Lamphjälp

TantAgda

Trådstartare
Jag behöver inspiration! Kommer verkligen inte på varken vad jag vill ha för lampa eller vad jag kan ha i taket över matrumsbordet i nya huset.

Problemet är att det är lågt i tak. Så lampor som hänger ner för mycket funkar inte. Jag vill heller inte ha en tråkig plafond bara för att det ska va nåt.
Jag vill ha en dekorativ lampa som passar in i resten av stilen. Den kommer behöva vara tänd när vi sitter där för det är för skumt i den delen av rummet när vi ska äta annars.
I fönstrena hänger skomakarlampor och på lilla bordet i hörnet som syns på bilden står en gammal fotogenlampa.

Tips någon?

B5AD690C-8218-46C6-A64A-0018D98A8DDC.webp

Jag tänkte direkt på någon ph-lampa modell större, gärna i färg. Alltså en ganska stor (men hyffsat "platt") lampa som också gärna bryter av lite mot resten av möblerna.

Vi har fotogenlampa hängande i taket över bordet. Men är det väldigt lågt så kanske det blir att den hamnar så långt ner.

Vi har en liknande denna :)

Bifogade filer

• 3026A4D5-44AD-4509-B078-E42858EEA2E4.webp
    3026A4D5-44AD-4509-B078-E42858EEA2E4.webp
    87,4 KB · Visningar: 12
Jag tänkte direkt på någon ph-lampa modell större, gärna i färg. Alltså en ganska stor (men hyffsat "platt") lampa som också gärna bryter av lite mot resten av möblerna.

ph -lampa ska genast googlas, det har jag inte hört talas om tidigare :)

Vi har fotogenlampa hängande i taket över bordet. Men är det väldigt lågt så kanske det blir att den hamnar så långt ner.

Vi har en liknande denna :)

En sån har jag redan över köksbordet så det känns lite tjatigt med en till. Annars hade det nästan varit givet :D

Dom föll mej tyvärr inte i smaken, lite för.. hm.. futuristiska för mej :angel: :p
Men tack ändå för tipset! :D

ph -lampa ska genast googlas, det har jag inte hört talas om tidigare :)

En sån har jag redan över köksbordet så det känns lite tjatigt med en till. Annars hade det nästan varit givet :D
Någon typ av industrilampa kanske? Jag tänker på ”grislampa” när jag ser dom då vi hade liknande såna med värmelampor till kalvar & griskultingar. Vi hade röda och gröna, försök undvika det :D

Någon typ av industrilampa kanske? Jag tänker på ”grislampa” när jag ser dom då vi hade liknande såna med värmelampor till kalvar & griskultingar. Vi hade röda och gröna, försök undvika det :D

Jag har varit inne på nåt sånt faktiskt. Och förstår fö exakt vad du menar med grislampa :laugh:
Det jag är rädd för är att det ska se konstigt ut när den får hänga så nära taket för att inte va ivägen..

Jag behöver inspiration! Kommer verkligen inte på varken vad jag vill ha för lampa eller vad jag kan ha i taket över matrumsbordet i nya huset.

Problemet är att det är lågt i tak. Så lampor som hänger ner för mycket funkar inte. Jag vill heller inte ha en tråkig plafond bara för att det ska va nåt.
Jag vill ha en dekorativ lampa som passar in i resten av stilen. Den kommer behöva vara tänd när vi sitter där för det är för skumt i den delen av rummet när vi ska äta annars.
I fönstrena hänger skomakarlampor och på lilla bordet i hörnet som syns på bilden står en gammal fotogenlampa.

Tips någon?

Visa bifogad fil 20933
Varför vill du ha lampan så högt upp? Rekommenderad höjd över bordet är ca 60 cm. Jag tycker det är en bra höjd.

Varför vill du ha lampan så högt upp? Rekommenderad höjd över bordet är ca 60 cm. Jag tycker det är en bra höjd.

Problemet är inte att jag vill ha den högt upp utan att det är så lågt i tak (jag når utan problem taket och är straxt över 1,60) och jag är rädd att det ser dumt ut när lampan måste hänga så nära taket för att inte va ivägen..
Hmm.. gjorde jag mej förstådd nu? :confused:

Problemet är inte att jag vill ha den högt upp utan att det är så lågt i tak (jag når utan problem taket och är straxt över 1,60) och jag är rädd att det ser dumt ut när lampan måste hänga så nära taket för att inte va ivägen..
Hmm.. gjorde jag mej förstådd nu? :confused:
Då förstår jag. Du skrev om plafond så jag trodde du ville ha stort avstånd till bordet.
Satsa på två små lampor istället för en stor, så kommer inte lampan så nära taket. Säg att lampan är 25 cm hög och hänger 55 cm över ett 75 cm högt bord. Då är lampans överkant 155 cm över golvet och det borde vara flera decimeter kvar till taket.

Då förstår jag. Du skrev om plafond så jag trodde du ville ha stort avstånd till bordet.
Satsa på två små lampor istället för en stor, så kommer inte lampan så nära taket. Säg att lampan är 25 cm hög och hänger 55 cm över ett 75 cm högt bord. Då är lampans överkant 155 cm över golvet och det borde vara flera decimeter kvar till taket.

Plafond nämnde jag mest för att jag vill ha nåt roligare och mer av en inredningsdetalj i lampan än vad jag tycker en plafond är.

Det är ju också ett alternativ, tack!

Jag hade hittar en snygg ljuskrona och satt upp. Just över mattbordet vill jag helst ha mysbelysning och har då hellre andra ljuskällor som kan lysa upp rummet ordentligt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 652
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 486
Senast: Killaloe
·
Hemmet Nu är det många tapet-trådar uppe, men det kan inte hjälpas :D Vi är inte riktigt överens om tapetval i vårt allrum/bibliotek och mina...
2
Svar
29
· Visningar
2 878
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar