lämplig hastighet?

S

sanni

Sökt men inte hitta någon tråd i ämnet.. På en 50km tävling, med snälla vägar, i vilken hastighet vore lämplig att rida då? om ni förstår vad jag menar..:crazy:
TAckar:)

Sv: lämplig hastighet?

Det beror på hästen.
Ålder?
Hur många distanser har den gått?
// Linda

Hrm ja om man tar min häst som exempel, hon e 18åring PIGG travare i bra kondis, inte tävlingsvan! (inte jag heller)

Sv: lämplig hastighet?

Hrm ja om man tar min häst som exempel, hon e 18åring PIGG travare i bra kondis, inte tävlingsvan! (inte jag heller)

Om man är orutinerad så tycker jag att man skall ta det lugnt även med äldre vältränade hästar. De första ritterna skall man se mer som tillfälle att själv lära sig och hästen alla rutiner och hur olika tempon känns. Då tycker jag att det är lagom att hålla sig under 12 km i timmen.

Gå ut i långsamt tempo och öka i så fall på sista slingan om hästen känns fräsch. Bättre det än att beräkna fel och få skritta i slutet och kanske riskera uteslutning.

Det finns många, som går ut för fort i början. Om man t.ex. har en gammal travare så kan det finnas en bra grundkondis, men den kanske har skavanker från travet. Då kan man ju faktiskt fara runt i tempon över 15 km/h på en sådan häst för att sedan inse att det inte alls höll i det långa loppet.

Så ta det lugnt som nybörjare och lär dig sporten i sakta mak.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 345
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: valy
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar