Lämplig som hundägare? *långt*

E

Essim

Hej! Ny här på forumet, men har hängt här lite till och från ett tag, men inte skrivit något själv.

Jag har tänkt skaffa hund i vår/sommar, men har börjat få lite kalla fötter, då jag börjat fundera på om jag verkligen är lämplig som hundägare, om jag har den tid och kunskap som behövs. Ju längre tiden lider, ju mer nojig blir jag känns det som :crazy:

Enligt mig själv är detta ett mycket genomtänkt beslut, jag har planerat sedan i augusti, gått en "köpa valp"-kurs inom ett studieförbund, varit i kontakt med uppfödare och ägare av rasen jag är intresserad av (labrador retriever), och ställt upp mig på intresselista för en kull som beräknas födas i mars.

Då till mina funderingar. Jag bor i en enrummare på 35 kvm tillsammans med en katthane (tvåårig kastrat), som är uppväxt med hundar, men inte träffat någon sedan dess. Kan detta bli ett problem? Dels med ovanan av hund från hans sida, samt att lägenheten är för liten för att både jag, katt och eventuell hund skall trivas? Tilläggas bör att katten går in och ut som han vill och känner för det.

Eftersom jag fortfarande studerar och har två månaders "semester" på sommaren, faller det sig ju ganska lämpligt att ta hem en hundvalp vid den tidpunkten, är det "tillräcklig" tid för att vara hemma med hunden den första tiden, eller bör tiden vara ännu längre? Givetvis får man ju öka ensamhetsträningen gradvis, och samtidigt vara uppmärksam på hur hunden reagerar allteftersom.

En annan fundering är hundens sysselsättning under dagarna, tanken är att hunden inte ska behöva vara ensam mer än absolut nödvändigt. Tyvärr slukar min utbildning minst sex timmar varje dag, och så lång tid tycker jag inte är aktuellt att lämna hunden ensam. Dock bor min far i samma bostadsområde som jag, och han har frivilligt anmält sig att ställa upp som "daghusse" åt den eventuella hunden. Min pappa är en mycket aktiv pensionär, och isåfall är det tänkt att vovven får följa med honom ut i skogen på dagarna, då det annars kan bli ganska ensamt att vara ute och gå själv. Låter detta som en bra lösning, eller mår hunden bättre av att bara ty sig till en person? Vi har givetvis tänkt ha samma regler för hunden, allt för konsekvensens och ordningens skull.

Slutligen, labradoren är ju en ganska aktiv hund, och jag har funderat på det här med aktiviteten av den. Både jag och min far är intresserade av sök- och spårträning, och jag tycker om lydnadsträning. Planen är att gå kurser med hunden i så stor utsträckning som möjligt (då jag inte haft egen hund tidigare), och förhoppningsvis tycker hunden att detta är roligt också. Till frågan, låter detta som bra sysselsättningar eller är det något som jag behöver ändra på?

Jag ber om ursäkt för att jag nästan skrivit en halv roman (det känns så!), men det är många, många frågor som surrar i mitt huvud, och ska jag skaffa en hund ska det vara för att jag kan erbjuda ett värdigt hem till den, annars får det vara. Så, vad tycker ni? Verkar jag vara lämplig som hundägare? Synpunkter mottages tacksamt! Har jag glömt något?

Rent ekonomiskt borde det inte vara något problem, har tidigare ägt häst och är ganska införstådd i vilka summor djurägande handlar om.

Tacksam för svar!

Hälsningar E.
 
Sv: Lämplig som hundägare? *långt*

Jag tycker det låter som att du verkligen har tänkt igenom ditt beslut och du vet vad du vill. Jag tycker du låter som en helt underbar hundägare. Förstår att du har lite kalla fötter, det rör sig trots att om första hunden, men med dina ambitioner borde du klara dig galant. Lycka till! :)
 
Sv: Lämplig som hundägare? *långt*

Tycker du låter som en riktigt vettig blivande hundägare, så go for it!

Vad gälller storleken på lägenheten så ska detta inte vara något problem, bara hunden får tillräckligt med aktivitet. Lär hunden från början att man ska ta det lugnt inomhus.

Lycka till!
 
Sv: Lämplig som hundägare? *långt*

Jag tycker också att du verkar vettig och att du kommer att bli en bra hundägare.
Att ha hunden i lägenhet tycker jag inte är ett problem alls - nästan tvärtom! De personer som har hund i lägenhet är tvingade till att ta promenader och aktivera hunden. De som bor i villa kan lätt bli lata och bara öppna altandörren ut till baksidan på huset och låta den uträtta sina behov där. I en lägenhet har man inte det alternativet och måste därför gå promenader och aktivera hunden på annat sätt.

Du kommer att bli en bra hundägare och din pappa kommer att få nytt liv och styrka i sej själv. Lycka till!!
 
Sv: Lämplig som hundägare? *långt*

Jag tycker också att det låter som om du har tänkt igenom ditt kommande hundköp ordentligt:bow: Jag skulle bara vilja komma med ett råd och det är att du köper en tik som första hund. Labradorhannar kan vara ganska jobbiga (om det inte är en jaktlabbe du ska ha?) särskilt under könsmognaden. En tik är oftast med lyhörd och följsam och passar bättre som förstahund. Jag tror helt enkelt att du får mer glädje av en tik, med tanke på det du vill göra med hunden.
Att du bor i en etta tycker jag inte är något problem, hunden ska ju vila och koppla av inomhus och motionera, leka och träna utomhus. Katten tror jag inte heller det behöver bli problem med, chansen är nog stor att katt och valp blir "bästa kompisar" istället:) Eftersom katten är uppväxt med hundar och valpen kommer att få växa upp med din katt så tror jag att det kommer att gå jättebra!
 
Sv: Lämplig som hundägare? *långt*

Även jag tycker att du tänkt igen ditt hundköp mycket noga, men för att svara på en fråga du hade i ditt inlägg:

Eftersom jag fortfarande studerar och har två månaders "semester" på sommaren, faller det sig ju ganska lämpligt att ta hem en hundvalp vid den tidpunkten, är det "tillräcklig" tid för att vara hemma med hunden den första tiden, eller bör tiden vara ännu längre?

Eftersom din pappa ska ställa upp som valp/hundvakt så är ju detta inga problem men jag vill ändå svara på frågan:

2 månader är i vanligafall för kort tid för att hinna ensamhetsträna valpen och kunna lämna den undet iden som man pluggar/jobbar.
Att ensamhetsträna en valp SKA ta lång, då är det större chans att du får en helt trygg hund som vuxen...

Nu är ju som skrivet inte detta något problem för dig så din far ställer upp sedan när dessa 2 månader tagit slut och du måste återgå till skolan..
 
Sv: Lämplig som hundägare? *långt*

Jag tycker också att det låter som om du har tänkt igenom ditt kommande hundköp ordentligt:bow: Jag skulle bara vilja komma med ett råd och det är att du köper en tik som första hund. Labradorhannar kan vara ganska jobbiga (om det inte är en jaktlabbe du ska ha?) särskilt under könsmognaden. En tik är oftast med lyhörd och följsam och passar bättre som förstahund. Jag tror helt enkelt att du får mer glädje av en tik, med tanke på det du vill göra med hunden.
Att du bor i en etta tycker jag inte är något problem, hunden ska ju vila och koppla av inomhus och motionera, leka och träna utomhus. Katten tror jag inte heller det behöver bli problem med, chansen är nog stor att katt och valp blir "bästa kompisar" istället:) Eftersom katten är uppväxt med hundar och valpen kommer att få växa upp med din katt så tror jag att det kommer att gå jättebra!

Tack så jättemycket för alla svar! :bow:

Jo, jag hade tänkt mig en tik, just för att hanhundar kan vara lite "svårare" att handskas med. Visserligen finns det ju undantag, men som sagt, en tikvalp är det som är planerat.

Och precis, bostaden skall ju inte fungera som något "aktiveringscentrum" för hunden, motionen skall ju inhämtas ute. Det jag tänkte mer på var att djuren inte skall behöva känna att de lever "på" varandra. Just nu har katten sin egen sovplats, samtidigt som det finns utrymme för en undanskymd hörna där hundens tilltänkta sovplats skall vara. Så det hoppas jag ska räcka.
Hur bör man för övrigt göra när man får hem valpen för att vänja båda djuren med varandra? Vovven måste ju få acklimatisera sig i lugn och ro, samtidigt som även katten måste få sin beskärda del av uppmärksamheten. Hur gör man lämpligast?

Hälsningar E.
 
Sv: Lämplig som hundägare? *långt*

2 månader är i vanligafall för kort tid för att hinna ensamhetsträna valpen och kunna lämna den undet iden som man pluggar/jobbar.
Att ensamhetsträna en valp SKA ta lång, då är det större chans att du får en helt trygg hund som vuxen...

Bra inflik! :bow: Det ska jag tänka på! Men som sagt kommer ju min far att ta hand om hunden under dagarna, så egentligen finns ingen direkt "vardaglig ensamhetstid" inräknad.

Hälsningar E.
 
Sv: Lämplig som hundägare? *långt*

Kul att du ska skaffa hund :)! Jag tycker det hela låter mycket genomtänkt!

Skaffa ett lite högre kätterträd till katten, om du inte har det redan, du vet ett sådant där med ligghyllor i olika höjder. Då kan han med lätthet klättra upp där när han tröttnat på vovven. Så gör våra kissar.

Så till aktiveringen: Det låter jättebra, tycker jag. Labbar är ju dock apportörer i grunden, så det kan ju absolut vara något att prova på längre fram

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Lämplig som hundägare? *långt*

Tack återigen för alla svar jag fått :bow:

Kul att du ska skaffa hund :)! Jag tycker det hela låter mycket genomtänkt!

Skaffa ett lite högre kätterträd till katten, om du inte har det redan, du vet ett sådant där med ligghyllor i olika höjder. Då kan han med lätthet klättra upp där när han tröttnat på vovven. Så gör våra kissar.

Så till aktiveringen: Det låter jättebra, tycker jag. Labbar är ju dock apportörer i grunden, så det kan ju absolut vara något att prova på längre fram

Lycka till!


Det låter som en bra ide med klätterträd, det skall noteras. Nu har han (sin självvalda) sovplats på hallmattan, trots att "finare" ställen erbjuds :smirk:

Apportträning har vi uppskrivet på vår lista, även jaktträning (vad jag förstått det kan man träna jakt, men inte behöva praktisera det på levande fågel så att säga?) finns med som möjlig aktivering. Jag (och min far) är nog ganska open-minded vad gäller mental sysselsättning, och dessutom får man kanske även se vad hunden är mest motiverad av att göra.

Hälsingar E.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 362
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 170
Senast: Acto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 028
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 653
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp