alltså analysera sitt eget grovfoder, det liknar inget annat parti och det går inte att se på fodret hur näringsrikt det är.

En häst som har svårt att hålla hullet eller tränas så mycket att den har en hög energiförbrukning kanske inte kan äta hela sitt dagsbehov i grovfoder, den hinner helt enkelt inte med att tugga tillräckligt stor mängd. Då får man tillsätta ett kraftfoder som är mer koncentrerat och lättuggat, så att hästen kan få i sig mera näring på ett lättare sätt.

Det är även ganska vanligt att ett svenskt hö innehåller för lite protein för att hästen ska klara sig på det, och då kan man behöva ge ett kraftfoder med hög proteinhalt för att täcka upp det behovet. Lusern är ett grovfoder/baljväxt (personlig favorit!;) ) som innehåller ganska mycket protein och kan användas för att täcka upp i en proteinfattig foderstat. Iom att det är ett grovfoder så kan man byta ut det vanliga grovfodret mot lusernet.

Det brukar även fattas lite mineraler i vårt grovfoder, så ett mineralfoder behöver man nästan alltid tillsätta i foderstaten.

Fråga gärna vidare om du undrar något!:idea:

tips på ett bra grovfoder då? .__.

Ursäkta men nu skojar du va? Du ska alltså äga en häst och 1) du vet inte vad grovfoder är och 2) du har inte frågat förra ägaren om hästens ungefärliga foderstat? Du vet inte om hästen har ätit havre, korn, pellets eller inget kraftfoder alls? Vet inte om den har ätit hösilage eller hö? Vet inte vad den har haft för foderrutiner?

Och vaddå används till "bara ridning"? Ridning mycket i alla gångarter, eller ridning lite grand, i skritt? Ridning 6 dagar i veckan en timme åt gången eller ridning 2 dagar i veckan i en kvart? Det spelar faktiskt roll.

Tycker att detta verkar vara en lite osannolik tråd faktiskt :cool:

Jo, jag vet vad grovfoder är. Jag frågade vilket som folk rekomenderar, hö, hösilage, vallfoder. Vilket folk rekomenderar alltså.
Och sen så har jag bara varit och tittat på hästen än sålänge, ska provrida ett antal gånger innan, men om nu fallet är så, så ville jag bara ha lite information innan om just detta. Och då hade jag tänkt att prata med den förra ägaren.

Kul att alla verkar vara tykna i käften här inne :]

Jo, jag vet vad grovfoder är. Jag frågade vilket som folk rekomenderar, hö, hösilage, vallfoder. Vilket folk rekomenderar alltså.
Och sen så har jag bara varit och tittat på hästen än sålänge, ska provrida ett antal gånger innan, men om nu fallet är så, så ville jag bara ha lite information innan om just detta. Och då hade jag tänkt att prata med den förra ägaren.

Kul att alla verkar vara tykna i käften här inne :]

Vet inte vad "tykna i käften" betyder.

Och jag är absolut inte en av dom s k experterna som brukar ge sig på folk som ställer frågor här på Buke, jag har säkert ställt vad andra betraktar som dumma frågor själv, men jag tycker att din fråga är så knepig så jag undrar verkligen om den är seriös.

Om du verkligen tänker köpa en häst så ska du be ägaren om hästens foderstat så du har något att utgå ifrån SAMT du ska läsa allt du kommer över på biblioteket o Internet och fråga alla du känner om utfodring av hästar. Dina kunskaper verkar vara på farligt låg nivå, och nu är jag bara ärlig som säger det och försöker inte vara oschysst. :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
655
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: ako
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka