Lämplig träning för ungponny

LadyCovergirl

Trådstartare
Nu ska lillskruttan igång :devil:

Connemarasto, tre år gammal, inriden till viss del. Kan skritt, trav och galopp uppsuttet. Har hoppat dike uppsuttet.
Obekymrad fröken men stundtals lite lat. Siktar på hopp- och dressyrtävlingar under 2009 och sen fälttävlan under 2010. (Jepp, långsiktigt it is.)
Ska eventuellt betäckas nästa år så då skjuts ju tävlandet lite framåt men det får vi se.

Lämpliga övningar nu och framåt? Få igång flås, framåtanda och rätta attityden.
Träningsschema gällande blandning av dressyr, hoppning, kondition och styrka vore bra att ha. Några tips på saker att tänka på och träna på?

Hon motioneras nu 4-5 dagar i veckan. Två dagar ridning, i stort sett bara ut och få igång hennes egen framåtanda. Klättrade idag första gången uppsuttet och det tänker jag ju fortsätta med men hur ofta och hur mycket?
Tömkör två dagar och en dag med bara liten promenad.
Två vilodagar då hon bara lufsar i hagen.

Överös mig med träningstips för unga, blivande fälttävlanspållar!

Ponnyn ifråga ser ut såhär:
23227214.jpg

Sv: Lämplig träning för ungponny

Tja, jag har bara ett råd...ta det lugnt!;)

Allvarligt talat, det är en 3-årig ponny av en ras som växer sent (min erfarenhet iaf), jag hade nog bara ridit ut henne i skogen i höst, låtit vila vid jul och sen börjat lite träning i ridhus med korta dressyrpass och lite småhoppning.

För att få igång hennes framåtanda lite så fixa en kompis att rida ut med som får agera lite draghjälp.

Ungefär som jag tänkt då. Dock tänkte jag mer vad för övningar man kan göra ute samt vad för övningar som är lämpliga när det börjar bli dags för ridhus.
Om det nu spelar in så rider jag i princip aldrig i ridhus, senast båda hästarna var i ridhus var när vi löshoppade i våras.

Jag kan tyvärr inte ha ridkompis alla gånger jag rider ut men försöker ha det åtminstone en gång i veckan. De flesta andra rider ju eftermiddagar och kvällar vilket inte jag kan eftersom jag jobbar då.
Dock märker jag ingen riktig skillnad när vi har sällskap och inte, lite synd.

Hon har gått i drygt tre månader i sommar och bara haft semester så jag kan inte påstå att hon jagas på. Tvärtom. Tror jag har suttit på henne kanske tio gånger vid det här laget, först nu senaste veckorna som jag börjat rida mer regelbundet.

Jag har inte börjat klättra Tiger förrän som 4 faktiskt. Alltså skritt i kort, brant backe med upprepning. Men vi har mycket backar hemma så det bli alltid på alla turer ridning i alla gångarter upp/ned.

Både som 3-åring och nu som 4-åring har han gått 6-7 dagar/vecka när jag är hemma och 4-5 dagar när jag gå i skolan. Dock har han endast enstaka gånger ridits 2 dagar på raken i år, inget alls som 3-åring.

Grunden för mig är skritt, skritt och skritt. MASSOR! Dvs när han går 6-7 dagar/vecka så är varannan dag avsutten. Nu är skritpassen (tömkör i grimma, helt kravlöst) uppe i 1 h 55 min. Varav 4 km asfalt, ca 2-3 km stig o resten grusväg. Så länge hästen skrittar mycket och regelbundet som byggts upp under en lång tid känns det som att de är starka nog i ben/leder/senor att klara mer belastning i högre tempon.

För att få upp flåset gick han som handhäst och travade/galopperade i backar, travade längre sträckor bredvid min cykel (nu på senare tid galopp) och kördes ju in på våren. Nu som 4-åring går han bakom vagn ca 1 mil varav 8 km skritt asfalt och resten trav med skritt o galoppinslag på grus.

Just inom ridningen red jag "bara ut", så gott som alltid ensam. Jag föredrar kort, intensiv träning och avsutten avsrkittning. Jag satt som mest p honom typ 40-45 min men oftast bara 30-35. Inkl framskrittning 10 min. Men sedan travade/galopperade jag i bra tempo i bra form. Jag arbetar hon varje pass lösgjörande och stärkande, hela tiden. Böjer ställer, ökar minskar, övergångar är jag lite dålig på ute dock. Sidvärts o liknande lärde han sig oxå i skogen. Även att trava i balans i svaga nedförsbackar och göra halt i brantare (ur skritt) har varit standard sedan typ första början. Mkt nyttigt för ridbarheten!

Nu som 4-åring med bra flås har vi kört galoppträning light (mest för att instuducera) enl tränares inrådan. 3 ggr. Första gången trav 1 km, 2 min vila, galopp 2 min (ca 750 m), vila 2 min, galopp 2 min (ca 750 min), 2 min vila, trav 1 km. Andra och tredje gången trav före o efter som innan. Vila 3 min mellan varje. Första galoppen 750 m på 2 min andra galoppen 1 km på 2 min.

Men som treåring skulle jag aldrig intervallträna på det viset. Det räcker gott med vanlig ridning för att få upp flåset. Tiger går fortf typ bara i 4-6 galopper MAX på ett utepass om vi inte rider på plan mark väldigt dressyrbetonat och övar fattningar. Han rids ändå ca 1 h och fortf intensivt. Jag är inget fan av att sitta o hänga på ryggen när jag rider :angel:

Så jag röstar på flås utan ryttare och styrka under ryttare, och massor med avsuttern skritt de andra dagarna. Vila en massa i veckorna ser jag ingen mening med heller om det inte är viloperiod. Om man nu inte har väldigt långa perioder med arbete, vi har haft arbete ca 3 månader sedan vila 1 mån och 1 månad avsutten skritt sedan på det igen :D

Ang framåtbjudningen, den tar jag mig på unghästar :o Ex lilla tjockisstoet som gick kvaliten nu i helgen. hon är pigg innerst inne men hade någon knäpp med att inte gå fram alls när jag började rida henne (nyss inriden av två andra tjejer, inte sett henne alls under dem) DESSUTOM var hon fet och hade såklart ingen kondis alls. Jag körde mina kortkorta pass där hon verkligen tvingades gå fram i varje steg, alltid alltid. Om vi så hade skrittpaus, flyttade oss för en bil eller skrittade av avsuttet hemåt. Vart enda steg skulle hon tänka fram. Hon fattade grejen fort och gick fram och i takt med att kilona minskade och kondisen ökade så kom även hennes egna bjudning. Jag tror inte alls på att "vänta ut" unghästar som många kör med.

Nej, vänta ut gör inte jag heller. Jag vill att hon ska gå i det tempo jag bestämmer om det så bara är ut till hagen. Tyvärr kan jag inte tvinga övriga i stallet att göra som jag :mad:
Bara att fortsätta öva på det då :laugh:

Jag bor ju i Kalmar. Här är det mesta väldigt, väldigt platt :mad: Var bättre "hemma". Den backe jag klättrar i är kort och lite mittemellanbrant, skulle jag nog påstå iaf. Hon gör den lätt men får ändå ta i lite.

Peia rids ju aldrig två dagar i rad utan t.ex., som den här veckan, tisdag och fredag. Jag föredrar varierad träning, inte samma sak två dagar i rad, även för de vuxna hästarna.

Skulle gärna lägga mer tid på Peia men där har jag ett av mina problem. Har en häst för mycket. Försöker bli av med den stora pållan men så länge jag har henne kvar måste hon ju hållas igång hon också.
Och så ska jag jobba, sköta hushållet, styrketräna också. Helst sova lite också ;)
Men visst, skrittpassen kan jag försökte utöka. Blir kanske lättare när R kommer hem. Då kan han skritta på Chiva eller någon av de andra pållarna och jag går med Peia så får jag lite sällskap. Då blir det dessutom motion på båda hästarna samtidigt vilket sparar tid.
Varierande underlag är åtminstone rätt lätt att fixa och det har hon alltid gått på.

Handhäst vore underbart! Men det vette tusan vilken häst jag ska sitta på då. Chiva blir enbart katastrof, Nasse är för kär och övriga än så länge för opålitliga för mig. Hade Peia som handhäst när hon var liten och bodde "hemma". Då satt jag på Cinna och det gick rätt bra.
Det jag har funderat på är om man ska våga sätta henne som handhäst när jag eller R kör Celine. Borde ju kunna funka iaf.
Köra in henne vill jag, ska kolla om utrustningen som finns hemma passar. Travhästarnas grejer är ju för stora men B-ponnyns kanske kan passa. Peia är ju ganska lätt i typen medan B-ponnyn Celine är mer rundnätt :angel:
Hans kan säkert hjälpa mig att köra in Peia. Vore nyttigt för oss båda då mina knän tar lite stryk av ridningen. Ska absolut ta tag i det. Då kan R köra Peia också vilket han har efterfrågat. (Jag har lyckats, jag har fått min pojkvän intresserad av hästar :D )

Rider särskilt länge gör jag inte, undantaget har varit två lite längre skogsturer med sällskap. Annars försöker jag ha korta pass men där hon får tänka till hela tiden och inte bara gå och såsa.
Halter och trav i nerförsbacke ska jag fundera på iaf. Vet inte om vi har någon lämplig nerförsbacke att trava i, kanske på något av fälten om underlaget är tillräckligt jämnt.
Bra tips!

Peia vilar två dagar för att jag öht ska hinna med annat också. Jag ligger redan nu på ett rätt tufft schema. Med en häst mindre skulle det lätta betydligt!

Jättebra tips överlag. Ska spara dem till nästa år. Tiger är ju fin och ser välriden ut så det verkar ju funka fint :laugh:
Tänkte försöka ta oss till Udden under nästa år också för att leka lite på deras bana. Ont om banor här tyvärr, bortskämd hemifrån. (Inom cirka tio mil Mantorp, Kinda, Eken, Örebro, Örebro, Örebro, Kvinnersta, Åkerbo, Boxholm, Valla...)

Det andra stoet jag ridit igång i sommar har ju gått jsut varannan dag. De andra dagarna har hon helvilat, men vart inne halva dagen o bantat :angel: Men henne har jag ingen motivation alls att göra annat än rida, jag har svårt att tåla andra hästar än Tiger på marken nu för tiden :angel: Men så när hon blivit riden så har det varit, för henne, hårda pass. Och hon har fått gå mycket mer i backe än Tiger, just för att spara på kroppen iom hennes första övervikt. På slutet orkade hon galoppera "mördarbacken" (som andra tjejen i stallet kallar den ;) 2 gånger upp utan mer drivning än lite smackning och glada tillrop :D Den är väl ca 200-300 meter brant sluttning konstant. Första gången höll hon på att dö av andnöd av en gång i skritt och var våt från topp till tå när vi klivit ned igen.

En sak jag märkt skillnad på dem är att hon blir väldigt lätt flåsig och svettig och sedan slutar hon inte flåsa förrän hon är avsadlad hemma vid. Även om jag skrittar hem 20 min varav 15 min avsutten med lättad sadelgjord. Det har hänt Tiger en gång att han inte gått ned i andning och då på knappt 10 min efter klättring följt av trav o galopp hemåt. Även om hon orkat mycket och vat väldigt pigg på slutet så märker man fortf av den dåliga kondisen på så vis.

Peia svettas lätt men det gör hennes mor och hennes matte också så det är ingen fara med det. Hon gillar att duscha också så det löser sig lätt ;)
Hennes andning brukar däremot gå ner rätt så snart. Hon är ju inte heller den som jagar upp sig av lite galopp. Tvärtom, hon är en sansad ung fröken. Till skillnad från hennes 16-åriga lektant som tror hon är typ en vild mustang eller så :p

Den här veckan har Peia följande schema:
Måndag: Tömkörning
Tisdag: Ridning
Onsdag: Vila
Torsdag: Tömkörning
Fredag: Ridning
Lördag: Promenad
Söndag: Vila

Imorgon ska jag alltså ut och rida igen. Ska bli kul att se om jag så småningom kan märka någon skillnad på hennes framåtanda. Vill inte ha henne stark och springig utan bara med egen framåtbjudning. Cinna är perfekt :D

Hihi, jag hejar alltid på Peia när vi är ute. Ibland sjunger jag för henne också. (Men det är kanske mer straff än påhejning...)
Brukar sjunga med i musiken jag har i örat. Är det radio jag lyssnar på blir det mindre sång, vilket Peia kanske uppskattar ;)

Det andra stoet jag ridit igång i sommar har ju gått jsut varannan dag. De andra dagarna har hon helvilat, men vart inne halva dagen o bantat :angel: Men henne har jag ingen motivation alls att göra annat än rida, jag har svårt att tåla andra hästar än Tiger på marken nu för tiden :angel: Men så när hon blivit riden så har det varit, för henne, hårda pass. Och hon har fått gå mycket mer i backe än Tiger, just för att spara på kroppen iom hennes första övervikt. På slutet orkade hon galoppera "mördarbacken" (som andra tjejen i stallet kallar den ;) 2 gånger upp utan mer drivning än lite smackning och glada tillrop :D Den är väl ca 200-300 meter brant sluttning konstant. Första gången höll hon på att dö av andnöd av en gång i skritt och var våt från topp till tå när vi klivit ned igen.

En sak jag märkt skillnad på dem är att hon blir väldigt lätt flåsig och svettig och sedan slutar hon inte flåsa förrän hon är avsadlad hemma vid. Även om jag skrittar hem 20 min varav 15 min avsutten med lättad sadelgjord. Det har hänt Tiger en gång att han inte gått ned i andning och då på knappt 10 min efter klättring följt av trav o galopp hemåt. Även om hon orkat mycket och vat väldigt pigg på slutet så märker man fortf av den dåliga kondisen på så vis.

Och ang trav i nedförsbacke, för att förtydliga, så använder jag det enbart som en samlande balansövning, inget annat. I början blir det bara något steg längre innan jag gör en avsaktning när vägen börjar slutta osv. Och det såklart först när hästen är balanserad på plan mark. Men på många hästar känns det både som en bra övning och ett kvitto på hur väl framme de är till handen. Hänger de inte ihop hela vägen går inte heller halvhalter igenom korrekt och det blir framstupa sidoläge med avbrott eller "slängtrav" som följd. Gör samma jobb i galopp längre fram med.

Robban tex kunde inta trava ett steg nedför när jag testade första gången. Då hade hon ändå börjat komma fram till bettet rätt bra stundtals (ist för att a la rollkür pinna på så in i norden). Precis som hon i höger varv på bana eller om man tog i högertygeln ute blev helt halt på alla 4 och gick över i någon konstig mellangångart så reagerade hon så när vägen sluttade lite. Jag har lagt ned myyyycket arbete (rättare sagt det enda vi arbetat med hela sommaren) på att få henne ärlig fram till bettet för att få hela hästen ihop. I slutet kunde hon galoppera i små nedförsbackar antingen hela vägen eller göra ett helt okej avbrott i mitten :banana:

:eek: Är du en sån som har mp3 på ridturen? Kom hit och rid Tiger och han skulle typ döda dig :angel:

Vad gör du när du tömkör? På bana då?

Hade gärna "dressyrtömkört" Tiger men jag är så kass. Så vi håller oss till bettlöst ute i skogen (mest för att variera med promenaderna ang att gå bakom). Men jag hade gärna velat gå någon kurs, eller iaf låtit tränaren tömköra regelbundet. Men så har vi det här med tiden....

Jag är mycket oansvarig och rider alltid med mp3-spelare. Dock var det faktiskt första gången i tisdags som jag red med den på Peia. Sprattelfian Chiva rider jag däremot alltid med mp3-spelare. Ett sätt att hålla mig själv lugn och hyfsat avslappnad :idea:

Tömkör både ute och på "bana". Dock är banan allt-som-oftast någon av våra större gräshagar vilket innebär grästuvor, gropar och högt gräs som både jag och Peia får se upp för.
Ridhuset och paddocken som ligger på skrittavstånd får vi bara vara i på eftermiddagar. Lyckat för mig som arbetar eftermiddag och kväll. Dock trivs jag bättre ute förutom när det är för varmt. Kyla är sällan bekymmer. Regn och snöfall är trist men överkomligt. Mörker slipper jag eftersom jag alltid är i stallet i dagsljus. (Jag har använt reflexer på häst en gång på typ 1,5 år :banana: )

Om jag är sådär jättebra på att tömköra vet jag väl inte men Hans godkänner mig och han borde veta ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • WE-tråden
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka