Lämna ut häst på foder.

Mish

Trådstartare
Vad tycker ni om kontrakten som finns för häst på foder.?

finns det något extra ni tycker man ska skriva till?
Eller något som ofta skapar problem?

my

Sv: Lämna ut häst på foder.

Mitt kontrakt är bra, och där står det även att ägaren ska lämna med en bilaga om t.ex. hästens skötsel, utfodring, utrustning osv.

Sådant som jag bl a tycker det är viktigt att tänka på är vem som skall betala vid eventuella skador samt försäkring. Exempelvis betalas försäkringen av hästägaren. Fodervärden står för eventuell självrisk och för kostnader upp till självrisken.

jag tycker orginalen är värdelösa dom tar ju inte upp mycket alls. Jag har typ 2 bilagssidor på mitt kontrakt med saker jag tycker är viktiga att ha med.

men vad är sånna viktiga saker? ungefär vad står det i bilagorna?

Kan man kräva ersättning för utrustning som går sönder?
Om fodervärden ska ta hästen utanför landet i ca 2 mån ska man skriva till något xtra?

mvh My

Vem som står för försäkring, vaccination, skoning. Kostnader vid eventuella skador? Rätt till att ta ut veterinär (dvs. vem som ska behöva anse att det är nödvändigt). Inköp av ny utrustning? Det finns ju hur mycket som helst mer. Man få helt enkelt försöka klura ut vad man tycker är nödvändigt och ta med det.

Här kan du läsa rätt så mycket.

www.hastlitteratur.se

Jag tycker det är självklart att fodervärden ersätter utrustning, antingen då med pengar för utrustningens värde eller köper nytt.

T.ex. en sadel kan ju vara bra om man får värderad av en sadelprovare och täcken att fodervärden köper ett nytt "likadana".

Att ha foderhäst kostnadsmässigt är ju precis som att äga en egen häst.

Fodervärden kommer ta hästen till tyskland 1 år hur skriver man inn bra saker i kontraktet angående det?

När vi pradade med en advokat ang kontrakt så sa han att fodervärden abslout inte ska betala någon premie på försäkrning för om hästen då dör under fodertiden så har fodervärden rätt att få ut en del av försäkringspengarna eftersom att dom har betalat en viss summa varje månad på hästen. Så om de dras i rätten kan man bli av med en ganska stor summa på hästen ifall den då dör, vilket är väldigt tråkigt ifall man har en ganska hög summa i försäkring. Först bli av med hästen sen inte få ut alla pengar på den.

Nej jag hade tänkt hålla försäkringen själv. så slipper det bli problem.

Att du alltid ska ha aktuell adress och telefonnummer dit hästen är/ska, att du har rätt att komma och hälsa på hästen när du vill. De ska informera dig om hästen flyttas.

Vet inte om man ska skriva något om att hålla kontakt via mail och telefon, kanske att fodervärden skickar bilder/filmer på hästen eftersom de inte är lika enkelt att åka ner till tyskland som att åka typ 10 mil och se hästen.

Min häst gick inte igenom vet.bes. så hon är kvar hemma, hade hon åkt iväg på foder hade fodervärden fått stå för veterinärvårdsdelen av försäkringen, just för det är fodervärden som ska stå för kostnadne om hon skadar sig och få ut ersättning för det.

Börja med att kolla vad försäkringsbolaget säger om att hästen är utomlands. Vad händer om hästen behöver veterinärvård utomlands? Vem lägger ut pengarna? Vem står för extrautgifter för utförseln?

Jag vill absolut ha en klausul som anger "Hästen stallas upp i Stall XXX med adress Stallvägen 5, Stallstad. Hästen får inte flyttas därifrån utan ägarens skriftliga medgivande." Och då ska man ju vara noga med att OM hästen flyttar få en ny adress och att samma gäller där, hästen får inte flyttas igen utan skrifltig medgivande.

Har skrivit ett eget kontrakt där jag tar upp det som är viktigt för mig, däremot försöker jag i det längsta undvika detaljstyrning. Det KAN slå fel, d v s det som INTE står med är tillåtet.

Okej ska se till att kolla upp det där med försäkrings bolaget. tack för tipset

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 362
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 127
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar