MittNyaJag

Trådstartare
Tänkte visa mitt senaste påfund.

Hittade en lampa i en lägenhet som min mamma hjälpte till att städa ur efter en äldre dam som flyttat.
Skärmen var lite för mycket "tant" för min smak men foten är jättevacker i kristall, eller glas...
DSC_0753.JPG

Jag putsade upp foten, plockade isär och putsade på insidan och överallt och skruvade ihop igen.
DSC_0758.JPG

Klädde av skärmen;
DSC_0762.JPG

DSC_0766.JPG

Köpte garn (och en ny sladd, den gamla var ojordad.)
DSC_0772.JPG

Sen målade jag ramen svart.
DSC_0774.JPG

Och så lindade jag...
DSC_0775.JPG

Och lindade...
DSC_0780.JPG

forts. i nästa inlägg..

Sv: Lampa!

Och lindade....
DSC_0786.JPG

Efter att ha varit till stallet en sväng och hämtat koägg och vilat händerna så fortsatte jag att linda...
DSC_0792.JPG

Till sist, Tadaa!
DSC_0794.JPG

DSC_0797.JPG

DSC_0799.JPG

Om jag hittar några fina pärlor i svart eller kristallklara så tänkte jag sätta sådana runt nederkanten.

Vad tycks??

Jag tycker den blev kanonhäftig och tom sambon tyckte den blev mycket bättre än han trott. (Ni kan tro han var tveksam när jag kom hem med skapelsen på de första bilderna... ;))

http://picasaweb.google.se/Bergkvistan/Lampa#

Åh vad snyggt! Det var ju jett ättebra tips. Ibland hittar man ju en gammal lampa där foten är fin, men skärmen känns lite tantig, som du skrev. Vad påhittigt av dej!

Tack alla! :D

Det gick inte ens åt hundra meter av varje garn tror jag. ;)
Fy tusan, jag tror jag har lindat garn i typ 5 timmar... :)
Men det blev bra så det får väl gå för den här gången då. ;)

Jättesnygg! Trodde inte att det var garn på bilderna när den var klar, mera metalltråd typ luffarslöjd såg det ut som. Verkligen kul idé.

Hur funkar det med garn och värme från lampan? Fast det beror väl kanske på vilken styrka man har på lampan förstås.

Ramen var ju klädd i tyg innan så jag tycker inte det ska vara någon "skillnad"/fara.
Det är ju sällan man har starka lampor i den här typen av lampa heller så det ska nog gå bra. :D

Det är ju lite metallblänk i ett av garnerna så den glimmar riktigt fint samtidigt som det svarta bumullsgarnet ger lite mer svärta åt hela skärmen. :)

Nä jag tänkte det kanske var något "luddigt" lite flygigt garn som inte var så stram som ett tyg. Fast å andra sidan är ett garn luftigare än ett tyg :grin:. Men skitsnyggt är det i alla fall!

Jättesmart idé av dig. Tänk alla fula lampor man bara ser på loppisar som man aldrig skulle vilja köpa och så med lite fantasi och känsla skulle kunna få dem så där fina.

Nej, det är ett rent bomullsgarn så det är slätt och ganska glansigt. Det glittriga är polyamid, men det är inte heller "fluffigt" utan slätt. Det ser som du sa inte ut som garn utan är, ja, slätt. :)

Ja, nu blev jag sugen på att se om jag hittar några häng-lampor att göra något liknande med, har en "hall"/matplats vi/jag vill göra om... :)

Haha, jadå, den dagen det faktiskt blir av så kommer det dokumenteras. :)

Det är mer arbete än lampskärmar där dessvärre... Slipa och spackla och tapetsera och måla och... Men med några snygga lampor så. ;)

Den blev jättensnygg :)! Nu ska jag minsann ta mina två fula IKEA-skärmar i ljusblått och snygga till dem! Jag gillar guld, brons och liknande så jag får hitta ett garn i någon sådan färg. Pärlor har jag redan många som jag nog kan använda.

Nu har jag pillat dit pärlorna. :)
DSC_0115-1.jpg

DSC_0121-1.jpg

Det är så ljust ute så det var svårt att få till bra bilder... :)

Senast ändrad:

Tack för underbar inspiration!!! :)

Måste ta mig till en loppis eller liknande snarast, kan behöva blanda upp mitt Ikea hem med lite personligare saker...

Haha, varsegod!!
Alltid roligt att inspirera någon. :D

Nu har jag gett mig på en lampskärm till med samma garn, men nu tog det slut så halva skärmen är olindad och nu har affären stängt...
Dock blev jag tveksam när jag börjat för jag kom sent om sider på att lampfoten (golvlampa..) är mässingsfärgad och det kanske skär sig mot silvret i garnet...
Men... Jag skulle ju kunna måla mässingen... Då kan jag passa på att måla den träfärgade delen av foten i samma vinröda färg som "alla andra" detaljer i rummet...
Det ska jag nog göra! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka