Lämplig ras till min mamma

fjutten

Trådstartare
Tänkte hjälpa min kära mor på traven till ett underbart hundliv med hjälp av buke:D

Min mamma är 46 år, hon hade en dalmatiner som ung. Hon har hjälpt mig med mina pinschrar. Hon är mycket ute i skog & mark(genom sitt jobb & på fritiden). Hon vill träna lydnad & agility.

Hon funderade först på pinscher, men tror inte att det skulle passa henne, hon tycker att de är lite små (båda varienterna). Så hon har funderat på dalmatiner. Hon vill inte ha en för liten hund & inte heller en hund med för mycket hår /jobb med pälsen. Hon tycker att tollare är jättefina, även basenji, men hon vet att det inte räcker med att tycka att en ras är fin.

Vad tror ni om dalmatiner?
Kom hemskt gärna med andra förslag på ras.

Tack!

Sv: Lämplig ras till min mamma

Hej, Allt beror på din mammas målsättning
Vill hon bara träna för skojs skull kan en dalmatiner funka, men vill hon tävla så bör hon välja en annan ras.
Väldigt många raser passar till att träna med för skojs skull, och de passar kanske för de lättre klasserna. De största bristerna hos standard hunden är "motorn" och samarbetsvilja.
(Med Tollare är det extremt viktigt att kolla mentaliteten på föräldradjuren, kullsyskon till dessa och gärna längre tillbaks)

Jag kan se en del andra raser som kan passa till enklare lydnadsklasser och agility.
Aussie, Australian Cattledog, Kelpie, Flat, labbe, Golden (från arbetande linjer) lapsk vallhund,

Är din mamma en inbiten tävlingsmäniska som vill satsa på ELIT
Så är det BC, Bruksmalle, Hollandse Herdershond, Tervuren bla som är bra val. (arbetande linjer)

Lycka till
Mvh
Marie
www.vixax.com

Tack för svaret!

Hon vill nog träna mer för skojs skull, jag tycker det är roligt med tävling också men "ändå" har jag en pinscher;) Men jag förstår precis hur du tänker, ville jag tävla högre upp i klasserna & mer seriöst skulle jag inte ha en pinscher, den svenska aveln av pinscher är tyvärr inte där.

Tror att flat skulle passa henne faktiskt, ska be henne kika på det.
Ska tipsa henne om att kika på mentalitet om hon vill ha tollare ändå.. Jag själv är väldigt noga med mentalitet, så tänker hjälpa henne med att kika på det oavsett ras.

.
(Med Tollare är det extremt viktigt att kolla mentaliteten på föräldradjuren, kullsyskon till dessa och gärna längre tillbaks)

Även på Dalmatinern skulle jag säga, har i stort sett bara träffat på dalmatiner med kass mentalitet. Sen, åter igen, skulle jag inte rekommendera BC till någon som inte ska valla.

Tack för svaret!

Hon vill nog träna mer för skojs skull, jag tycker det är roligt med tävling också men "ändå" har jag en pinscher;) Men jag förstår precis hur du tänker, ville jag tävla högre upp i klasserna & mer seriöst skulle jag inte ha en pinscher, den svenska aveln av pinscher är tyvärr inte där.

Tror att flat skulle passa henne faktiskt, ska be henne kika på det.
Ska tipsa henne om att kika på mentalitet om hon vill ha tollare ändå.. Jag själv är väldigt noga med mentalitet, så tänker hjälpa henne med att kika på det oavsett ras.

Är hon interesserad av tollare så kanske Labbe, eller Flat ändå skulle kunna vara något? Tollare är den skarpaste av reteriver raserna.

Tollare

Tollare har tyvärr rasat en del i mentaliteten, alla söta hundar som bara ställs ut drabbas tyvärr av det fenomenet,:( har du tur kan du hitta någon som bara avlar på arbetshundar. Tollaren är absolut inte skarp(är dock lite osäker på vad du menar m skarp)?

En tollare är väldigt mjuk och förig, saknar skärpa och försvarslust i någon större bemärkelse. Har ofta rädslor och är tom skottberörda.
Den av retrieverraserna som har lite skärpa & Försvar är Cheasapeak Bay retrievern:D

Korthårig Collie kan som sagt också vara ett bra alternativ:)

Jag håller med föregående inlägg om att KH collie låter som ett passande val. Det är ju också en ras där man ska vara noggrann och kolla upp mentaliteten, men man har bra hjälp av att alla kortisar som går i avel måste mentalbeskrivas och resultaten är offentliga.

Fråga gärna om du vill ha mina personliga erfarenheter av korthårscollie!

Jag har själv varit sugen på KH collie, så du får gärna berätta mer om rasen, ska be mamma kika på den också:)
Skönt att det är krav på mh i aveln, något spec man ska akta sig för eller leta efter i mh:t? Alltså spec för KH collie.

Tanken är att jag ska hjälpa henne att kolla upp & följa med & hälsa på inför valpköp eller ev omplacering. Så hon får bästa möjliga hund, nöjer inte jag mig med något halvdant ska inte mamma ha det heller;)

Tror inte att någon vall eller någon "traditionell" bruksras är aktuellt då hon verkligen vill kunna ge hunden vad den behöver.

Tack allihopa för föslagen!

Vad skönt att se en människa som ser allvaret i hundavel och verkligen vill ha det bästa. Bra med kunniga folk som förstår vad man bör ha för krav på en " sund" hund. Det är sådana som stödjer den bra aveln.

Lycka till med hunden och hoppas ni hittar rätt ras för er:)

Labbe? Det är ju en aktiv ras i mellanstorlek - de bruna är ju dessutom superläckra att titta på. Din mamma är ju ingen gammal tant heller precis och verkar vilja vara aktiv med sin hund.

Sv: Tollare

Skarpast av retreriverraserna skrev jag inte att den var skarp överlag. Jag anser den vara "skarpare" än Chesapeaken.

Jag kan ju bara svara för dalmatiner :D
Hon ville inte ha mycket pälsvård? Men hon har inget emot att allt hon äger blir täckt i vitt hår? Ioch för sig hade hon väl haft prickar tidigare, så hon vet hur det är med allt hår ;)

Jag sitter själv och letar valp just nu, och det enda jag kan säga är - kolla igenom MH, och välj en uppfödare som ger ett seriöst och trevligt intryck. Finns en del uppfödare jag skulle hålla mig borta från på dalmatinerfronten (tyvärr).

Ja, hon har ju haft det, de hittar fortfarande vita hårstrån på vissa saker;) Men den dalmatinern var himla trevlig ( jag träffade henne när jag var liten). Men du tror att det skulle passa då antar jag? Utefter min beskrivning av min kära mor?:D

Du får hemskt gärna pm'a tips om vilka uppfödare som man ska kika närmare på & vilka man kan använda skygglappar för.. När det gäller pinscher vet jag ju vad som gäller med kennlar, men har ingen koll på dalmatiner. Hittar du någon bra kull så får du hiskeligt gärna hojta:angel:
Vet du hur det är förresten, är det vanligare att de är MH-testade eller att de inte är det?

:angel:
Är hon interesserad av tollare så kanske Labbe, eller Flat ändå skulle kunna vara något? Tollare är den skarpaste av reteriver raserna.
:angel:

Ok, så det var inte så här du skrev då? Hur många tollare & Chessies har du mött? Kollat MH, jaktprov etc? Chessien är den enda av retrieverraserna med någon form av "vakt" skärpa och försvar :)

Som en del andra har skrivit. Labben. En bra allroundhund, som inte dör av ligga på soffan några dagar om man är sjuk, men är ändå väldigt aktiv och ffa snäll.

Jag har själv varit sugen på KH collie, så du får gärna berätta mer om rasen, ska be mamma kika på den också:)
Skönt att det är krav på mh i aveln, något spec man ska akta sig för eller leta efter i mh:t? Alltså spec för KH collie.

Det man främst ska kika på är rädslor och skottberördhet hos collie, både KH och LH. Den kan tendera att bli lite väl försiktig och reserverad i vissa fall, så se till att hitta en uppfödare som lägger huvudfokus på mentalt stabila hundar.

Ja? Tollaren är den skarpaste av reteriverrasenan, skrev jag ju? Inte skarpast av alla hundar. Enligt MIG.

Kanske 10-12 stycken tollare, inte alls lika många av Chesapeaken.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 620
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 092
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 571
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 055
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka