Lampa tänd i transport vid mörker ute?

lulski

Trådstartare
Jag är inte så jättevan att transportera hästar och har inte riktigt tänkt på det här tidigare... Hur gör ni om det är mörkt ute och kör era hästar, har ni lampan i transporten tänd eller släckt? Och varför har ni det ena eller andra?

Sv: Lampa tänd i transport vid mörker ute?

Alltid lampan tänd, den är inställd så den tänds automatiskt när jag slår på tändningen i bilen.

Är det mörkt ute och ingen lampa så blir det väldigt irriterande om de (deras ögon)s ka möta ljus som sveper förbi hela tiden, det blir väl mkt disco därinne. Dessutom så tar hästars ögon längre tid ställa om mellan mörker och ljus än våra, även om de ser bättre i mörker när de väl ställt om.

Och då jag ju först har dem i ljus, sen går en kort sträcka till släpet och lastar på, sen åker, lastar av och går en kort sträcka och sen ljus, tycker jag det är sjysstast och bekvämast för alla att de har ljus.

Det är enklare att kolla till dem med lampan tänd, att se ordentligt och slippa blända dem med att tända.

Men ffa just det att de slipper märka av mötande och omkörande trafiks ljus lika mkt med ljus i släpet som om de har kolsvart där.

Jag tror att belysningen i min transport tänds automatiskt.
Men jag kan inte se någon anledning till att det ska vara tänt under färd.

Svarar mig själv... Såg att jag postat tråden fel, moderator får gärna flytta den till hästhantering.

och till Alexandra_W:

Tack för era svar.

Fråga till Immer:
Vad är det som gör att du anser att lampa under färd inte behövs? Inget ifrågasättande från min sida, jag är bara nyfiken på hur du resonerar.

Har alltid lampan tänd. Visste faktiskt inte att den gick att stänga av tills jag gjorde de av misstag. Dagtid skulle man väl kunna åka med lampan släkt, men åker man på kvällen känns de tryggare med lampan på.....

Jag har lampan tänd. För min del underlättar det att lasta hästen när transporten är upplyst, och jag tror att det är trevligare för dem att se mer av transporten under färd än vad de gör om det är släckt.

Tänt vid lastning, men alltid släckt under färd. Det är pga att jag en gång varit med om en lampa som flimmrade i släpet under körning, och hästen blev extremt stressad av det (tänk dig själv stroboskop-lyse en halvmeter framför ögonen inne i en liten stängd låda... :crazy:). Dessutom ser hästen mer vad som händer utanför släpet om det är släckt i släpet, och eftersom jag inte har något fönster lågt placerat så störs inte hästarna av mötande trafiks lysen heller.

Jag är inte så jättevan att transportera hästar och har inte riktigt tänkt på det här tidigare... Hur gör ni om det är mörkt ute och kör era hästar, har ni lampan i transporten tänd eller släckt? Och varför har ni det ena eller andra?

Vill bara fråga en liten grej. Om det är ok?

Har du eller ni andra lampa framme eller bak i kärran?
Jag har lampan bak ovan draperiet. Helt överlägset, det bländar inte hästen vid färd och det blir ett "bra ljus" när man har det på. tror faktiskt att det är en aningen bättre.

Men det lustiga är att när jag skulle köpa släpet, nytt, så sa försäljaren att det inte fanns någon lampa i detta släp. Hehehehe men det fanns det.
:rofl::banana::rofl:

Lampan fram, ovanför fönstret i fronten. Bländar tror jag inte den gör, den är ganska klen, men en lampa bak var ju inte dum ide det heller =)

*kl* Definitivt lampan tänd!
Lampa bak finns på den jag har också,fram med!

Blir det inte skuggor framför hästen ifall lampan är placerad bak?

Blir det inte skuggor framför hästen ifall lampan är placerad bak?

nä faktiskt inte, sitter ju väldigt högt och har inga höghus till hästar, hihi. Nä var mkt bättre att ha den bak.:D

Okej, vad bra! Kanske fungerar sämre ifall man har större hästar, eller?
Tänker att hästarnas huvud borde skapa skuggor (och vissa hästar är ju känsliga för skuggor framför sig)....

Fråga till Immer:
Vad är det som gör att du anser att lampa under färd inte behövs? Inget ifrågasättande från min sida, jag är bara nyfiken på hur du resonerar.

Hästarna ser bra när det är mörkt.
Mina är dessutom vana vid "möte" med helljus eftersom vårt stall ligger nära vägen.

Okej.

Nu har jag ju fått lite olika tankegångar från er alla. Jag får helt enkelt testa med hästen och se vilket hon verkar trivas bäst med. Tack för svaren.

Min gamla häst läger sig ned om lampan släcks när det är mörkt. Gjorde misstaget i början att stänga av bil och lyse helt när jag kom hem och släpet började gunga.

En gång stod jag i stallgången, det var inte mörkt ute men skymning, stallägaren skulle göra någonting och stängde av huvudströmbrytaren och hästen stöp i backen som om hon var klubbad. Det var lite otäckt. Så hon är helt klart mörkrädd

Min ena är mörkrädd eller ska vi säga gillar ljus. Han tände batterilampan som satt i boxen o när batterierna tog slut hade han sönder hela lampan.

I släpet ser jag ingen anledning att släcka lampan. Man ser ju då annars inte om den är trasig o kanske får lasta ur/ i, i beckmörker.

Hästar är vanedjur o en gång när den vara trasig, så blev hästen osäker, ja jag med-i trevandet var grimmringen var o hela hästen för den delen.
Har nu alltid en reservlampa liggande i bilen o en batterilampa som kan sättas upp- om det skulle vara så.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 037
Senast: Grazing
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: NilHe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama