Lämplig hopphäst för mig?

R

rottisrobban

Mitt första inlägg här....

Jag är ganska ny inom ridsporten, för 3 år sedan hade jag i princip aldrig suttit på en häst. Nu har jag ridit regelbunder i drygt 2½ år (jag är 26) och har verkligen fastnat för hoppning.

Nu funderar jag på att snart skaffa en egen häst att träna hoppning med men det är inte det lättaste att veta vad som är lämpligt. Givetvis ska jag ta hjälp av någon erfaren, men tänkte höra lite vad ni tycker jag ska titta efter och vilken prisklass behöver jag komma upp i?

Jag har endast hoppat upp till 1 m höga hinder men jag känner att jag har utvecklats bra på sistone och jag vill ha en häst som jag så småningom kan börja tävla med.

Hur mycket pengar behöver jag lägga ut på en häst som är lämplig för mig?
Vad ska jag titta efter?

Tack på förhand! :)

//Robban
http://rottisrobban.com

Sv: Lämplig hopphäst för mig?

Jag tycker att du ska titta efter ett lite äldre halvblod. Runt 10-15 år, en sk läromästare som är trygg och stabil och som har tävlat lite.
Runt 40-70000 :- får du kanske räkna med.

Ta hjälp av någon kunnig så hittar du nog en passande häst:)

Säger som ovan - fast det behöver ju inte vara ett halvblod. Men en äldre, välskolad och tävlingsvan häst. I och med att du inte kan så mycket måste hästen kunna stötta dig och ta över när det blir fel.
Tycker det kan finnas många hästar i bra prisklass för din del, men kolla noga upp att de verkligen är "läromästare". Ofta skriver folk så bara för att hästen passerat typ 13-års åldern och inte blev någon stjärna, och egentligen är det är svår häst.

Lycka till :D

Måste man upp i den åldern för att hitta "läromästare"?

Ja runt 10 år skulle jag säga iaf. Hästar går ju som unghästar tills dom är 7 år. Med tanke på att du inte har ridit så länge så tror jag att du kommer ha mer glädje av en häst som har mer rutin. Är det en frisk och sund häst så kommer du kunna rida den normalt tills den är 20 år iaf om inget händer. Men att räkna med att få tillbaka pengarna för inköpet av en häst, ja det ska man inte hoppas på.

Ja om jag vore du skulle jag satsa på en häst runt 10-13 år. Om de då är läromästare har de vanligen en ordentlig grundutbildning som sitter, vana av att åka transport, vara på tävlingsplatsen, att hanteras osv.

Det är klart att det finns läromästare som är både yngre och äldre, men i och med att du inte ridit så länge skulle jag satsa på en lite äldre.

Kan ju tillägga att jag har ridit aktivt i 20 år, men har ingen vidare unghästvana (jag har ridit in unghäst, kört in unghäst, hanterat unghäst men inte helt själv eller speciellt mycket) men anser mig ändå inte idag vara tillräckligt kunnig för att köpa mig en unghäst. De är inte bara yngre, de reagerar helt annorlunda mot äldre hästar och det du letar efter tycker jag borde vara en häst som mer eller mindre har gjort alla saker som blir nya för dig. Då kommer du känna dig trygg och hästen blir då också trygg.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 721
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 400
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar