Lämplig längd på skaklar

F

Fjunet

Vad är en lämplig längd på skaklar för minishettis?

/Nyfiken i en strut

Sv: Lämplig längd på skaklar

Putt, måste veta, tänkte snart kapa dem om det nu behövs!

bra fråga....men så jättelånga ska de väl inte behöva va...
:D

Nää.. Var det 50 cm det skulle vara mellan svängeln och hästen? Eller var det 50 cm mellan kusken och hästen? Eller är jag helt ute och cyklar?

Det ska vara minst 50 cm mellan häst och svängel.
Du får enkelt fram lämplig skackellängd genom att mäta från stället där du fäster skacklarna på hästen till hästens bakersta punkt. (Hästen ska vara påselad och stå på plant underlag). Om man sedan lägger till ca 60 cm på det måttet så tycker jag att man får ett bra mått på den totala skackellängden. Sedan kan man ju förstås öka på den (eller möjligtvis minska) något också, beroende på vagnstyp, häst o.s.v.

Tack så hemskt mycket för svaret! :bow:

Liknande trådar

Träning Hej! Hur länge är det lämpligt att ha en häst på balansplattor? Hästen är mycket van balansplattor. Har trappat upp med tiden.
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Funderar på att investera i en spårlina, men är osäker på det här med längd. Velar mellan 10 eller 15 meter. Vilken längd har ni...
2
Svar
28
· Visningar
1 880
Senast: Tibialis
·
Körning Hur kortar man enklast av skaklar på en gammal rockard? Går det ens på ett bra sätt? Vi har en rockard som passar bra till större...
Svar
0
· Visningar
1 632
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jag behöver råd. Gjorde ett byte av p-stav i mitten av mars i år, innan dess hade jag relativt regelbundna blödningar. Nu har jag blött...
Svar
15
· Visningar
524
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka